Våga vägra JERK!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Våga vägra JERK!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har tappat bort räkningen på listan där, men räkna med mig. Man får tillräckligt med fisk utan att jerka, är bara frågan om hur duktig fiskare man är :P
    för övrigt så finns det då inte pengar till att underhålla en massa olika utrustningar..

Kommentera

Verkar vara kostndaen för en helt ny utrustning och nya beten som stoppar de flesta, samt det faktum att Jerk inte inte rent fiskemässigt är helt överlägset. Den eventuella känslan verkar inte överväga priset.
      sigpic

Kommentera

Originally posted by Sturgeon
        Verkar vara kostndaen för en helt ny utrustning och nya beten som stoppar de flesta, samt det faktum att Jerk inte inte rent fiskemässigt är helt överlägset. Den eventuella känslan verkar inte överväga priset.

En komplett jerkutrustning behöver inte alls vara dyr. Runt 3 papp inklusive allt räcker gott o väl. Resten är bara upp till en själv och egna ha-begäret i betes och utrustningfloran.
        Stora risken är att all annan gamma gäddutrustning blir stående, och DÄR ligger kostnaden. Jerk är bara så förbannat kul att de flesta som börjar är fast i träsket.

Och det ÄR effektivare än vanligt spinnfiske. I varje fall när du lärt dig det hela. Detta på grund av variationen i alla olika beten som gör att du kan täcka alla situationer på ett helt annat sätt än vid "det gamla vanliga" gäddfisket.

Den här tråden är annars grymt fjantig eftersom allt fiske är roligt och var och en fiskar efter eget huvud. Metar, flugar, spinner, jiggar eller jerkar eller vad dom nu gör precis som dom vill..(Själv gör jag allt detta mer eller mindre beroende av tid)

De som sitter och skriver ett namn på en lista om att aaaaallldrrriiig köra en viss metod målar in sig i ett hörn. För en vacker dag kanske dom testar något och blir fast, och då får dom äta upp medicinen och stå där med hundhuvudet när polarna tråkar..

Utom BBRF såklart..För han får aldrig något oavsett vad han försöker (med betoning på försöker) för han får ändå aldrig något..

Kommentera

Dyrt med utrustning! Nja,, är ni snåla eller ?

Kommentera

Har inga jerkgrejer men jag tycker det ser grymt kul ut. Men å andra sidan har jag varken råd eller lust att punga ut 300 spänn för vissa jerkwobbler tex. manta och pig som jag har förstått är ganska dyra minst sagt...=(

Kommentera

Denna tråd är lika fjantig som om det skulle finnas en tråd för "Våga vägra trolla, meta, spinnfiska och flugfiska ". Vill man ligga på topp och inte vill kompromissa så krävs alla former av fiske specialutrustning. Jag vill påstå att jerkfiske efter gädda är effektivare än "traditionellt" spinnfiske samt kräver mindre specialutrustning än t.ex. laxtrolling.

Vill man komplettera sin spinnfiskeutrustning för gädda med jerk behöver man bara investera i ett jerkspö och jerktafs. De pengar man skulle handlat några Bomber eller Zalt med kan man istället handla en handfull jerkbeten av olika varianter. Samma multirulle kan användas både till spinn och jerk. Sen kan man ändå kombinera spinn och jerk med jerkspöt med t.ex. Zalt som går bättre att jerka än att spinna.

Kommentera

Originally posted by P A
                En komplett jerkutrustning behöver inte alls vara dyr. Runt 3 papp inklusive allt räcker gott o väl. Resten är bara upp till en själv och egna ha-begäret i betes och utrustningfloran.
                Stora risken är att all annan gamma gäddutrustning blir stående, och DÄR ligger kostnaden. Jerk är bara så förbannat kul att de flesta som börjar är fast i träsket.

Och det ÄR effektivare än vanligt spinnfiske. I varje fall när du lärt dig det hela. Detta på grund av variationen i alla olika beten som gör att du kan täcka alla situationer på ett helt annat sätt än vid "det gamla vanliga" gäddfisket.

Den här tråden är annars grymt fjantig eftersom allt fiske är roligt och var och en fiskar efter eget huvud. Metar, flugar, spinner, jiggar eller jerkar eller vad dom nu gör precis som dom vill..(Själv gör jag allt detta mer eller mindre beroende av tid)

De som sitter och skriver ett namn på en lista om att aaaaallldrrriiig köra en viss metod målar in sig i ett hörn. För en vacker dag kanske dom testar något och blir fast, och då får dom äta upp medicinen och stå där med hundhuvudet när polarna tråkar..

Utom BBRF såklart..För han får aldrig något oavsett vad han försöker (med betoning på försöker) för han får ändå aldrig något..
                Men lille herr PA, om du inte förstått nivån på denna tråd så kommer du aldrig att förstå dig på humor. Du får flytta till Götet ett tag så skall jag lära dig.

Tycker ABSOLUT inte att man skall avhålla sig från något, vill bara veta vad som ligger bakom ett eventuellt beslut.

Jag fiskar kanske bara gädda 4-6 ggr per år nu för tiden, eller vad det krävs för en 10+ gädda, och då är det spinn som gäller. Jerk är inte effektivare där jag fiskar, finns det 2 gäddor så fångar jag två gäddor, i bästa fall är Jerk lika effektivt. I motsatts till vad alla påstår så innebär det inte att man sätter eget liv på betet att det då är Jerk. Jerk är för mig ett helt koncept, inte bara betets rörelse. Kan ge mina beten lika stor personlighet som jerkisars beten.

Och var nu snäll mot BBRF, han är en fin människa.
                sigpic

Kommentera

Ingen mening att förklara något för PA, han är en usel människa......Dessutom lätt att söa i gäddfiske....Ha, ha.....

Originally posted by Sturgeon
                  Men lille herr PA, om du inte förstått nivån på denna tråd så kommer du aldrig att förstå dig på humor. Du får flytta till Götet ett tag så skall jag lära dig.

Tycker ABSOLUT inte att man skall avhålla sig från något, vill bara veta vad som ligger bakom ett eventuellt beslut.

Jag fiskar kanske bara gädda 4-6 ggr per år nu för tiden, eller vad det krävs för en 10+ gädda, och då är det spinn som gäller. Jerk är inte effektivare där jag fiskar, finns det 2 gäddor så fångar jag två gäddor, i bästa fall är Jerk lika effektivt. I motsatts till vad alla påstår så innebär det inte att man sätter eget liv på betet att det då är Jerk. Jerk är för mig ett helt koncept, inte bara betets rörelse. Kan ge mina beten lika stor personlighet som jerkisars beten.

Och var nu snäll mot BBRF, han är en fin människa.
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Jag tycker att jerk är skoj, men får minst lika bra på vanligt spinnfiske om inte ännu bättre!?

Men det är skönt me jerk som omväxling ibland tycker jag, precis som det är att gäddmeta osv.

Alla metoder är bra utan dom dåliga =)

Kommentera

Än en gång, mitt nuvarande beslut fattas baserat på tom plånbok och begär om att ha allt när jag väl börjat.

Man måste ju ha ett par utrustningar...,minst

Sedan ett gross beten, eller helst två...

Kan inte sluta när jag väl börjat, så bäst att inte börja.
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 077 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art