Några frågor om flytvästar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Några frågor om flytvästar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Några frågor om flytvästar

Ska köpa min första flytväst till denna säsong och fråga mig inte varför jag varit utan tidigare för jag vet hur dumt det är! Men nu så

Jag ska köpa otestad flytväst från nätet så jag undrar över viktklasserna. Jag väger ca 88-90kg, ska jag ha upp till 90kg eller 90+ då?
    Har provat en 90+ en gång och den kändes stor för mig.
    Kan tillägga att det gäller seglarväst.

Jag väljer mellan Baltic Axent och Helly Hansen Sport II. Vilken ska man ta tycker ni?

Till sist undrar jag över färg. Hur mycket varmare blir en svart mitt i sommaren? Vit kanske är dumt när man fiskar på kvällar då den färgen brukar locka till sig fladdermöss.

Ursprungligen postat av Bulte Visa inlägg
    Ska köpa min första flytväst till denna säsong och fråga mig inte varför jag varit utan tidigare för jag vet hur dumt det är! Men nu så

Jag ska köpa otestad flytväst från nätet så jag undrar över viktklasserna. Jag väger ca 88-90kg, ska jag ha upp till 90kg eller 90+ då?
    Har provat en 90+ en gång och den kändes stor för mig.
    Kan tillägga att det gäller seglarväst.

Jag väljer mellan Baltic Axent och Helly Hansen Sport II. Vilken ska man ta tycker ni?

Till sist undrar jag över färg. Hur mycket varmare blir en svart mitt i sommaren? Vit kanske är dumt när man fiskar på kvällar då den färgen brukar locka till sig fladdermöss.
    Att snåla på en säkerhetssak tycker jag är dumt . Välj en uppblåsbar flytväst den sitter minst i vägen när man fiskar .

Finns även jackor med patroner i .

Kommentera

Ska Du ha den typen så räkna såhär, Din kroppsvikt +kläder som är genomblöta (den ska bära Dig även när Du ramlat i vattnet) +skor eller stövlar vattenfyllda, så allt med bärighet under 100 kg är i Ditt fall helt meningslöst!!

Vill Du ha max komfort och max säkerhet till rimlig peng välj en Baltic Winner 150 uppblåsbar räddningsväst, den är så bekväm att bära under fisket att Du glömmer att Du har den på Dig, den blåses upp automatisk om Du ramlar i och Du har extra säkerhet i att Du kan blåsa upp den manuellt genom att dra i snöret och den bär utan problem Dig med blöta kläder, priset ligger normalt på 7-900 kr en billig livförsäkring.

Skillnaden mellan en "seglarväst" och en räddningsväst är att räddningsvästen vänder Dig på rygg och håller näsa och mun över ytan även om Du är medvetslös det gör inte seglarvästen då kan Du hamna på mage med näsan under ytan och drunkna fast Du har väst, så tänk om och tänk rätt Du har bara ett liv så var rädd om det!

Kommentera

Tyckte mest en seglarväst var bättre än vad jag haft tidigare. Förut har jag alltid fiskat ensam och utan väst alls och då tyckte jag en seglarväst kunde vara hyffsad. Men ni har rätt i att den ej vänder mig rätt om man skulle slå i skallen eller liknande.

Har hört att dessa uppblåsbara blåser upp sig "för lätt" om det kommer vatten på den eller att man råkar komma åt snöret.

Kommentera

För att baltics automat västar ska blåsas upp krävs både vatten och tryck=löses ej ut av regn och liknande. Har själv en flyfisher när jag vadar själv och den har aldrig löst ut fast mindre våger har träffat den. En ordrentlig flytväst e en billig livförsäkring aldra helst när man fiskar själv.

Kommentera

Tyckte mest en seglarväst var bättre än vad jag haft tidigare. Förut har jag alltid fiskat ensam och utan väst alls och då tyckte jag en seglarväst kunde vara hyffsad. Men ni har rätt i att den ej vänder mig rätt om man skulle slå i skallen eller liknande.

Har hört att dessa uppblåsbara blåser upp sig "för lätt" om det kommer vatten på den eller att man råkar komma åt snöret.
            Som Dig och många andra är jag ofta ute ensam och då är det extra viktigt att västen vänder en på rygg om det händer något så man får chansen att vakna upp ur medvetslösheten och man slagit skallen i och tuppat av innan man hamnar i vattnet då har man ju fått en andra chans på livet och då är västen värd varenda krona kan jag lova.

Har använt nämna Baltic nu i 3-4 år och det är en felaktig myt att de löser ut för lite skvätt eller om man nuddar snöret, jag har fiskat med den i heldagsregn och har fått åtskilliga brytsjöar som blött ner mig från topp till tå utan att den löst ut och snöret sitter under en liten flik så man inte fastnar oavsiktligt så risken för det är minimal.

När jag servade min så passade jag på att testa funktionen i den då gaspatronen ändå skulle bytas och västen packas om så bestämde jag mig för att se hur den funkade i badvarmt vatten och jag blev nöjd då allt funkade som tänkt.

Jag "ramlade" i från flytbryggan och såg till att hamna på mage med näsan under ytan och inom några sekunder så löste västen ut, luftkudden blåstes upp och blev som en hästskoformad krage och jag vändes på rygg med ansiktet väl över ytan helt utan att jag gjorde något själv, så nog funkar den alltid.

Kommentera

Det viktigaste är att flytvästen passar dig och inte är för stor. Stirra dig inte blind på om det står 80kg eller 90+kg på västen för den kommer att bära upp dig ändå.

Kommentera

Har haft seglarväst men för några år sedan köpte jag mig en Baltic winner 150. Den överlägset största fördelen med den västen är att man använder den. Den är aldrig ivägen eller blir jobbig att ha på sig. Hur bra en seglarväst än är så kommer den förr eller senare bli obekväm och det slutar ofta med att man tar av sig den. Därför är en uppblåsbar väst värd varenda krona.

Kommentera

Är dessa uppblåsbara enkla att packa ihop igen? Servar man dom själv?

Kommentera

Är dessa uppblåsbara enkla att packa ihop igen? Servar man dom själv?
                    Det är inte svårt och kan göras själv men knappast lönsamt, jag var in i butiken jag köpte den i för att köpa ny patron och delar som behövdes för att serva och packa om den och priset för delarna var 20-30 kr lägre än att lämna in västen i butiken och låta dem göra service och byte och med garanti för att det blev rätt gjort, så kolla vad det kostar att få det gjort också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 015 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art