Vikten av att "budgetmarknaden kommer" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vikten av att "budgetmarknaden kommer"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är bara att gratulera om du har rätt att det blivit bätre men jag är lite mer av en gnällkärring i själen och tror du har haft tur, så bli inte för besviken när du går på nästa mina .

för att parafrasera nån kändis farfar: det bästa med att vara negativt inställd är att man bara kan bli positivt överraskad

Kommentera

@diedose En näsvis och allmänt dumdryg fråga, ungefär jämfört med när noterar du denna generella kvalitetshöjning av budgetprylar? Handen på hjärtat nu - Under den tidsperioden, med hur många tkr har din årliga budget för fiske prylar ökat?
      En tanke som slog mig bara....att din uppfattning om vad som är budgetprylar kan har rört sig en aning över tid...

Kommentera

Jag vet inte om jag är allmänt dum just nu eller bara trött efter träningen men jag uppfattar inte din fråga. Vad är det du vill ha svar på?

Dumdryg får man va, det går alltid att diskutera hur man ser på saker.
        sigpic

Kommentera

Alltså, menar du att t.ex. abu ska börja släppa billigare multirullar eller att det ska komma nya märken som konkurerar ner priserna hos andra företag?

För just nu gör både normark och Abu allt för att strypa ner konkurans mellan olika butiker för att få in så mycket pengar som möjligt. Var in i den lokala butiken, och där nämndes det att vissa företag vägrar leverans till butiker som bara finns online, för att dessa drar ner omsättningen och priset på varor. Kan dock inte backa upp detta rykte med fakta, men det har ju varit mycket tjål om att Abu's PD sortiment inte får släppas under 10-20% max, lika med Team normark's produkter.

Så visst håller dessa företag på å myglar lite men så är det väl överallt.

Om du menar att nya märken ska växa fram, så kommer det nog bli ungefär lika dyrt i slutänden. Ett företag som säljer bra utvecklar produkter i samma takt som priserna stiger. (bortsett från fladen då möjligen)

Visst lever många på sina namn nu för tiden, men jag är nöjd med det jag har införskaffat för det priset, och kan se att saker kostar.

Abu har ju en "budget" marknad med billigare Haspel set och spinnset, betena är inte heller så dyra, men kvalite grejer kostar, helt normalt.

Gäller frågan flugfiske är jag helt borta ^^

Kommentera

Ta mig inte för någon nybörjare Jag kan shimanos haspelsortiment utan och innan. Materialbögen som man är. Jag har extremt höga krav på mina fiskeprylar oavsett om det är haspel eller fluga. Det jag vill komma till är bara att bra produkter finns där ute som är bra mycket billigare än 3000 kr rullar och som faktiskt håller. Problemet är bara att alla är så jävla blinda på säljknepen..... Kolla linor tex, vilka linor är de största? Jag tar några exempel, fireline, power pro, spiderwire, jaxon osv. Folk envisas med att fiska med dessa linor för att dom "är bäst" men har folk provat annat? Tom biltema-flätlina har folk gått över till för att de inte anser att priset på de andra linorna går att motivera - och att de faktiskt är bra. Och, här är något som är extremt intressant: Hur många där ute kollar vad maxbroms styrkan på sin haspel är? Om vi nu bortser från stella (som är extrem) så finns det inte så många rullar som klarar mer än typ 7 kg i dragstyrka. Ändå ska vi ha en lina som klarar 15-20 kg? For fucking what? Nä, det finns andra sköna dynemalinor som går att köpa för 0,3 kr meter. Bara man letar på rätt ställe.

Extremt är i ALLA fall relativt. I det här fallet pratar vi om (vi låssas) en 20 kg gädda (som är förbaskat extremt). Krävs tex en stella för det? Min 6 veckor gamla dotter kan lista ut svaret.......

Ursprungligen postat av MangeM
            Shimano utvecklade Stellan till sånt här manligt fiske:

Finns inte många modeller som klarar sådana rusningar utan att gå sönder. Sen går inte bromsen att ställa tillräckligt hårt heller för att stoppa fisken om man inte har tillräckligt bra rulle. Så till extremt fiske BEHÖVS såna rullar, annars är man chanslös.

