Den övernaturliga gäddan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den övernaturliga gäddan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Den övernaturliga gäddan

Här kommer ett litet stycke ur den svenska översättningen av Den fulländade fiskaren av Walton och Scott. (The complete angler)

Läs och begrunda.

"Gäddan förökar sig otvivelaktigt både genom rom och på annat sätt. Den kan nämligen uppstå ur ett sjögräs som kallas gäddgräs, såvida inte den lärde Gesner misstager sig när han påstår att detta gräs och annan klibbig materia med hjälp av solens värme förvandlas till gäddor under vissa månader i en del särskilt lämpade dammar. Säkerligen föds många gäddor på detta sätt eller också är deras förekomst i vissa dammar omöjlig att förklara."

Ock, ock, ock...
    [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Märkliga varelser skapas av märkliga ting.
    Har hör talas om ett veritabelt monster och som snitsades till av lite lera och en något täckare variant som gjordes av ett ben.
    Kan bara säga att outgrundliga äro herrens vägar och gäddornas härkomst för att inte tala om hur svårt det kan vara att komma åt dem!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by BeBest
      Märkliga varelser skapas av märkliga ting.
      Har hör talas om ett veritabelt monster och som snitsades till av lite lera och en något täckare variant som gjordes av ett ben.
      Kan bara säga att outgrundliga äro herrens vägar och gäddornas härkomst för att inte tala om hur svårt det kan vara att komma åt dem!
      Amen...
      There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Jo Golem skapades väl av lera om jag inte minns fel..

Man kan nästa hajja hur man förr kunde tro att gädda kunde skapas ur gräs. Tänk själv när man står där och glor..Plötsligt ur ingenstans kan det plötsligt bara liksom växa fram en gädda. och på den tiden visste man ju inte så mycket, liksom..

Det finns ju "Flat Earth Society" som fortfarande tror att jorden är platt. (Har site på nätet ifall ingen tror mig)
        Kanske dags att återuppliva gräsmyten om gäddan också och starta en förening om detta.. Komplett med hemliga handslag. Lustiga hattar som bäres på mötena m.m. :o)

Kommentera

Man kanske skulle ha sparat allt sjögräs man dragit upp genom åren, kanske det hade förvandlats till några skapliga gäddor? Där kan man ha gått miste om ett nytt personligt rekord! Ack ja...
          Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Allt kött är hö ...
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by P A
              Jo Golem skapades väl av lera om jag inte minns fel..

Man kan nästa hajja hur man förr kunde tro att gädda kunde skapas ur gräs. Tänk själv när man står där och glor..Plötsligt ur ingenstans kan det plötsligt bara liksom växa fram en gädda. och på den tiden visste man ju inte så mycket, liksom..

Det finns ju "Flat Earth Society" som fortfarande tror att jorden är platt. (Har site på nätet ifall ingen tror mig)
              Kanske dags att återuppliva gräsmyten om gäddan också och starta en förening om detta.. Komplett med hemliga handslag. Lustiga hattar som bäres på mötena m.m. :o)

vaddå "tror" att jorden är platt?
              jag är med i vilket sällskap som helst, om jag får bära lustiga hattar. go! P A, och dra igång "the flat pike society" jag är på!
              achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
              \m/

Kommentera

Originally posted by BeBest
                Allt kött är hö ...

allt kött är havsöring?
                tja! varför inte.
                achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                \m/

Kommentera

Det är ganska fascinerande hur de resonerade fram sina teorier på den tiden. Boken innehåller några kapitel om olika fiskarter varav vissa teorier är lika intressanta (läs helt-uppåt-väggarna) som det om gäddan. Det enda som stämmer något sånär är kapitlet om lax. Fast laxfiske är väl något de alltid hävdat att de kunnat, de kära britterna..
                  [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 019 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art