Vikten av att "budgetmarknaden kommer" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vikten av att "budgetmarknaden kommer"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vikten av att "budgetmarknaden kommer"

Jag vill bara öppna diskution om detta med budgetmarknaden. Det finns redan ett par trådar där man pratar lite löst om detta men inom andra områden.

För egen del tycker jag att de stora märkena som shimano, daiwa, abu, guideline, loop osv.... har gottat sig alldeles för länge i våran blindhet.

Vad motiverar att en rulle som shimanos stella i storlek 1000 kostar 8000 kr?
    Senast ändrad av diedose; 2012-03-12, 16:35.
    sigpic

Just storleken på rullen vette tusan om det borde ha någon större betydelse för priset. Men visst är det många gånger så att man betalar en del extra för att få ett creddigt märke på sin produkt. Fördelen, å andra sidan, för oss konsumenter är väl att tillverkarna av märkesprylar är (eller borde vara) måna om att inte göra dåliga grejer - eftersom det snabbt skulle sänka varumärkets image i dessa socialamediertider.

Om man tar en produkt som Shimano Stella misstänker jag (vet dock inte säkert) att den faktiskt inte ger lika stora förtjänster för tillverkare och distributörer som de lite billigare modellerna. Detta beroende på klassiska stordriftsfördelar, ju fler enheter av en specifik produkt som man tillverkar, desto lägre blir tillverkningskostnaden per exemplar.

Kommentera

...bästa materialval, tillverkad i ett höglöneland (Japan), en viss portion hype/status, ett antal led som ska tjäna pengar, skatter..sedan är det i slutändan konsumenten som måste motivera priset..

Kommentera

Du har helt rätt med storleken. Jag tog bara ett exempel.

Visst är det så att de stora har något att bevisa hela tiden. Men om jag går till mitt flugfiske så är en flugrulle mekaniskt inget mästerverk som en stella. Ändå ska handlarna ta ut MÅNGA gånger vad de betalar till fabrikerna. Och, de rullar jag har provat av tex "nonamefromkina.com" är faktiskt riktigt bra....
        sigpic

Kommentera

SOm vilken bransch som helst, så klart att vissa märken är dyrare än andra och i vissa fall kanske konsumenten blir "lite lurad" då man betalar mer för märket.... men å andra sidan får man vad man betalar för. Köper du en rulle från thailand för 100 kr och tror du har en bra rulle, ja jag vet inte om man är speciellt insatt då. Jag personligen tar inte i billigare rullar, sparar hellre då och köper en dyrare och får precis det jag vill, för jag tycker det är skillnad. Köper man billigt köper man dyrt brukar man säga, går oftast sönder utan några åtgärder !

Kommentera

Varför kostar vissa jeans 299:- medans andra kostar flera tusen?
            Varför kostar vissa bilar 79000:- medans andra kostar miljoner?

Dels beroende det på märke självklart, men även på utvecklings och materialkostnader.
            Det som oftast tar mest tid och kostar mest pengar är ju utvecklingen av nya produkter.
            Att mer eller mindre kopiera någonting och trycka ut på markaden medför ju inte några större utvecklingskostnader än inköp av orginalrullen.
            Sedan är det ju som tidigare nämnts volymen som styr. En billigare produkt som oftast är mindre tekniskt avancerad kommer man sälja fler av, och det blir då fler rullar att slå ut en oftast lägre kostnaderna på.

Personligen så är jag helt säker på att du får vad du betalar för och kvalitet kostar så enkelt är det.
            Låter något för bra för att vara sant så är det oftast det.
            Men som vanligt så är det ju vi som konsumenter som måste ställa oss frågan om vi tycker det är värt x antal kronor för produkt y. Tycker man det så köper man den och tycker man inte det så väljer man en annan produkt.
            Senast ändrad av Testis; 2012-03-13, 00:45.

Kommentera

Jag är helt med på alla resonemang i frågan.

Jag menar bara att det är grymt att denna marknad är på intåg då det troligtvis kommer dumpa en del priser. Kolla bara på ett av guidelines senaste flugspö (kommer ej ihåg namnet) som kostar runt 800 kr. Jag tror det finns en orsak till att det spöt togs fram....
              sigpic

Kommentera

Först och främst måste jag påpeka att jag tycker Stellan är en klart åtråvärd rulle, min smak är nog mer åt Calais DC dock. Vidare lägger jag svårförsvarbart stora summor på märkesprylar utifrån det antal timmar jag ägnar vid vattnet. Shimano mfl. har mao lyckats väl med att lura in mig i deras nät. Blir jag en bättre fiskare? knappast. Har jag roligare? Absolut!