Och när Shimano ändå har en befintlig rulle med grym spec, kan man enkelt göra den i mindre storlekar.
            Då det finns en efterfrågan (demand) från oss kunder på exklusiva rullar, så ser Shimano till att sälja (supply).
            Svårare än så är det inte.
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
              Och, här är något som är extremt intressant: Hur många där ute kollar vad maxbroms styrkan på sin haspel är? Om vi nu bortser från stella (som är extrem) så finns det inte så många rullar som klarar mer än typ 7 kg i dragstyrka. Ändå ska vi ha en lina som klarar 15-20 kg? For fucking what?
              Vi kör ju grövre lina på multi för att den inte ska skära ner i spolen samt att den ska hålla vid botten napp och/eller backslag.

Linan ska ju hålla för mycket mer än just fisken.

Kommentera

Personligen tycker jag mig se att lågprismarknaden ökar i Sverige, i takt med alla nya fiske-metoder dom hittar på kommer nya fast billigare prylar, ofta spenderar vi nog mer pengar på lågprisprylar en vad vi gjorde för några år sedan när vi köpte mer sällan men samtidigt ordentliga saker som höll.

Själv har jag inte hoppat på tåget utan köper fortfarande ordentliga prylar som jag räknar med ska hänga med i ett antal år, men jag tillhör numera en liten skara som ofta får beställa saker eller importera själv,
                Tråkigt men marknaden värkar gå åt det hållet.

Åker jag däremot över till Danmark ser det helt annorlunda ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                  Vi kör ju grövre lina på multi för att den inte ska skära ner i spolen samt att den ska hålla vid botten napp och/eller backslag.

Linan ska ju hålla för mycket mer än just fisken.
                  .
                  det är jag ju fullt medveten om. Men vi pratde ju om haspel... Och det är ju inte så många som använder haspel till jerk
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
                    .
                    det är jag ju fullt medveten om. Men vi pratde ju om haspel... Och det är ju inte så många som använder haspel till jerk
                    Till haspel så kör jag runt 0,20 för att linan inte ska nötas av lika lätt samt vid botten napp.
                    Vid abborre går man ju ner i dim men då räknar man ju med att tappa jiggen om man sätter sig.

Hellre grövre lina som håller än tunn som brister.

Anledningen till att bromsar ofta släpper vid tex 7kg är ju för att du annars riskerar att något i rullen går sönder eller i värsta fall att spöt går av.
                    Linans brott styrka går ju även inte att jämföras med en fisk på 20kg som drar i ena änden.

Kommentera

Till att börja med så tycker jag du borde tänka om ifall du pratar om lina som nöts ut. Flätlina är inte beryktad för nöttålighet. För det andra så går ju de flesta ned i dimentioner för att det kan handla om kräsen fisk? Jag har många gånger flugfiskat med en viss tafsstorlek på fisk jag ser. Det enda jag har gjort för att få fisken är att byta till en tunnare tafs. Samma fluga - allt samma.

Linans brottstyrka är ju så klart en relevant del av din fångst. Troligvis det absolut viktigaste. Varför ska den vara så dyr när det finns billigare?

Exemplet på gäddans vikt handlade inte om just vikten. Mer att den kanske skulle vara starkare i vattnet. Varöför jag tog en gädda som exempel och inte en lax som så klart är mycket starkare var för att det är fler som använder haspel till gädda än till lax.

Men....... ämnet är ju om något annat...

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                      Till haspel så kör jag runt 0,20 för att linan inte ska nötas av lika lätt samt vid botten napp.
                      Vid abborre går man ju ner i dim men då räknar man ju med att tappa jiggen om man sätter sig.

Hellre grövre lina som håller än tunn som brister.

Anledningen till att bromsar ofta släpper vid tex 7kg är ju för att du annars riskerar att något i rullen går sönder eller i värsta fall att spöt går av.
                      Linans brott styrka går ju även inte att jämföras med en fisk på 20kg som drar i ena änden.
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 022 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art