Huggkrok vs lip-grip... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Huggkrok vs lip-grip...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Huggkrok vs lip-grip...

Funderade lite kring huggkroken (igen) när jag såg http://www.fiskesnack.com/fotogaller...ils/7220-m.jpg
    Frågan är om en lip-grip som inte snurrar gör liknande skador som en huggkrok?
    Skulle skadorna bli så svåra med en hugg-krok som fjädrar (våg) och snurrar?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

min regel är ganska enkel: aldrig huggkrok!
    och när det kommer en tillförlitlig och positiv forskarrapport om lippgripp KANSKE jag införskaffar en sådan. men tills dess tar jag med handen upp till 5kg, och resten med en knutlös håv (vilket inte blir så fasligt ofta).
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
      Funderade lite kring huggkroken (igen) när jag såg http://www.fiskesnack.com/fotogaller...ils/7220-m.jpg
      Frågan är om en lip-grip som inte snurrar gör liknande skador som en huggkrok?
      Skulle skadorna bli så svåra med en hugg-krok som fjädrar (våg) och snurrar?
      En huggkrok som fjädrar och snurrar vore säkert bättre än en vanlig. Problemet är ju att en huggkrok gör hål i underkäken (i bästa fall). Det behöver inte en lipgripp göra. Undviker man vertikala lyft med grippen så kan den vara bra som komplement till gälgrepp.

Kommentera

eller så skippar man båda o köper en billig håv istället
        //Me

Kommentera

Ursprungligen postat av Hundersmarck
          eller så skippar man båda o köper en billig håv istället
          Håven får inte vara för billig om det ska vara ett bra knutlöst nät i den. Sen är det hopplöst att fiska med wobblers om man vill håva fisken.

Kommentera

Kan någon ge en ordentlig förklaring till varför knutar i håvgarnet skulle vara så skadligt?

Kommentera

självfallet men en lipgrip tar sönder käken ifall man har otur och som på bergmans film så var hela underkäcken delat i 2. håven måste man vara nestan skillad för för att skada fisken. de kanske tar 1 minut att få bort wobblern men va gör de? håven har man kanske till större fiskar o de känns alltid lite skönt efter en bamsefisk o då tänker man inte på krokar i håven.
              //Me

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne
                Kan någon ge en ordentlig förklaring till varför knutar i håvgarnet skulle vara så skadligt?
                Jag vet inte säkert men har alltid trott att de hårda knutarna skaver sönder fiskens slemskikt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hundersmarck
                  självfallet men en lipgrip tar sönder käken ifall man har otur och som på bergmans film så var hela underkäcken delat i 2. håven måste man vara nestan skillad för för att skada fisken. de kanske tar 1 minut att få bort wobblern men va gör de? håven har man kanske till större fiskar o de känns alltid lite skönt efter en bamsefisk o då tänker man inte på krokar i håven.
                  En lipgrip tar inte sönder någonting om man ser till att modifiera den lite med gummislang på spetsarna. Ibland kan krokar sitta i både gädda och håv såpass att det tar väldigt lång tid innan gädda kommer i vattnet igen. Tyvärr är nog många för snåla för att ta fram avbitartången och klippa krokarna...Men om man får det att fungera med håv så är det självfallet väldigt skonsamt eftersom gäddans tyngd blir bra fördelad.

Kommentera

som jag har...

förstått det, så skadas gäddan av att knutarna skaver mot skinnet när den wobblar omkring i håven. en stark och pigg gädda kan ju som du vet (ser din rekordlista) kämpa på ganska duktigt. funderade själv på detta förut, och gjorde helt sonika så att jag gned en knutad håv mot min kind, vilket inte var det skönaste. sålunda! ingen knutad håv för mig. men som jag skrivit i tidigare inlägg så lämnar jag det upp till var och en. jag tar för givet att ingen av "oss" skadar fisk av illvilja.

Ursprungligen postat av Danne
                    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                    \m/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27