Ursprungligen postat av Testis Visa inlägg
                Personligen så är jag helt säker på att du får vad du betalar för och kvalitet kostar så enkelt är det.
                Vi är säkert helt överrens Testis, men jag kan inte hålla mig från att kommentera detta Visst får man vad man betalar för men exakt vad är det man betalar för?

Forskning som det refererades till i UNT häromveckan säger t ex att konsumenter är mer nöjda när det betalt dubbelt så mycket pengar för samma vara på det "fina" varuhuset än när de betalat några spänn på epa.

Vad är det dessa försökskaniner betalat för, kvalitet? Jag skulle säga "känslan"

Ett helt obetalbart exempel på varumärke vs funktion kan du läsa om här, helt odramatiskt en brödrost för 3500 spänn som inte gör jobbet anmärkningsvärt väl. Vad betalar dualit-ägarna för?

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
                Kolla bara på ett av guidelines senaste flugspö (kommer ej ihåg namnet) som kostar runt 800 kr. Jag tror det finns en orsak till att det spöt togs fram....
                Jag tror "budgetmarknaden" har funnits sedan Sundsvall brann...och att orsaken till "billighetsspöt" är pengar . Jag inbillar mig att någon har fattat beslutet att man kan "åderlåta" varumärket en aning (guideline är väl rätt "fint" va?) och få lite volym som Barramundi är inne på. Göra en Nokia liksom.
                (Har för mig att journalisterna var impade av Nokia, när det gick bra för dom, för att de kunde sälja både premium och lägsta lågbudget utan att dra varumärket i smutsen.)
                Visst förstår man att de vill tjäna pengar men de riskerar att sänka märket i "riktiga" fiskares ögon (min "analys").

Vad hände med zalt? Jag är lite historielös där men de betraktas numer som s**t av oss "riktiga" fiskare här på forumet. Men någonting säger mig att deras vinster är större idag än när det var lite ballare med zaltar i draglådan

För att försöka knyta ihop svamlet: Stellan tror jag har en galet viktig funktion och motsvarande pryl "måste" finnas för varje varumärke i branscher som denna. Bara det faktum att du tar upp Stella som exempel bygger Shimanos varumärke som "Bra skit". Min teori är att Stellan gör dig, Testis, mig och alla andra mer benägna att betala 2500 (eller vad man nu har satt för mentalt max) för en billigare Shimano (som säkert egentligen hade kunnat kosta 1800).

Vi betalar gladeligen 700 (eller vad nu den exakta summan är) för mycket för att vi är villiga att betala för "känslan" av att ha en bit av drömmen, Stellan.

(Vad händer med våra hjältar wobblersnidarna och deras varumärken när deras hemslöjd finns att köpa i plastkopia på macken?)
                Senast ändrad av landkrabban; 2012-03-13, 07:40.

Kommentera

Skulle välkomna ett nytt märke med kvalitets-prylar till lägre pris och visst finns det sådana märken, men är det så att ingen av dom stora tar in prylarna skall ett helt nytt service/Reklam nät byggas upp och och då blir nog inte priserna så låga som vi vill......
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-03-13, 09:29.

Kommentera

Bra skrivet och jag förstår din poäng. Jag tror bara att själva budgetmarknaden har blivit bättre än vad den har varit tidigare. Jag ska i te sticka under med att jag älskar kvalitet! Äger själv ett par shimano rullar, däribland twinpower - som ändå måste klassas som en dyr rulle men, jag är nöjd. Budgetrullarna förr var väl mer plast och lät som kaffekvarnar. Idag låter dom fan inget och ser tom bra ut. Om dom håller för din drömfisk, det kan bäl bara ett tillfälle avvisa men jag tror faktiskt att dom gör det. Som jag sa tidigare, jag äger både dyrt/märkesrullar men jag är ju otroligt mer öppen idag för alternativen om att pröva en rulle som tillverkas i kina som materialbögar bara fräser åt när dom tittas på. Just för att budgetalternativet idag är bättre än förr.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 015 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art