regnbågsdrag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

regnbågsdrag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

dynamit, tasmanian devil, vibrax spinnare!

Kommentera

En orange Vibraxspinnare med silvrig sked i storlek 2 eller 3 är utomordentlig.

Kommentera

Originally posted by mayday
        Lilla öringen säger ja bara
        tagit 99% av mina bågar på den
        skönt att höra någon tagit fisk på det draget. Själv har jag gått bom allt som oftast med det. Har dömt ut det som ett av världens största bedrägerier. Hur fiskar du den?

/cobol

Kommentera

Powerbait eller räka.
          Måste du ha drag så säger jag en liten rapala, gul eller orange, helt överlägset...

Kommentera

Originally posted by Foppa
            Powerbait eller räka.
            Måste du ha drag så säger jag en liten rapala, gul eller orange, helt överlägset...
            Håller helt med gällande Rapala. Haft mest framgång med 5 cm Orange/Guld. Flyt/Sjunk spelar ingen roll. Det beror på hur du framför den. Fly Fisherman har en liten knubbig vobbler som också fiskar bra. Lättare att kasta än Rapala´n pga bättre koncentrerad tyngdpunkt.
            Varför inte kombinera det där metet med ett nytt matchspö + liten fin rulle och använda det till lite lättare bottenmete med Powerbait och 15 g bly?

Kommentera

Det här måste jag ju bara få lägga mig i!
              Köp du ditt metspö redan nu. Det duger till mer än du tror!

En perfekt utrustning för att fiska regnbåge kan nämligen se ut som min. Matchspö, haspelrulle, fluorocarbonlina ca 0.20.
              Tacklet är som följer: ett litet leke, en halv spölängd av samma lina och en Kamasan B983 krok i #4.
              På kroken sätter du tre PowerBait Egg om sånt är tillåtet, annars tar du en 2" PowerGrub jiggkropp. Gula och orangeröda färger med eller utan glitter i har varit lyckade för min del.
              Blåser det sätter du ett lätt sänke vid lekandet för att få ner jiggen lite djupare. Sen ror du sakta med ca 40 meter lina ute. Glid en stund mellan årtagen och håll i linan så jiggen rör sig oregelbundet i vattnet.
              Du känner direkt när fisken nafsar i betet och det långa spöet hjälper dig att få till ett bra motthugg. Håll i linan och res upp det hastigt precis som en flugfiskare skulle gjort, det är allt!
              Du kan använda samma tackel och roddteknik till små flytvobblers också eller sätta på en fluga tex en vit/orange bobynymf.
              Det här är ett otroligt effektivt fiskesätt, åtminstone i Fyrväpplingen.

Bågen ska tas med ro!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

cobol

Fiskar med den i stömt vatten nästan fors samt tar hem den väldigt sakta ...

använder vanligt haspel sett med Fireline o en extra lekare .... typ allt
                The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"

Kommentera

Lägg av nu. Skulle man bara kunna fånga regnbåge med fluga? När jag började flugfiska så hojade man ned till Eskilstuna-ån och fiskade med fluga after alla andra möjliga arter.

Det finns egentligen ingen fisk som inte kan fångas med fluga, men vissa är lite svårare, jag har aldrig fått nån ål t.ex, men en har varit framme och synat flugan.

Så köp du ett flugfiskeset, sen önskar du dig lite flugbindarprylar i julklapp. Du kommer inte att se åt andra grejer på bra länge :-)

Kommentera

Ah va fan, jag måste även svara BeBest. Inte för att jag på något vis vill förringa ditt fiske, men jag kan svårligen tänka mig att ditt tackel/betesval tar många regnbågar som har varit i sjön någon lägre tid. Du får säkert grymt med fisk, men vill man ha bågar som har acklimatiserat sig så är fluga helt överlägset.

Kommentera

Originally posted by Tordmulen
                      Ah va fan, jag måste även svara BeBest. Inte för att jag på något vis vill förringa ditt fiske, men jag kan svårligen tänka mig att ditt tackel/betesval tar många regnbågar som har varit i sjön någon lägre tid. Du får säkert grymt med fisk, men vill man ha bågar som har acklimatiserat sig så är fluga helt överlägset.
                      I Skysjön är agnad krok inte tillåten. Där kör jag med det tackel jag beskrivit ovan. Tidigare i somras hade jag ett tyngre tackel. Det kan ses bland mina bilden när fotogalleriet kommit igång igen.

Hur länge fiskarna som jag får gått i sjön vet jag inte men jag blir sällan utan och har ofta fler fångade än övriga fiskare. Vikterna ligger mellan ca 0,5 kg till 1,5 kg/st. Kan du se på en fångad fisk, om den är etablerad eller isläppt i går? Iså fall lär mig hur jag skall skilja dem.

Det där med att jag skulle få bara eller mest av den ena kategorin och inte den andra medan det för folk som ror med flugan på släp eller kastar fluga skulle ha det omvända förhållandet, får du nog utveckla lite till. Ditt påstående väckte en del frågor som du gärna får besvara.

Man kan tycka att flugfiskarna skulle få fler fiskar eftersom deras flugor rimligen borde attrahera alla bågar, både nyinsatta och gamla etablerade? Jag får ett intryck av att du menar att flugfisket sorterar fram de ”gamla” regnbågarna. Har jag missuppfattat dig där?

Jag tar ofta 3 eller 4 bågar på ca 4 timmar, när övriga på sjön i stort sett bommar eller tar 1 till 2, trots att de använt den dubbla tiden eller mer. Varför får så många besökare inklusive flugfiskarna och regelbundet återkommande besökare färre fiskar än jag? Kan det vara så enkelt att jag lärt mig var fiskarna finns vid vissa tider på dygnet och hur de beter sig då eller har det kanske endast något med min fisketeknik att göra?

Om det är så att jag fiskar efter bågar som har skaffat sig sådana dygnsvanor, vilka är anpassade till Skysjön, kan man då anse dem som etablerade?

Jag håller fluga som ett gott alternativ men det är inte överlägset något annat än spinnare och möjligen även vobbler.
                      I sjöar där PowerBait är tillåtet gör en del som en flugfiskare berättade för mig förra året: Såna dagar när jag verkligen vill ha fin fisk, bottenmetar jag med strykjärn och sjunktafs och en klump PowerBait på kroken. Då vet jag att jag inte blir utan.
                      Meta regnbåge är otroligt effektivt i vissa stunder, faktiskt har jag ofta fått stryk i Rörsjön av flötmetare med räkagnade krokar.
                      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 121 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art