Tråkiga konkurser - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tråkiga konkurser

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Backslag
    replied
    Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
    - - -

Dansken/Sporting har kanske största nischade butiken när det kommer till beten och fisket efter våra 3 stora rovfiskar?
    Det verkar funka, men det är väl inarbetat sedan många år.
    - - -
    Butiken heter numera Sportfiskearenan. Om jag förstod rätt när jag frågade häromdagen, så har ett par av Danskens anställda tagit över själva butiken och bytt namn på den, medan Sporting fortsätter som nätbutik.

Jag var inne där och det såg i stort sett ut som förr. Det var inga storinköp som jag gjorde, men det blev några gummibeten, en spinnare och en rulle lina. Priserna på gummibetena var lite lägre än på Jaktia, och det var ett stort utbud på just gummibeten, men även på andra beten.

(F.ö. är utbudet på fiskegrejer ganska hyggligt i Örebro. Förutom Sportfiskearenan finns Jaktia och Outdoor Xtreme, www.odx.se Sistnämnda är väl den jag frekventerar flitigast.)

Lämna en kommentar:

• Koster
    replied
    Näthandeln har ju tyvärr givit upphov till mer än lovligt tvivelaktiga prissättningar på många prylar också som dom aldrig skulle komma undan med om dom gjorde det i en fysiskt butik. Tex så såg jag nu exempel på hur en vänstervevad Ambassadeur i 5000 storlek kostade 1100kr mer än den högervevade, för 6500 modellerna var förhållandet omvänt, där kostade den högervevade 300kr mer än vänster.

Begriper inte hur folk kan acceptera sånt då butikerna betalar precis lika mkt för bägge två av Abu

Lämna en kommentar:

• Mijni
    replied
    Det är nog många som är inne på rätt spår.
    För många butiker med för mycket samma produkter. Och idag är det väldigt enkelt att starta en webshop och försöka göra sig ett namn.

Men samtidigt så funkar det sällan (min erfarenhet) med "nya märken" eller "udda/nischade" grejer i någon större utsträckning.

Dansken/Sporting har kanske största nischade butiken när det kommer till beten och fisket efter våra 3 stora rovfiskar?
    Det verkar funka, men det är väl inarbetat sedan många år.

Kompaniet i Lund är nischade till mete, tror jag!

Men samtidigt har dom "det vanliga" som säljer och håller verksamheten igång.

Det är väl som det klassiska ordspråket - "Syns man inte, finns man inte." Social media, produktioner och annat.

Sen nu med ökade kostnader för de flesta och lägre marginaler blir det tufft.
    Personligen är jag för att handla lokalt. Men nu har jag Sportfiskegiganten runt hörnan och är kanske lite bortskämd med det.

Lämna en kommentar:

• Bernie K
    replied
    Beställde mycket från Söders fram tills nåt år eller två sedan, mest p.g.a utbudet. När andra butiker hade 3-4 av de 6 sakerna på min inköpslista men Söders hade alla blev valet ganska enkelt. Nu är det betydligt mer utspritt. Reorna på Söders blir som sagt mer och mer urvattnade med mycket av samma grejer som går från att vara på Black Week-rea till Januari-rea till Påsk-rea till Sommar-rea osv. Och det som är mest nedsatt är såklart deras egna Scout-produkter och Eastfield som de köpte upp nyligen. Znark.

Som flera andra redan kommenterat, när man är som i mitt fall en insatt och påläst abborrfiskare med fokus på finessfiske blir mervärdet av att handla i en genomsnittlig fysisk fiskebutik bara mer och mer obefintligt. Minsta offset-kroken en 1/0:a? Lättaste Dropshot-vikten 7 gram? Öh.. okej. Lättaste ned-skallen 5 gram? Hmm, okej. Trots att det är finesstekniker vi snackar om är det tydligt att powerfiske-traditionen (tungt, snabbt och med "ettriga" beten i grälla färger) lever kvar hos gemene man som utgör 95% av kundkretsen.

