Våga vägra JERK!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Våga vägra JERK!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skulle vara intressant att se statistik på jerk vs vanligt spinnfiske. Jag gillar jerkbait skarpt och är övertygad om att det fångats procentuellt fler stora gäddor med denna metod senaste åren. Bevisa gärna motsatsen.

Förstår inte varför man enviset vill "vägra" något nytt. Allt fiske för mig bygger ju på att samla på sig erfarenheter och att våga testa nya saker/sätt att fiska är ju a & o för att bli en mer erfaren fiskare...

Är inte med på resonemangen i den här tråden. Vertikalfisket är ju en vidare utveckling av båtpimpel (korsat med jiggfiske) och nu även korsat med gammalt tradionellt frilinefiske med betesfisk i olika sink & draw-varianter med levande och död betesfisk..

Intressant att söka nya vägar och våga testa nya fiskesätt blir det givetvis första när man känner att man inte utvecklas som sportfiskare, det gäller i alla fall mig själv.

Det trista med många negativa åsikter i den här tråden är att många aldrig ens testat. Ungefär som att såga en maträtt innan man smakat...
    Min blogg

Kommentera

• asså vafan.. är ni sköna elr ? ja håller lätt me mascot...
      ni kan ju inte såga jerk stilen om ni inte har testat, och somsagt var så är de bevisat att man fångar mest på jerk. men de är ju klart... man måste ju kunna de också, tar lite tid om man är nybörjare med att rycka fram dragen.

steorle och ni andra som håller me han , se filmen "Gädd Feber".

btw.. 7/10 gäddor som hamnar i båten är tagna på jerkbaits !

Kommentera

• mascot: intressant det du skriver. Jag får det till att du är 'fullärd' i de andra fiskesätten och att det enda som kan få dig att utvecklas är nya sätt. Coolt, hur känns det att vara fullärd?

Att bli bra fiskare handlar inte om att pröva alla världens fisketekniker. Det handlar om andra saker, iaf för mig. Jag blir inte bättre av att pröva jerk, fattigare definitivt och antagligen rörigare. Så länge jag kan utvecklas inom det jag gör så kan jag känna glädje. Men mina mål med fisket är inte att vare sig sminka mig med utrustning eller rekord, för mig är fiske detsamma som att leva. Men, det är väl olika.

Kommentera

• Jerk är inte min grej

Kommentera

• Gäddjävel, men man kan inte dissa ett fiskesätt helt. Som en del gör här.
            Flugfiske är inte min grej. Fast jag ägt ett flugfiskeset och provat flugfiske. Kan tycka att det är fjolligt.
            Är nog ganska säker på att en erfaren jerkfiskare klår oss gamla gäddslungare (långt gäddspö).
            Beror inte på att vi inte är duktiga och har lång erfarenhet.
            Jerkfisket ger mer oanade variationer på gången hos betet. Än att bara veva in som gäddslunget oftast blir. Och då blir logiken sådan att tröga gäddor hellre tar ett jerkbait bete.
            Är inte så konstigt att räkna ut. Men för vissa verkar det just svårt.
            Sen kan man bara avstå för att man tycker att flugfiske tar över allt annat fiske.
            Eller att man bara har veckopeng och tycker att smågodis är viktigare.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

• Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
              mascot: intressant det du skriver. Jag får det till att du är 'fullärd' i de andra fiskesätten och att det enda som kan få dig att utvecklas är nya sätt. Coolt, hur känns det att vara fullärd?

Att bli bra fiskare handlar inte om att pröva alla världens fisketekniker. Det handlar om andra saker, iaf för mig. Jag blir inte bättre av att pröva jerk, fattigare definitivt och antagligen rörigare. Så länge jag kan utvecklas inom det jag gör så kan jag känna glädje. Men mina mål med fisket är inte att vare sig sminka mig med utrustning eller rekord, för mig är fiske detsamma som att leva. Men, det är väl olika.
              Om du tolkar mig som att jag påstår att jag är fullärd så har du missuppfattat mig grovt. Det påstår jag givetvis inte. Jag använder mig av de fiskesätt som krävs för att få ett bra fiske och är inte främmande för något. För att ta mitt gäddfiske som ett exempel så är inte alltid jerkbait mest framgångsrikt. Ibland kan t.ex gäddmete med mört vara det enda som funkar t.ex.

