Quintrex sverige - haft otur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Quintrex sverige - haft otur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Quintrex sverige - haft otur?

Någon som har koll på vad som händer med Quintrex i sverige?
    Lyckades få en firma på orten att få sälja en båt till mig efter att de fått ok direkt av Quintrex. De bad om totalpris inkl frakt och fick ett pris av Q som de gav mig. Jag lade sedan en beställning. Sen började strulet. Quintrex svarade inte på beställningen mitt köpställe lade på flera dagar och plötsligt hänvisar de till en annan firma (Upplev eller nåt kanske?) som nu skulle bli enda återförsäljaren i sverige. Visst kunde de leverera en båt men nu ville de ha ett par tusen i frakt (som vi ju redan trodde vi hade fått med i totalpriset) då de ansåg att frakten skulle bli för dyr. Tog själv kontakt med Quintrex via mail men fick aldrig något svar. Blev ordentligt förbannad över det hela, mitt säljställe hade inte gjort något fel, detta verkade helt ligga hos Quintrex och någon de hänvisat till.
    Vid det läget tog jag kontakt med OFC och frågade om jag kunde beställa därifrån och det var inga som helst problem. Nu är båten beställd och bör dyka upp i Orsa inom kort, men denna soppa fick mig få kalla fötter och nästan att ge upp, trots ett års övervägande innan köpet blev av.
    Någon som känner igen sig, eller har jag haft otur?
    Senast ändrad av majo72; 2017-05-28, 21:43.

Vi har ju pratat med varandra i lite andra trådar kring Quintrex också men har till viss del fått samma intryck som dig att något inte står rätt till med Quintrex i Sverige just nu.
    Av listan med ÅF som står på deras hemsida har de flesta jag kontaktat som ligger i närheten av mig (Umeå) sagt att de inte har några i lager och att de troligtvis inte kommer sälja Quintrex mer för det verkar vara några oklarheter kring om de kommer få tag på fler båtar via agenten i Sverige.
    Jag har inte lagt så mycket energi på att ta reda på varför det är så utan jag har precis som dig varit i kontakt med OFC som säger att de har några båtar på ingång och det verkar inte vara några problem där.

Kommentera

Jag fick höra att det skulle ändras i CE märkningen som skulle försvåra för Quintrex att kunna sälja båtar i Sverige. Är inte så insatt så ta inte gift på det jag skriver men det är vad jag hört. Tror inte det har så mycket med Quintrex eller återförsäljare att göra. Quintrex är samma grymma båt och återförsäljarna gör nog så gott de kan men ändras regler kan man inte göra så mycket.

Kommentera

"Senaste nytt" på quintrex.se är från september. Borde väl vara nu på försommaren man skall vara aktiv och sälja båtar eller?

Kommentera

Märkligt iallafall. Innan beställningen mailade jag Quintrex och fick svar på mina frågor direkt i positiva ordalag. Inga indikationer på att något var på G. Efter beställning var det väl inte lika intressant att kommunicera.

Kommentera

Halloj!

Såhär ligger det till med Quintrex:

1 Januari 2017 trädde nya CE-märkningsregler i kraft. De innebär att båtar får inte importeras i halvfabrikat och sammanställas i det land de skickas till. (Som i Quintrex fall) De måste vara färdigbyggda från fabrik i ursprungslandet.
            Fram tills årsskiftet 2016/2017 kunde båtar beställas i byggsatser. Quintrexbåtarna kom ofärdiga och färdigställdes på en svetsfirma här i Sverige. Själva ytterskrovet med reglar kom färdiga, sedan svetsades tofter, grabbräcken och alla andra tillbehör fast i skrovet.
            Det som hindrar Quintrex Scandinavia från att importera fler båtar är att det inte alls går att få rum med lika många båtar i en container som när man kan stapla skroven inuti varandra. Så istället för att kunna frakta typ 36st båtar, så ryms det efter de nya reglerna kanske bara 6-8 stycken. Quintrex båtar är i dagsläget hyfsat billiga tack vare att man kan splitta frakten på så många, men med de nya reglerna skulle båtarna bli alldeles för dyra att importera. Så dyra att det inte skulle bli försvarbart för en kund att köpa dem.
            Ytterligare en anledning är att kunden måste förbeställa sin båt i det utförande den vill. Sedan vänta sjukt länge på att få den levererad. Detta tack vare att de tillverkas i Australien.

