Vad hittar man gäddan i en badkarssjö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad hittar man gäddan i en badkarssjö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

nä verkar ju så... lite info och inga kort borde till nån som hade intresse och kunde se över de hela i kommunen
    finns ju ett par sjöar
    http://vertikalblogg.wordpress.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
      Körde ett ismete pass på sjön fysingen i sigtuna i dag . Jävla tråkig sjö runt som en badbalja verkar vara mellan 1-2 meter djupt i hela sjön jämn slät botten . I avsaknande av grynnor ,kanter ,djupvassar vart fiskar man .

Hur fiskar ni i sånna sjöar om man inte har ekolod . Är det bara å sätta sig mitt ute i ingenstans å vänta ut fisken .

/fredrik
      Hej Fredrik Jerklimpan;

Lägg inte ner alltför mycket energi på den sjön! I små grunda, jämndjupa sjöar har Gäddan mycket små möjligheter att växa sig stor. En Gädda behöver kamouflerade växtlighet och framför allt skyddande djup för att kunna växa sig riktigt stor. I grunda, jämndjupa sjöar har en stor Gädda svårt att lurpassa och smyga sig på bytesfiskar. Även om det är gott om bytesfisk i sjön når Gäddan ytterst sällan vikter över 5-6 kilo i den sjötypen.

Lägg hellre din energi, dina fiskekunskaper och din tid i större sjöar som Mälaren och Östersjön där det bevisligen årligen fångas stora Gäddor på 10-15 kilos vikt och större. Skaffa dig sjökort över Mälaren (båtsportkort) och inre delar av Östersjön i Stockholms, Södermanlands och Uppsala län.

Mälaren har jag själv fiskat i sedan 1945 när jag som liten grabb låg på Nockebybron (gamla träbron) och löjmetade Abborre och Gös.

Visst har det hänt att jag med Guds hjälp och goda vilja samt en rejäl portion tur lyckats fånga en och annan godkänd Gädda i Mälaren. Några monstergäddor har sedan 1973 huggit på Bomber, några på Swim Whizz. Mina två största MälarGäddor 15,9 kilo (1963) och 15,4 kilo (1961) är båda fångade vid frivattenstrolling på Södra Björkfjärden och Hovgårdsfjärden. De två största Gäddorna plus många andra högg på wobblerna Musky Cisco Kid (618) Blue Silver och Black Silver (621). På den tiden ägde jag inte ens en kamera och kan därför inte bifoga bilder av några egenfångade Gäddor före år 1967. Du får därför nöja dig med att klicka på bilderna här http://www.trumman.com/fisketips.htm och sedan bläddra med pilarnas hjälp bland bilder och Gäddfisketips.

Jag hittade en av mina gamla Gäddbilder. Här har du en bild från 1972 av min svåger Nikolai Hammari med två "godkända" Gäddor i Mälaren http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm ....

Go for the Monster Northerns!

Old Firehand
      www.trumman.com - http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2012-03-01, 10:32.

Kommentera

Blanda inte in gud i fiske eller politik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
          2:a gången jag fiskade i sjön testade 1 dag förra vintern då fick jag 1 gädda på 4 kg då var vi 3 pers . I går fick jag en gädda på 200 gram på 5 spön under 4 timmar. Jag har aldrig fiskat där på sommarn är sån liten del av sjön man får fiska i genom Mört Einars fiskeklubb.

Väsby vill inte att vi ska fiska i våra sjöar eftersom det inte finns fiskekort att köpa .

/fredrik
          Tjena Fredrik! Det går att köpa fiskekort till Fysingen, Oxundasjön, Verkaån och Oxundaån/marängsån/rosersbergsån( Det finns många namn på den) på Märsta fiske och fritid.

Kommentera

Jag vet jag är medlem i Rosersbers sportfiskeklubb men verkaån tror jag inte ingår . Iof fiskar jag inte där ändå.
            Synd att det är så lite vatten i båda sjöarna bara som man får fiska på.

Kommentera

Ursprungligen postat av Atomic Visa inlägg
              Blanda inte in gud i fiske eller politik
              Hej Andreas Ceder;

Gud är med mig överallt och speciellt då jag är ute och fiskar...

Andreas, vet du varför kråkorna flyger upp och ner när de passerar Björklinge? Det är för att de ska slippa se eländet....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Det är väl bara en liten del av sjön, innanför ön på Vallstanässidan som ingår i fiskekortet. Jag bodde själv vid Fysingen för ett antal år sedan och hade en liten båt där. Största delen av det som ingick i fiskekortet är i stort sett ofiskbar sommartid då den är totalt igenväxt. Däremot fick vi gott om gäddor och en del fina abborrar precis utanför vegetationen norr om ön.

När jag googlar runt lite så verkar det som att Väsby Kommun har släppt handredskapsfisket fritt i Fysingen, men då vet jag inte om det gäller del delen som ligger i Väsby. Inte heller vad som gäller för Sigtunas del..

Det går en hel del fin matgös i sjön, men som OF skriver så tror jag att det råder stor avsaknad av större fiskar.

Saxat från Sigtuna kommuns hemsida ang. fysingen:

"Fiske
                Rosersbergs Fiskeklubb, Sigtuna Fiskevårdsförening och
                Löwenströmska Sjukhusets Fiskeklubb fiskar i sjön. Fysingen
                provfiskades 2003 varvid följande arter påträffades: mört,
                abborre, brax, björkna, sarv, gers, gös, sutare, gädda och
                löja. Små abborrar och mört dominerade fångsten. Enligt
                klubbarna finns det även ruda, lake, signalkräfta och
                möjligen ål i sjön. De tre senare arterna är dock svåra att
                fånga i provfiskenät och det är därför svårt att uppskatta
                deras förekomst.

Provfisket tyder på att Fysingens fisksamhälle är artrikt. Det totala antalet fiskar är mycket stort jämfört med
                andra låglandssjöar. Dämmet vid Vallstanäs utgör ett
                vandringshinder för fisk och är troligtvis orsaken till att ingen asp påträffades i sjön. I Fysingen gäller Sportfiskekortet, som kan köpas av Löwenströmska Båt- och Fiskeklubb, telefon 08-590 336 92."
                Senast ändrad av Oke; 2012-03-01, 10:43.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Andreas Ceder;

Gud är med mig överallt och speciellt då jag är ute och fiskar...

Andreas, vet du varför kråkorna flyger upp och ner när de passerar Björklinge? Det är för att de ska slippa se eländet....

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                  www.trumman.com
                  Heh, och jag som trodde att du var den högsta auktoriteten när det kom till fiske ^^
                  Mjae jag flyttade från björklinge ett tag sen men jag vet vad du menar, mycket fin sjö dock!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                  7 svar
                  1 522 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                  Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34