Jag kör med en uppblåsbar Baltic Argus. Har (lyckligvtis) inte druttat i vattnet än, så kan inte uttala mig personligen om hur den funkar då. Men jäklar vad smidiga och praktiska de är alltså! Tar inte mycket plats i packningen och väl på plats märker man inte att man har den på sig (bortsett från att den ger lite extra, välkommen värme över axlarna). Argus har ju dessutom den bra grejen att man med de gröna färgsymbolerna ser så att västen funkar som den ska. Rekommenderas!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Några frågor om flytvästar
Collapse
X
-
Jag lånar tråden lite
Jag har 3 st "SECUMAR", uppblåsbara och de har jag väl haft i säkert 15-20 år nu, aldrig servat eller liknande.
Hur ofta behöver de servas?
Vad kostar det?
Vad görs vid service?
Om jag inte minns fel så har jag patroner liggande (även de lika gamla) och kanske även "sockerbitarna" som löses upp av vattnet.
Jag kan tillägga att jag för länge sedan testade en av västarna.
Ställde mig på fördäck och föll baklänges så handlöst jag bara kunde, det tog inte många sekunder förrän jag hörde ett dovt "poff" under vattnet och jag for upp som en kork!
Till trådskaparen vill jag säga att min uppblåsbara upplevs lite tung och svettig över axlarna när det är varmt på sommaren men har ju den tidigare nämnda fördelen att den vänder rätt mig.
Oavsett, en seglarväst kostar ju skit och ingenting och är ju 100% bättre än ingen väst alls!
Kommentera
-
Vill minnas att Baltic rekomenderar service och byte av patroner vart annat eller vart tredje år, och så en egen kontroll därimellan att allt är helt och oskadat, så har Du inget gjort på +15 år så bör Du göra det inför säsongen och använd inte de gamla patronerna det är trots allt Ditt liv den ska rädda!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggVill minnas att Baltic rekomenderar service och byte av patroner vart annat eller vart tredje år, och så en egen kontroll därimellan att allt är helt och oskadat, så har Du inget gjort på +15 år så bör Du göra det inför säsongen och använd inte de gamla patronerna det är trots allt Ditt liv den ska rädda!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggDet är inte svårt och kan göras själv men knappast lönsamt, jag var in i butiken jag köpte den i för att köpa ny patron och delar som behövdes för att serva och packa om den och priset för delarna var 20-30 kr lägre än att lämna in västen i butiken och låta dem göra service och byte och med garanti för att det blev rätt gjort, så kolla vad det kostar att få det gjort också.
Winnervästen låg under lite prylar i båten och fick antagligen lite vatten på sig i från durken i båten, men absolut inga mängder.
Detta resulterade i ett "poff", lite förvånad blev jag över att den löste ut måste jag säga.
Undra om det var ett extremt sammanträffande, för det krävs ju både vatten och tryck har jag för mig.
Men till frågan då rospigg, vad kostade det att lämna in den, och får man den med en gång, eller måste man vara utan den ett tag?Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bowen Visa inläggJag har en baltic winner och en flyfisher.
Winnervästen låg under lite prylar i båten och fick antagligen lite vatten på sig i från durken i båten, men absolut inga mängder.
Detta resulterade i ett "poff", lite förvånad blev jag över att den löste ut måste jag säga.
Undra om det var ett extremt sammanträffande, för det krävs ju både vatten och tryck har jag för mig.
Men till frågan då rospigg, vad kostade det att lämna in den, och får man den med en gång, eller måste man vara utan den ett tag?
Detta då det är ett cellulosamembran(United Molders) och inte Hammar utlösaren som aktiveras genom tryck.
Har använt min Baltic Ultimate med samma utlösare som sitter i Argus i hällande regn och inte råkat ut för att den aktiverats så skulle tro att din väst måste ha fått mer än lite stänk på sig.
Kommentera
-
Ja men inte mycket.
Någon del av västen, tydligen utlösaren, har legat mot durken som sagt.
Men det har absolut inte varit mycket vatten där.
Men men, det var väl en tillfällighet.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
-Okänd
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bowen Visa inläggJag har en baltic winner och en flyfisher.
Men till frågan då rospigg, vad kostade det att lämna in den, och får man den med en gång, eller måste man vara utan den ett tag?
Normalt löser den ut när Du ramlat i vattnet efter några sekunder då mekaniken är under/i vatten.
Jag kollade med butiken där jag köpte min på vad det kostade att köpa delar och göra det själv vilket men kan och inte så svårt, och att låte dem göra det och det skillde 20 kr så de fick göra det, i den butiken hade de en kille som gjorde det så han tog med västen och gjorde det direkt så jag fick den med mig direkt vilket jag tycker var bra service, annars kan den skickas iväg för samma sak och då är Du av med den såklart.
Fråga i butiken om de kan ladda om på plats eller gör det själv inte så svårt och helt OK att göra det, vill minnas att det kostade 250 kr med jobbet men inte säker.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggLåter som Du hade otur att själva utlösaren hamnade i en liten vattensamling som den sög åt sig av och löste ut, det behövs som sagt bara att den låg i vatten en tid, men regn och skvätt gör inget den måste vara i vatten oavbrutet en liten tid.
Normalt löser den ut när Du ramlat i vattnet efter några sekunder då mekaniken är under/i vatten.
Jag kollade med butiken där jag köpte min på vad det kostade att köpa delar och göra det själv vilket men kan och inte så svårt, och att låte dem göra det och det skillde 20 kr så de fick göra det, i den butiken hade de en kille som gjorde det så han tog med västen och gjorde det direkt så jag fick den med mig direkt vilket jag tycker var bra service, annars kan den skickas iväg för samma sak och då är Du av med den såklart.
Fråga i butiken om de kan ladda om på plats eller gör det själv inte så svårt och helt OK att göra det, vill minnas att det kostade 250 kr med jobbet men inte säker.
Det var ju inte så blodig kostnad. Hade inte förvånat mig om det kostade mycket mer.
Tack för dina svar!Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
-Okänd
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 022 visningar
1 gilla
|