@majo72: Jag jobbar på Upplev och hade kontakt med den som skulle beställa din båt i första skedet. Fick hans beställning skickad till mig från Graeme. Vet inte alls vad de pratat om innan. Förklarade för han som ville beställa att vi inte kan sälja till ÅF-pris då vi själva är återförsäljare. Dessutom att vi givetvis måste ha betalt för eventuell frakt. Det tar en man lite drygt 7 timmar att köra båten till Torsby tur och retur. Plus milkostnad för färden. Det var inte alls orimliga siffror jag gav honom. Till och med bra mycket mindre än vad en anställd kostar för tiden det tar att frakta båten. Vi måste ju ta in en extra personal i butiken för den som åker iväg. Hur eller hur så beställdes båten av honom den 12/5, då lade jag även beställningen hos Quintrex. Gav även rådet att komma och hämta båten hos oss för att slippa frakten, och för att vi skulle slippa bli av med en personal en hel dag. Har inte hört något om att han inte ska ha båten längre. Förrän nu, här på detta forum.
            Tro mig, jag har skött allt helt korrekt från vår sida. Han har heller inte avbeställt båten. Men jag gör det nu. Vi säljer den till någon annan istället.
            Strunt samma, nu är din båt på gång. Var glad för det, och håll i den hårt. Snart går de inte att få tag i längre.

Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösjonte Visa inlägg
              Halloj!

Såhär ligger det till med Quintrex:

1 Januari 2017 trädde nya CE-märkningsregler i kraft. De innebär att båtar får inte importeras i halvfabrikat och sammanställas i det land de skickas till. (Som i Quintrex fall) De måste vara färdigbyggda från fabrik i ursprungslandet.
              Fram tills årsskiftet 2016/2017 kunde båtar beställas i byggsatser. Quintrexbåtarna kom ofärdiga och färdigställdes på en svetsfirma här i Sverige. Själva ytterskrovet med reglar kom färdiga, sedan svetsades tofter, grabbräcken och alla andra tillbehör fast i skrovet.
              Det som hindrar Quintrex Scandinavia från att importera fler båtar är att det inte alls går att få rum med lika många båtar i en container som när man kan stapla skroven inuti varandra. Så istället för att kunna frakta typ 36st båtar, så ryms det efter de nya reglerna kanske bara 6-8 stycken. Quintrex båtar är i dagsläget hyfsat billiga tack vare att man kan splitta frakten på så många, men med de nya reglerna skulle båtarna bli alldeles för dyra att importera. Så dyra att det inte skulle bli försvarbart för en kund att köpa dem.
              Ytterligare en anledning är att kunden måste förbeställa sin båt i det utförande den vill. Sedan vänta sjukt länge på att få den levererad. Detta tack vare att de tillverkas i Australien.

@majo72: Jag jobbar på Upplev och hade kontakt med den som skulle beställa din båt i första skedet. Fick hans beställning skickad till mig från Graeme. Vet inte alls vad de pratat om innan. Förklarade för han som ville beställa att vi inte kan sälja till ÅF-pris då vi själva är återförsäljare. Dessutom att vi givetvis måste ha betalt för eventuell frakt. Det tar en man lite drygt 7 timmar att köra båten till Torsby tur och retur. Plus milkostnad för färden. Det var inte alls orimliga siffror jag gav honom. Till och med bra mycket mindre än vad en anställd kostar för tiden det tar att frakta båten. Vi måste ju ta in en extra personal i butiken för den som åker iväg. Hur eller hur så beställdes båten av honom den 12/5, då lade jag även beställningen hos Quintrex. Gav även rådet att komma och hämta båten hos oss för att slippa frakten, och för att vi skulle slippa bli av med en personal en hel dag. Har inte hört något om att han inte ska ha båten längre. Förrän nu, här på detta forum.
              Tro mig, jag har skött allt helt korrekt från vår sida. Han har heller inte avbeställt båten. Men jag gör det nu. Vi säljer den till någon annan istället.
              Strunt samma, nu är din båt på gång. Var glad för det, och håll i den hårt. Snart går de inte att få tag i längre.

Skitfiske!
              Hej!
              Det förklarar saken. Synd att detta inte framkom i tid men som sagt så löste det sig ändå :-)

Kommentera

Tråkigt att nya CE-regler ställer till det så pass. Kan inte Quintrex Skandinavia få till en CE-certifieringsrätt som gör att de kan intyga att båten följer CE-reglementet? Typ.

Kommentera

De har nog försökt med det mesta skulle jag tro. Blir likadant i hela Europa. Synd att Quintrex ska tappa hela europamarknaden.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Tråkigt att nya CE-regler ställer till det så pass. Kan inte Quintrex Skandinavia få till en CE-certifieringsrätt som gör att de kan intyga att båten följer CE-reglementet? Typ.

Hej Anteman;

Både CE-märkning och "blåskyltning" av båtar kostar en massa pengar. ...

Gös-Jonte har förklarat en del ovan, men han vet nog betydligt mer....

Stränga regler gäller när företag säljer båtar till privatpersoner eller till andra företag. Betydligt mildare regler gäller när privatpersoner säljer båtar, speciellt begagnade båtar, till varandra...

Man lär så länge man lever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                    115 svar
                    23 736 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Reekie
                    av Reekie

Startad av kenwald, 2023-06-29, 10:00
                    13 svar
                    971 visningar