Ny art!!! Blå-Abborren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny art!!! Blå-Abborren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny art!!! Blå-Abborren

Nu ska ni få höra något intressant!
    Jag har fått höra att man kanske hittat en ny art av abborre här i sverige, den sk. Blå-Abborren.
    Arten kallas också Balkhash Perch på engelska och finns ursprungligen i öst, bl.a. Kazakhstan (Bajkalsjön=Lake Balkhash?). Vad jag vet så har de fått in exemplar till SLU i Umeå. Fisken ska ha skickats in av en fiskare från Dalarna. Man ska också ha fått en fisk (åtminstone bild) från områdena runt Storuman (Sultenträsket). Fisken från Dalarna har tydligen skickats till Stockholm för analys där man ska jämföra dna mot den ryska arten. Det man vet om blå abborren är att den har svårt att konkurrera mot våran svenska kollega enligt rysk information. Den Blå-Abborren ska tydligen föredra kallare sjöar. Jag har letat på hela nätet efter något bra fotografi, men tyvärr har jag bara hittat en tecknad version som det finns länk till nedanför.
    Än så länge har jag ganska knapphändig information. Jag har personligen sett foton på de två abborrarna. Den från Storuman har ungefär samma kroppsform som en svensk abborre, dock är färgen väldig blåaktig. Den från dalarna har en liten annorlunda kroppsform och är även den mörkgråblåaktig till färgen. Fotot på den från dalarna är inte superbra. Dessutom är det svårt att skaffa sig någon uppfattning när man inte har fått se en riktigt foto. Skulle någon hitta ett sådant så lägg gärna upp länken.
    Det skulle också vara intressant om det finns någon som har fått en liknande fisk.
    Jag känner till killen som skickat in fisken från dalarna och han är verkligen ingen dussin-fiskare. Han har nog dragit fler abborrar än de flesta, så historien är klart intressant.
    Självklart så är möjligheten stor att det är någon form av mutation med annorlunda färgteckning, men visst skulle det vara häftig om vi fick en nya art att fiska efter.
    Jag ska uppdatera er när jag får reda på hur det har gått med analysen. Ni får hålla ut det kommer nog ta ett par veckor till.

http://uznix.narod.ru/sci/fkey/percschr.html (Bild)
    http://www.fishbase.org/Summary/Spec...name=schrenkii (Info)

/Magnus

okejj hoppas den inte smakar bra för annars är de ingen vidare framtid för den fisken här i sverige
    //Me

Kommentera

Vet du om "blåborrarna" i Sverige hade ränder?

Kommentera

Mycket intressant!

Vad man fundera över, är hur en asiatisk art kan ha hamnat i Dalarna? Om den ”alltid” funnits i sjön borde den ha ”upptäckts” tidigare. Tillsvidare håller jag på mutationsteorin.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Nej ränderna är i stort sett helt frånvarande.
          /Magnus

Kommentera

Från referensen i länken.

Взрослые особи достигают длины тела 30 см, массы 500 г.
            Половозрелости достигает в 2-3-годовалом возрасте при длине тела 10 см. Нерест проходит с конца февраля до середины марта при температуре воды 8-12°C. Плодовитость 6-55 тысяч икринок. Диаметр зрелой икры составляет 0.7-1.1 мм.

Sambon sa att det var lektid i februari/mars vid vatten temp 8-12 C 0.7-1.1 är ägg storleken och 6-55 tusen ägg.

30 cm och 500 g kan man ju ju gissa alldeles själv.

Sjön ligger på/vid/i:
            Kazakhstan. 44:45-46:44N, 73:21-79:30E; 341.4 m above sea level.

Så antingen har någon hällt ut akvariefisk, eller så är det nåt helt annat.

Hoppas inte någon går runt och häller ut mysko fiskar i sjöar, det är ingen bra idé. Hur och av vem artbestämdes den här?

Kommentera

Den är inte artbestämd än. Det har skickats ett prov till naturhistoriska museet för att jämföra dna-profilen mot ett riktigt exemplar.
              Det ända som pekar på att det är en Perca Schrenkii (blå-abborre)än så länge, är bara färgen och en något annorlunda kroppsform. Alla som fiskar abborre vet ju att färg och form kan skifta beroende på i vilken miljö abborren lever i. Därför ska man kanske inte vara för snabb med att ta ut någonting i förskott. Bäst att avvakta och se vad analyserna ger för svar.
              /Magnus
              Senast ändrad av Grishildan; 2004-08-22, 22:45.

Kommentera

Originally posted by esobus
                Från referensen i länken.

Взрослые особи достигают длины тела 30 см, массы 500 г.
                Половозрелости достигает в 2-3-годовалом возрасте при длине тела 10 см. Нерест проходит с конца февраля до середины марта при температуре воды 8-12°C. Плодовитость 6-55 тысяч икринок. Диаметр зрелой икры составляет 0.7-1.1 мм.

Sambon sa att det var lektid i februari/mars vid vatten temp 8-12 C 0.7-1.1 är ägg storleken och 6-55 tusen ägg.

30 cm och 500 g kan man ju ju gissa alldeles själv.

Sjön ligger på/vid/i:
                Kazakhstan. 44:45-46:44N, 73:21-79:30E; 341.4 m above sea level.

Så antingen har någon hällt ut akvariefisk, eller så är det nåt helt annat.

Hoppas inte någon går runt och häller ut mysko fiskar i sjöar, det är ingen bra idé. Hur och av vem artbestämdes den här?
                Är din sambo ruiyskaja?

Kommentera

Nanito>Nix, men hon kan en del mysko ting som tex. ryska, riktigt skärpt tjej..

Fast det vore ju kul med en färgvariant av 'vanlig' abborre.

Det skulle nog vara mer troligt om det var någon bass som hamnat i sjön snarare än blåabborre. Jag har för mig att jag sett sådana sålda som akvariefisk för längesedan.

DNA är praktiskt om man har ett bra bibliotek, annars duger ju att räkna fenstrånar, fjäll, kolla öronstenform etc. enligt gammal god praxis ganska långt.

Btw, kan abborrar och gärs bilda hybrider?

Hör du nåt mer skriv igen!

Kommentera

Påminner den inte en del om havs-aborren?Tycker mig ana en viss likhet på bilden.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 992 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art