Jag är bara lite frågande till den fördomsfulla inställningen till jerkbait. Visst, har man testat och helt enkelt inte tycker det är kul så kan jag lättare acceptera åsikten...

Jag har aldrig varit speciellt kunnig eller intresserad av t.ex göstrolling men efter att ha varit ute ett par gånger med min på senare tid frekventa fiskekamrat Patrik Brunström (Mörtsnurb i Team WallinsFiske Uppland) som är en erfaren göstrollare så har jag börjat lära mig lite och uppskattar det mycket mer när jag överhuvud taget fattar vad jag håller på med..

Var ute och vertikaljiggade efter gös (på allvar) förra veckan och fick min första gös på jigg... DET var häftigt och gav mersmak och blodad tand.

Tänk om jag sågat vertikal jiggfisket innan jag testat själv... Då hade jag varot en upplevelse och en erfarenhet fattigare.

Men visst, sedan köper jag att man helt enkelt inte tycker ett speciellt sätt att fiska är kul. Jag flugfiskar inte, har aldrig provat, men jag skulle aldrig komma på tanken att rata flugfiske och starta trådar i forum i stil med "våga vägra flugfiske"... eru med på resonemanget?
              Min blogg

Kommentera

• Fluga funkar lika bra som jerk, fast fluga e lite roligare!

1. Sturgeon
                2. Farb
                3. BeBest
                4. Nikke
                5. Hundersmarck
                6. Micke
                7. Arnenym
                8. Raniceps
                9. Åsunden
                10. FRB
                11. Trashmasta
                12. Ladrox
                13. Raven
                14. Danne
                15. Gretko
                16. Sebastian
                17. ~FB~Pike
                18. Jolle
                19. BBRF
                20. saizen
                21. Fogelberg
                22 Tim
                23. Flugspöviftaren
                24. GäddJävel
                25. Gruvis
                26. Fiskenez

Kommentera

• Man får ju en o annan Gädda som "Bifångst" när man fiskar Havsöring längs kustrerna i norra skåne,har inget Jerkset för det fisket intresserar inte mig.

Kommentera

• elanen: Jo, det kan jag. Jag har kommit till en punkt i mitt liv där jag insett att "allt" inte får plats. ALLTSÅ måste jag göra diverse prioriteringar. Jag har gjort det och ÄN känns det bra. Just nu har jag inget behov av jerk...

mascot: Jag förstår att du inte är det och min kommentar var kanske en ytterlighet men, du skrev faktiskt :"Intressant att söka nya vägar och våga testa nya fiskesätt blir det givetvis första när man känner att man inte utvecklas som sportfiskare, det gäller i alla fall mig själv. "

Jag är inte fördomsfull till jerk jag är bara för "gammal" för att hänga med på alla modeflugor som dyker upp på scenen. Sån har jag alltid varit, inte bara inom fisket. Jag tror det beror på VARFÖR man fiskar. Jag fiskar för att leva medan du kanske lever för att fiska? Mitt mål är inte att komma med på någon lista över fångade storfiskar, mitt mål är inte att sminka mig med rekord inför andra eller att visa min "fina" utrustning som är så vanligt här i olika trådar. Jag fiskar och känner mig fullständigt trygg med de sätt jag fiskar på.
                    Mitt fiske är inte lika "resultatinriktat" som det är för så många andra, jag är som sagt var nöjd.

I fiskejournalen fanns ett "test" hur fiskegalen man är och jag känner igen en hel del steg och kan LÄTT placera mig själv i den sista kategorin. (utan att ha passerat en del steg). GLÄDJEN i att fiska, glädjen över livet och fascinationen av det. Back to basic som det stod där.

Och summan av kardemumman: Jag vågar fortfarande...

Kommentera

• en liten tanke i all enkelhet. Vad är det som sticker så fruktansvärt i ögonen med att man inte vill jerkfiska? För det har ju varit en del intressanta kommentarer. Sånt kan jag sitta och bry mitt huvud med...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 077 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art