Undrar vad folk har för erfarenheter av pimpel och ismete när det är stora temperatur skillnader mellan dag och natt och isen spricker och låter väldigt mycket. Blir fisken mer kräsen eller är det helt enkelt omöjligt att få fisk? Prövade en stund idag men det dånade rätt bra i isen. Inte ens ett nafs där man alltid får några små abborrar. Är det värt att försöka tidigt imorgon då det fortfarande kanske är minusgrader?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Isen spricker.
Collapse
X
-
Hallå!
Vet inte om det beror på sättningarna i isen, men jag har samma erfarenhet som du. Inte ett nafs i dag där jag brukar få fisk, och det sjöng och brakade i isen hela tiden... Men här påstår de som säger sig veta att det beror på att det är för soligt. Ja, inte vet jag, men nog har jag fått fisk även när solen skinit. Men kanske kan det vara en kombination av sol och helt snöfri is?
-
Jag har upplevt att dom blir mer försiktiga då, för var ut förra torsdagen då fick jag 6 st gäddor och det var tyst i isen, sen gjorde jag ett försök på söndagen, och då fick jag inte en enda, hade 10 fäll, men ingen ville fastna dom var bara på mörten. Och då i söndags var det ett jäkla liv i isen. Så är lite nyfiken jag med:-)Kolla in min nya blogg! www.pikefisher.blogg.se !! :-)
Kommentera
-
Min erfarenhet är att det fungerar dåligt... Har testat ett par ggr i år utan större framgång.
Kommentera
-
Samma här vad gäller gösen. Väldigt restrektiva napp, om ens några, medans isåskan går. Tyst i 30-60 minuter, så kommer dom igång igen. Såg att Jörgen Larsson dömde ut isåskan totalt, men så dött som han beskrivit det är det inte riktigt för mig. Det kommer napp, men färre och försiktigare.Den som har flest prylar när han dör vinner!
Kommentera
-
Har varit ute nu i 4dagar på raken och har i mitt tycke varit bra fiske även när is åskan varit som värst fick idag över 60 abborrar och en lake på 4kg som jag visserligen hade käckt lakhonan under hakan med en 14 krok,och hon fick simma tillbaka efter vägning och behöll 8st fileabborrar mellan 3-5hg,hittar man abborren så nappar dom oavsett om det dundrar i isen.Jig-fishing är roligast.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 370 visningar
1 gilla