Tips på abassadeur rulle vid älvsfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på abassadeur rulle vid älvsfiske.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på abassadeur rulle vid älvsfiske.

Tjenare!
    Skulle behöva ha lite hjälp med att hitta rätt rulle till farsan som julklapp. Han brukar fiska från älvskanten med haspelrulle men då två haspelrullar gick sönder för han senaste året så hade jag tänkt köpa en multirulle tilm han istället i julklapp.
    Behöver nu tips om bra prisvärda rullar men ändå bra kvalité. Har tidigare tipsat han om multirullar men han tror inte dom kastar lika långt som haspelrullar. Tycker vi ska motbevisa han
    Som fattig student så ska jag försöka hålla nere priset.
    Har kikat lite på Abus ambassadeur 7001c men det står att den används mest för trolling. Nån som vet hur den är att kasta?
    Tar emot alla tips jag kan få!
    Mvh Philip.

För att bestämma rulle så är det en fördel om du berättar vad det är för fisk han fiskar efter !
    Abborre, Gädda, Havsöring eller kanske Lax ?
    Valet av rulle beror en hel del på vilken art han är ute efter och då även vilka betesvikter han använder.

Sen kommer han behöva ett annat spö också för multirulle på ett haspelspö blir ingen bra kombination.

Mvh. HenkeW

Kommentera

Btw, Ambassadeur 7001 är en väldigt stor och tung rulle så den kan du stryka direkt, om det inte rör sig om tungt Laxfiske dvs... Men det borde han inte ha fiskat med haspel ändå.

Kommentera

Hallå där!

Precis som Henke skriver så hade det underlättat en hel del att hjälpa dig om vi visste vilken fisk farsan din är ute efter. Det skulle även underlätta en del att veta vilken teknik han oftast använder för att fiska också. Spinnfluga? Drag? Bombarda? Mete?

Jag själv föredrar att fiska med Ambassadeur i 5000-size kombinerat med ett 10 fots spö när jag fiskar havsöring. Jag kastar skeddrag, kustvobbler, bombarda och även ibland spinnfluga och det fungerar ypperligt.
        Eftersom att du nämner att din far fiskar mycket från land så skulle jag rekommendera ett spö 10 fot eller längre åt honom för att komma åt dom extra meterna i kastlängd som detta medför.

När jag jagar lax så använder jag inget mindre än en Ambassadeur i 6000size, då man vill få på så mycket grov lina man bara kan.
        Att 7000-rullarna mest används till trolling stämmer dock inte riktigt. Den används flitigt vid älvfisket efter lax. Jag vet även om folk som använder det när de fiskar bombarda efter havsöring, även fast det kanske inte är optimalt men det fungerar absolut.
        Att stå och kasta skeddrag med en 7000rulle är väl ingenting som jag skulle rekommendera. Är det däremot spinnfluga och bombarda han använder sig utav så är absolut en 7000rulle ett billigt alternativ om man inte vill lägga en mindre förmögenhet på olika uppsättningar av spön och rullar för olika fiskemetoder och fiskarter.

Fridens liljor!
        Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

Ursprungligen postat av Wange Visa inlägg
          Tjenare!
          Skulle behöva ha lite hjälp med att hitta rätt rulle till farsan som julklapp. Han brukar fiska från älvskanten med haspelrulle men då två haspelrullar gick sönder för han senaste året så hade jag tänkt köpa en multirulle tilm han istället i julklapp.
          Behöver nu tips om bra prisvärda rullar men ändå bra kvalité. Har tidigare tipsat han om multirullar men han tror inte dom kastar lika långt som haspelrullar. Tycker vi ska motbevisa han
          Som fattig student så ska jag försöka hålla nere priset.
          Har kikat lite på Abus ambassadeur 7001c men det står att den används mest för trolling. Nån som vet hur den är att kasta?
          Tar emot alla tips jag kan få!
          Mvh Philip.
          Glömde helt bort att skriva att det är lax han fiskar! Ursäkta för det...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Henke E, 2023-10-16, 19:48
          4 svar
          646 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg frankerwin  
          Startad av .art, 2024-08-13, 02:08
          0 svar
          83 visningar
          0 gillar