Huggkrok vs lip-grip... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Huggkrok vs lip-grip...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Danne
    Lyft av fiskar kring 8-9 kilo och över mår inte bra av gällockslyftet. Man bör appliera en hand som understöd under magen. Ligament och övriga invärtes organ i fisken riskerar att gå "sönder". Har man tailat en lax eller lyft en gädda eller dyl i gällocket vertikalt utan stöd kan man höra hur det knäcker till i fisken. Demn kan inte må bra av den hållningen. En fisk lever ju viktlöst. Ovan ytan väger den ju plötsligt en massa kilo. Därav också anledningen till att man inte bör väga större individer i gällocket.
    TRO FAN ATT EN STÖJEHAND ALLTID FINNS UNDER BUKEN NÄR MAN GÖR GÄLLLOCKSGREPP PÅ "STÖRRE" FISKAR! Trodde jag alla tog för givet?
    sigpic

Kommentera

esox kanske inte e så enkelt att luta sig över båtkanten me spöt i ena o ta upp en gäddapå 10 pannor. sen kanske den sprattlar o då e re inte så enkelt att ta upp den.
      //Me

Kommentera

Efter att fått kroken genom fingret så är gälgrepp inget för mig. Jag använder lipgripp. Huggkrok nej varför det? Lippgripp funkar ju utmärkt. Håv.. Nej den är bara ivägen överallt.
        LaSsE

Kommentera

Håv och vagga i all ära, men huggkrok används inte enbart på gurka utan även vid havsfiske så en fjädrande och snurrande huggkrok med våg skulle
          vara på önskelistan.
          Håvgarn kan sprida sjukdomar inbillar jag mig, håva en böldgurka och sedan
          en frisk gurka med samma håv så finns det en risk för att sprida sjukdomar
          vidare, sen finns det ju risk att man trasar sönder fenor också...
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Anväder inte ofta ett extrastöd under fisken vid själva lyftet ur vattnet, kalla mig sadist om ni vill.

Vad det gäller knakande ljud så har jag aldrig hört det.

Vissa tycks inte förstå vad saker tål, du kan lyfta en tiokilosgädda i en måttlig skinnflik, tror ni då inte att "ligamenten" klara en hel del belastning, ligament som förövrigt är starkare än muskelfibrer.

Men visst så skonsamt som möjligt är väl bäst.
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Sturgeon
              Anväder inte ofta ett extrastöd under fisken vid själva lyftet ur vattnet, kalla mig sadist om ni vill.

Vad det gäller knakande ljud så har jag aldrig hört det.

Vissa tycks inte förstå vad saker tål, du kan lyfta en tiokilosgädda i en måttlig skinnflik, tror ni då inte att "ligamenten" klara en hel del belastning, ligament som förövrigt är starkare än muskelfibrer.

Men visst så skonsamt som möjligt är väl bäst.
              Hur många återfångster har du haft på större gäddor?
              Att du inte hört något knakande ljud låter som en klen garanti för att stora gäddor ska klara vertikala lyft...

Kommentera

Över 6 kg kanske ett 30-tal.

Garantier har absolut inget med fiske att göra. Jag baserar mitt svar på anatomi, sunt förnuft och erfarenhet.

Vill du ha garantier så fär du gå till en bilhandlare.
                sigpic

Kommentera

30 återfångster på gäddor över 6 kilo var ju inte dåligt. Då låter det ju som det är förhållandevis riskfritt. Hur känner du igen alla gäddorna, eller är det ett fåtal som fångas många gånger?

Kommentera

Nja, det är inte 30 olika individer. Tänkte förövrigt helt fel, räknade fiskarna dubbelt, så kanske 15 fiskar över 6 kg som återfångats, räknade i min koma både första och andra fångsttillfället. Tror inte jag fångat någon fisk fler än tre ggr.

Främst från en och samma sjö i Dalsland.
                    sigpic

Kommentera

De flesta av mina fiskar över 9-10 kilo som jag hållt via ett enkelt gälgrepp har påvisat både ett hörbart och kännbart knak i kroppen. Med understöd har detta aldrig inträffat. Detta är ett kännt fenomen bland laxfiskare som ofta tailar sina fiskar. Här känner ocgh hör man ofta "knäcket" redan vid 6 kilo och upp.

Jag vill intala mig att detta påfrestar stort på gäddan. Ett enkelt stöd under magen på storfiskarna är ju enkelt att ta vid. Dessutom ser de ju lite större ut när man "bullar upp" dem .
                      Knak i fisken känns inte riktigt bra därför undviker jag det. Om och hur stor eller liten skada fisken tar är visserligen okänt men för mig känns det bra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 047 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art