Sen måste jag säga att en hel del fysiska butiker är rätt så värdelöst strukturerade. Det är som om man när man får in nyheter slänger upp dem lite varstans det finns plats oavsett vilken kategori det tillhör. I en av mina lokala butiker är abborrjiggarna hyfsat samlade, men tre fyra hyllor bort hänger alla mindre Daiwa-jiggar på en ledig bit vägg mitt bland havsfiske-produkter, och har gjort så senaste par åren. Ger ett otroligt slött intryck, och köpupplevelsen blir därefter. Var faktiskt in en sväng där igår för att jag hade fått en 15% rabattkupong från frugans kollega, men jag gick därifrån tomhänt.

Lämna en kommentar:

• NappenBott
    replied
    Ursprungligen postat av mrfisker Visa inlägg
    Utbudet är ju riktigt bra på Söders! Hemsidan är skön o klicka runt på. Så brukar dom ha sjukt bra deals till o från som tex Daiwa 21 Zillion SV TW G 100L för 2499kr.

Gillar dock borrebutiken och sthlmfiske mer.

nästan Alla mindre butiker har mest Mainstream tråkiga grejer som ABU/Westin/CWC osv osv så lockar noll o köpa därifrån tyvärr!
    Vill också slå ett slag för Borrebutiken. Har sett att Söders börjat köpa in en del mer nischade prylar som man tidigare endast hittat hos Borrebutiken eller Sthlmfiske, kommer dock inte handla sånt från Söders, Borrebutikens unika utbud är guld värt.

Lämna en kommentar:

• zaqqe
    replied
    Det vore ju bra om någon tog över så att Jaktia får lite konkurrens, då dom är ganska dyra på och vissa spön och rullar.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Sundström76
    replied
    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
    C:a 75% av mina fiskerelaterade inköp de senaste 5 åren har jag gjort från Söders, huvudsakligen via näthandel. Och där är de helt suveräna enligt min mening.

Hemsidan är suveränt bra, lagersaldot stämmer till nära hundra procent (har bara vid något tillfälle varit med om att en beställning varit restnoterad) och blixtsnabba leveranser.
    Ja det märks att söders är duktiga på näthandeln -hemsidan är klockren vilket många andra inte är -Lundgrens är i andra änden av skalan men har mycket trevliga prylar bara man finner dom
    lägger nätshoppandet där det passar för tillfället

Lämna en kommentar:

• TiSo
    replied
    C:a 75% av mina fiskerelaterade inköp de senaste 5 åren har jag gjort från Söders, huvudsakligen via näthandel. Och där är de helt suveräna enligt min mening.

Hemsidan är suveränt bra, lagersaldot stämmer till nära hundra procent (har bara vid något tillfälle varit med om att en beställning varit restnoterad) och blixtsnabba leveranser.

Lämna en kommentar:

• mrfisker
    replied
    Utbudet är ju riktigt bra på Söders! Hemsidan är skön o klicka runt på. Så brukar dom ha sjukt bra deals till o från som tex Daiwa 21 Zillion SV TW G 100L för 2499kr.

Gillar dock borrebutiken och sthlmfiske mer.

nästan Alla mindre butiker har mest Mainstream tråkiga grejer som ABU/Westin/CWC osv osv så lockar noll o köpa därifrån tyvärr!

Lämna en kommentar:

• Sir Fish-a-lot
    replied
    Ingen konkurs men Browning kommer att upphöra som fiskemärke. De sålde prylar inom mete (främst tävlingsmete).
    Tydligen är det svindyrt att använda det amerikanska märket (jaktvapen och annat relaterar till jakt).

Browning kommer att tas över av Preston Innovations… och vips så försvinner ett märke och därmed unika produkter.

Det är sen flera år tillbaka en trend. Stora aktörer köper upp mindre och ibland blir det pannkaka.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
115 svar
23 741 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Reekie
av Reekie

Startad av kenwald, 2023-06-29, 10:00
13 svar
971 visningar