Daiwa Scandinavia - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Scandinavia

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa Scandinavia

Har en Daiwa Protex xr spö där toppen gick av efter 3 veckor (klumpighet av mig, klämde den i förvaringsfacket i båten).
    kontaktade Daiwa Scandinavia och fick svar efter många om och men att dem hade en som dem kunde skicka. Efter senaste mailet är det knäpp tyst.
    Har gått en hel månad och dem svarar inte på mail längre.
    Är det någon annan som upplever detta med Daiwa.
    Supporten är rent utsagt usel.
    Förstår kanske att man har mycket att göra men man förväntar sig ändå att man svarar på mail.

Tråkigt... funderar på hur många mejl, reklamationer de har dagligen, kan det verkligen vara så många att de inte hinner leverera god service... ? Svårt att tro. Eller så har Daiwa så pass mycket av reklamationer att de har fullt upp och det vore ju oroande isf...

När de fristående generalagenterna alltmer försvinner så tror, hoppas vi kunder på bättre leverans i alla avseenden (utbud, kvalitet, service) men så förefaller det sällan bli... varken i t ex bil- eller sportfiskebranschen. Tendensen har knappast med kvalitet att göra, det handlar enbart om ökade marginaler... och service kostar... oavsett om den heter Bios eller Daiwa.

Som nån sa nyligen på FS, med Daiwa i Sverige så trodde nog många på ett bättre utbud av JDM produkter (spön!) även här, men vi fick i princip endast valda delar av Daiwas europeiska koncept Prorex... Å nya 2020 Tatula SV lär väl heta "2021" om den lanseras i Sverige nästa år?

Tråkigt men också väl att det mesta av det bästa numera enbart är en klick eller två bort på paddan...precis som t ex Daiwa vill ha det... ett brett utbud kostar väl lokalt mer än det smakar... och privatimport kostar dem noll i service- och reklamationskostnader.
    Senast ändrad av anteman; 2020-09-26, 09:26.

Kommentera

till ts: Nu är det dock också kutym att du kontaktar butiken du köpt spöt ifrån för reklamation. Om nu Daiwa fixar det själva är det ju jättebra, och ingen är gladare än säljaren i butik som slipper rodda i reklamationsärende. Men det kan ta stopp på vägen också, de flesta leverantörer vägrar reklamationsärenden direkt till slutkund. Kan hända att ditt ärende ramlat mellan stolarna. Jag vet av erfarenhet att leverantörerna haft nog så mycket i år, och jag skulle väl kunna anse att Daiwa skulle behöva stärka sitt lag i Sverige med en gubbe till.

OT: Tror inte det blir någon tatula2020 på svenska marknaden(den finns åtminstone inte i katalogen). Det handlar ju förstås om tillgång och efterfrågan. Skandinaviska marknaden är dessvärre inte tillräckligt stor för hela Daiwa-sortimentet, och JDM-grejer är det bara nördar som köper(typ jag) och den marknaden är för liten. För om nu Daiwa Scandinavia skulle ta hem, låt oss säga en specialmodell av Steez så är det förstås fel specialmodell mot de typ 8 eventuella kunderna i Sverige som är sugen på en udda rulle för 6 papp....

Tråkigt men sant, Sverige är för liten marknad och jag tycker ändå Daiwakatalogen är riktigt bred i jämförelse ffa med hur det såg ut på Bios-tiden.
      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Att självförvållat bryta av spötoppen kan väl inte räknas som en reklamation, det handlar väl om att kunna beställa en ny spötopp. Jag gjorde samma fadäs med ett Dragon Fishmaker II dropshotspö, inga problem att få hem en ny topp hos Söders, priset blev dock för högt så jag avstod och köpte annat spö istället. Det enda spö jag reklamerat var ett vertikalspö från BFT som gick av vid drillning av fisk, fick tillgodo på hela beloppet hos Söders och valde ett Westinspö istället.

Kommentera

Morta har poänger, butiken är första instans både i reklamationer eller som i detta fall, ett serviceärende. Till TS lycka till, en ny topp vore toppen!

Vad gäller 2020 Tatula SV 103 så är den knappast en specialmodell utan snarare en ny, nätt kusin till gamla volymrullen Tatula SV TW 103 som kom typ 2017 eller om det var tidigare än så och 2020 SV 103 är en förfinad trillingbror (till Elite och) den i Sverige redan befintliga brödrullen Tatula 100.
          Fattar inte varför den dröjer så... kvarvarande lager av gamla SV som måste bort först?

Kommentera

Sorry, var kanske lite otydlig, men både reservdelar och reklamationer ska ju förstås normalt sett lösas av inköpsstället

OT igen då

tror att Daiwa satsar på prorexen istället för tatulan. Varit lite kaka på kaka, själv har jag föredragit tatulan då den haft bromsratt i zaion och i mitt tycke snyggare färgsättning. Jag fick däremot höra från en branschkollega att nya prorexen var vassare än nya tatula på nån detalj. om än väldigt lika som föregående modeller.

är väl nya air-spolen på bägge? Har inte snöat in i nya sortimentet ännu. men prorex PE SV TW har bantat i vikt från föregående modell och tror bara själva spolen är lila, så funkar bättre att kombinera med vilket spö man vill, rent estetiskt.

tror också att nya alphas air tw kommer bli en favorit för dom som vill lägga en tusenlapp till på sin rulle. verkar asgrym och prisvärd på specarna; CRBB och "saltvattenstålig" på 160 gram och lätt spole. Likaså tatula tws 300 för gäddfiskarna. betydlig uppgradering på bromsen(13 kg spec) och backspärrshake som på lexan.

Kommentera

Det var intressant om det nu finns en ny Prorexsyster till 2020 Tatula SV TW! Vad exakt heter den om du vet?
              Som du säger, "gamla" Tatula 103/Prorex 100 fanns/finns ju båda i en SV modell, i princip samma rulle.

Nya Alphas Air SW har prisats på bl a YT men jag undrar om inte den är "alltför BFS" för mig som sällan kör under 10g och därmed, med den lilla spolen, till nackdel när 20g jiggen ska ut så långt som möjligt från stranden...?

Kommentera

nya prorex heter i katalogen 20 prorex PE SV TW. väger in på 190gr 5kg UTD-broms 6bb+1CRBB, extra tunn SV-spole. rek pris 2495. skall komma till handeln typ när som helst.

Kommentera

Jag tyckte personligen att det är schysstare mot butiken att kontakta tillverkaren direkt.
                  Har aldrig varit med att butiken har spötoppar liggandes på hyllan.
                  Tycker i så fall att DS kunde ha sagt från början att alla service ärenden ska gå via butik.
                  I detta fall så får jag hjälp med pris och sen tar det stopp.

Kommentera

Grejen är ju att grossist inte säljer till slutkund utan behöver oftast gå genom ÅF.

Inget unikt för fiskebranschen.

Min erfarenhet är att det i princip bara varit ABU service som man kan handlat direkt av, och numer verkar inte heller det gå.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                    115 svar
                    23 697 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Reekie
                    av Reekie

Startad av engqvist, 2022-12-31, 11:17
                    23 svar
                    3 679 visningar