Våga vägra JERK!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Våga vägra JERK!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket jävla tjafs då...
    Ni som jämför jerkspön med telestolpar och menar att det är bättre/roligare att ta en stor fisk på lätt utrustning pga känslan, har ni inte tänkt på vad som händer med en fisk som blir helt uttröttad och slutpumpad? Mjölksyra bildas i fiskar på samma sätt som hos oss människor och bidrar till att dödsrisken vid c&r ökar. Att drilla fisk på ett kort styvt spö är i mitt tycke mycket bättre än att drilla med långa svampiga spön där du inte har en chans att styra en stor fisk och i samma veva riskerar du att skada fisken... Men men, alla har en åsikt och smaken är som baken... Att klanka ner på en metod som i en annan fiskares tycke är effektiv och rolig är på lekisnivå, skärpning...

Skitfiske

Kommentera

• hekt klart på jerksidan även om jag inte har något jerkspö än1

Kommentera

• Jag kommer inte testa det tycker det verkar jävligt dyrt, när man kan få lika mycket & minst lika stor gädda på vanliga drag
        fiske går före allt

Kommentera

• Jag är med

Lägg till mig på listan.

Jag har nyss inhandlat flugspö och tänker på försök återuppta flugviftandet till sommaren. Blir det inte succé nu heller så startar jag väl en våga vägra-lista till hösten:-)

Kommentera

• Fiske för mig är känslan när man fiskar/kastar, hugget, drillen, fångsten och miljön.
            Att fiska jerk med ett tungt kort styvt spö med drag som väger 80-250g och sedan veva in gäddor på 5-10kg som ingenting har inget med det som jag kallar fiske.

Lika lite som trolling.

Jag respekterar dock alla till 100% som tycker det är skitkul och vill hålla på med det.
            Huvudsaken är vad man själv tycker är roligt och stå för det.
            Senast ändrad av sasse; 2008-03-28, 17:18.
            Jakten på dundergurkan

Kommentera

• Ursprungligen postat av danisco Visa inlägg
              Jag kommer inte testa det tycker det verkar jävligt dyrt, när man kan få lika mycket & minst lika stor gädda på vanliga drag
              Att det är ett så mycket roligare fiskesätt är inte intressant alltså? :c).
              Mängd och storlek är viktigast. OK.
              Inte dyrare än annan utrustning.

Jag får mer fisk numera än när jag tidigare körde traditionellt spinn.

Slump? Bedöm själva. Jag är övertygad om dess effektivitet.
              Senast ändrad av Phagen; 2008-03-28, 08:33. Anledning: text

Kommentera

• Svar till Sasse.

Det var i särklass ett av de dummaste inläggen jag sett i detta forum. Att skriva att det inte är långt ifrån nätfiske får mig att spotta ut kaffet och skratta riktigt högt. Kommer ta tid att komma över den kommentaren.....

"Fiske för mig är känslan när man fiskar/kastar, hugget, drillen, fångsten och miljön"
                Vid jerkfiske styr du gången själv. Minsta lilla stöt på draget känns iom de styva spöna och flätlina. För att inte tala om hugget. Fiske för mig är när en gädda glider upp 1m bakom en jerk som man rycker hem 10cm under vattnet. Och om den sen hugger..ja. Har du aldrig upplevt det så finns det inte så mkt att säga. Hade du upplevt det så hade du inte skrivit så..

Men men, smaken är ju som sagt som baken.

Kommentera

• Precis vad JP beskriver så ger jerkfisket en större känsla enligt mig.
                  Mitt PB har jag tagit 2 ggr, 2 lika stora gäddor och den första var på spinn med liten wobbler och den andra på jerk.
                  Den jag tog på spinn kom först och att ta sitt PB ger alltid en skön känsla, men jag gjorde inget annat än att välja ställe och veva in, saknades något.
                  Tyvärr kunde jag inte rädda gäddan som svalt 7cm wobblern tokdjupt. (Hade inte så stora avkroknings verktyg på den tiden)
                  Den jag tog på jerk värdesätter jag mycket mer då det var jag som jobbade upp den. På jerk får du ingen större fisk om du inte kan hantera tekniken. Därför var jerk-PBt mycket mer värdefullt och det var verkligen min förtjänst att jag fick den.

Innan jag började med jerk tittade jag snett och undrade varför allt skulle vara så stort och styva spön mm. Jag fick ju fisk med spinnare och wobbler?
                  visst fick jag det men inte samma mängd eller storlek har jag insett nu sen jag började med jerkfisket för drygt 1 år sedan.
                  Nu är jag frälst och tycker det är klart roligaste sättet att fiska på, men spinnspöt är med ifall man behöver omväxling och vila ibland.

Den här tråden är totalt överflödig då det måste vara upp till var och en att avgöra hur och med vad den vill fiska.
                  Om det nu inte var ett uppbåd mot Jerkfisket så är den väldigt felformulerad.
                  "Våga vägra jerk!" säger inte direkt att jerkfiske är helt ok och att du istället föredrar spinn. Min första reaktion var LÖJLIGT!

Skitfiske önskas alla spinn och jerkfiskare, självklart också alla andra som fiskar med 134 andra metoder
                  Senast ändrad av Vassmannen; 2008-03-28, 12:36.

Kommentera

• haha dummaste jag sett, man kan väll skippa andra grejjorna istellet lika gärna, o man vill kanske vill ha variation i sitt fiske!
                    Flytovarall + Tunnelbana = sitta själv = Sjukt skönt!

Kommentera

• Jag har fortfarande inte skaffat jerkprylar och kommer inte att göra det av samma skäl jag tidigare anfört nämligen min ekonomi.
                      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 238 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art