gäddfiske på Ljusterö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gäddfiske på Ljusterö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gäddfiske på Ljusterö

Hej, vi har ett landställe på södra ljusterö. Därifrån brukar vi åka och fiska i olika vikar, grund m.m. men detta utan någon större fiskelycka. Jag har fått 2 gäddor och 3 aborrar på rapalas skitterpop, annars så har vi varken fått fisk eller hugg. jag är i desperat behövande av hjälp från någon erfaren från området, någon som vet något bra ställe (förstår om ni inte vill ge det bästa hot spotet) som jag har någon chans att landa en gädda? har ni något annat bra tips på drag eller på hur man ska veva in för bästa effekt vilka färger funkar bäst i vattnet osv? hade tänkt fiska lite mer nästa sommar och kan behöva en del av era tips, snälla hjälp en oerfaren fiskare!!!

Har även tillgång till en båt så gärna förslag på öar eller vikar utanför södra ljusterö som kan vara bra
    Senast ändrad av coolstuffboi; 2010-11-28, 22:34.

Har kört en del längs Ljusterös västsida under sommaren. Har varit hyfsat, oftast 2-4 gäddor per tur på 2 man.
    Nakenviken har funkat hyggligt (vet inte vad den heter, men det är nåt fruntimmer som brukar sola naken på bryggan - därav namnet ligger NO om Ålön)
    Annars funkar grynnorna Ost om Ålön också rätt bra.
    Har du båt kan du kolla lite runt Vaxholm, vi har varit en del NV om Vaxholm och fått en del under sommaren, men även Ost om Oskar-Fredriksborg in i långa viken har gett några gäddor av mindre format.
    Ska dock erkänna att hela höstfisket sög rätt fett...
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

haha, tack så mycket för hjälpen! Men vad har du använt för beten och i vilken färg?

Kommentera

Hmmm, det som funkat bäst är Buster Jerk i färgen Böckling, fast även Wolfcreek färgen Ocean Blue och gammal hederlig papegoja har gett utdelning.
        Sedan har jag nog plockat lite på ZaltZ gul tiger (färg 11), Rapala X-Rap Subwalk i färgen HS, The Pig i färgen Blue Ghost, Viggen Limas i nån grön färg samt även i brun färg.
        I huvudsak ganska dämpade färger, fast det förstås - det var under högsommaren.
        Blir oftasta så att om inget verkar funka åker BJ Böckling på, och får man då napp besannar man sina egna fördomar
        Tittar man på tidig höst var det även här BJ i böckling som gick bäst, tätt följd av Ghost Blue. Vart inte så mycket höstfiske tyvärr, så nu väntar man på våren då Tradera-fynden ska vätas och bedömas...
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):

Kommentera

Haha tack för dom långa och detaljerade svaren . Var gillar gäddan att stå? Vilka förhållanden är bäst alltså i miljö och väder perspektiv? Gillar dom sol eller regniga sommardagar, vatten temperatur osv. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Kommentera

Brukar åka ut och fiska när det är bra väder, inte lika mysigt när det blåser och är kallt å jävlig - det ska ju vara kul och trevligt när man är ute .
            Klassiskt brukar vara pålandsvikar med lite sydliga vindar, fast som alltid kan det löna sig att söka utanför de områden teorierna förespråkar...
            Kan vara lönt att testa strax utanför vassvikarna där det är lite djupare, samt i "giparna" i vassen.
            Gäddan ska ha en trivseltemperatur på 12-14°C, men nöjer man sig med mindre gäddor är det bara att köra när andan faller på.

Kommentera

okej tror att jag kommer få mycket nytta av dina tips och råd . med andra ord, tack för hjälpen! kanske någon annan från området som vet vart man bör fiska?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Flex, 2026-01-07, 10:25
              8 svar
              352 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion

Arbetar...
              X