Ursprungligen postat av Danne
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Huggkrok vs lip-grip...
Collapse
X
-
Håv och vagga i all ära, men huggkrok används inte enbart på gurka utan även vid havsfiske så en fjädrande och snurrande huggkrok med våg skulle
vara på önskelistan.
Håvgarn kan sprida sjukdomar inbillar jag mig, håva en böldgurka och sedan
en frisk gurka med samma håv så finns det en risk för att sprida sjukdomar
vidare, sen finns det ju risk att man trasar sönder fenor också...How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Anväder inte ofta ett extrastöd under fisken vid själva lyftet ur vattnet, kalla mig sadist om ni vill.
Vad det gäller knakande ljud så har jag aldrig hört det.
Vissa tycks inte förstå vad saker tål, du kan lyfta en tiokilosgädda i en måttlig skinnflik, tror ni då inte att "ligamenten" klara en hel del belastning, ligament som förövrigt är starkare än muskelfibrer.
Men visst så skonsamt som möjligt är väl bäst.sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av SturgeonAnväder inte ofta ett extrastöd under fisken vid själva lyftet ur vattnet, kalla mig sadist om ni vill.
Vad det gäller knakande ljud så har jag aldrig hört det.
Vissa tycks inte förstå vad saker tål, du kan lyfta en tiokilosgädda i en måttlig skinnflik, tror ni då inte att "ligamenten" klara en hel del belastning, ligament som förövrigt är starkare än muskelfibrer.
Men visst så skonsamt som möjligt är väl bäst.
Att du inte hört något knakande ljud låter som en klen garanti för att stora gäddor ska klara vertikala lyft...
Kommentera
-
Nja, det är inte 30 olika individer. Tänkte förövrigt helt fel, räknade fiskarna dubbelt, så kanske 15 fiskar över 6 kg som återfångats, räknade i min koma både första och andra fångsttillfället. Tror inte jag fångat någon fisk fler än tre ggr.
Främst från en och samma sjö i Dalsland.sigpic
Kommentera
-
De flesta av mina fiskar över 9-10 kilo som jag hållt via ett enkelt gälgrepp har påvisat både ett hörbart och kännbart knak i kroppen. Med understöd har detta aldrig inträffat. Detta är ett kännt fenomen bland laxfiskare som ofta tailar sina fiskar. Här känner ocgh hör man ofta "knäcket" redan vid 6 kilo och upp.
Jag vill intala mig att detta påfrestar stort på gäddan. Ett enkelt stöd under magen på storfiskarna är ju enkelt att ta vid. Dessutom ser de ju lite större ut när man "bullar upp" dem .
Knak i fisken känns inte riktigt bra därför undviker jag det. Om och hur stor eller liten skada fisken tar är visserligen okänt men för mig känns det bra.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 047 visningar
1 gilla
|