'Stödja' svenska handlare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

'Stödja' svenska handlare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Orkar inte läsa allt i denna tråden men vill som anställd i brancschen påpeka att många av er är ute å cyklar på många punkter.

För att nämna något exempel; Cirkapriser: Många i tråden vill påvisa att det är hittepå. Jag förstår tanken, men så är inte fallet många gånger. De flesta leverantörer vi i branschen jobbar mot har fortfarande rekommenderade priser. Från det brukar leverantören godkänna att butiken sätter ett pris på kanske 10-15% under. Bryter butiken mot detta har leverantören rätt att sluta sälja sina produkter till firman (för att undvika fortsatt prisdumpning av sitt varumärke). Leverantören har dock ingen rätt att säga till butiken vilket pris den skall sätta, då det gäller fri prissättning i Sverige. Så lite moment 22. Men i det stora hela kan man säga. Jo det finns många produkter som har cirkapriser - som även de tillämpas på en stor del av marknaden. Typ lokala butiker. Självklart så hänger de flesta stora nätbutiker med i prisdumpningar. Hellre sälja till låg marginal än ingen alls. Summa summarum. Cirkapriser finns; Vill man som näringsidkare påvisa att butikens pris är lägre än leverantörens angivna cirkapris bryter det ej mot någon av konsumentverkets riktlinjer. Oavsett vad ni tror och tycker där hemma.

Vidare så anser jag att det verkar finnas en skev uppfattning av vad vissa tror att handlare har för marginaler. Att t ex anse att 33.3% är en dålig rabatt - då är man ute å cyklar. I fiskebranschen idag så ligger marginalen på merparten av varorna (förutsatt att man hänger med i prissättning) nånstans mellan 32-37% på större delen av varor som finns. Priskrigade, lite dyrare produkter, såsom rullar och spön av högre kvalitet ligger inte ovanligt på en 20% marginal för handlaren. Tänk även på att näringsidkaren även skall ha råd med löner, hyra och mat på bordet. Ännu mer extrema produkter finns, tex elektronik som ekolod och elmotorer. Där tjänar handlaren nästan inga pengar alls. Men måste ju förstås ha det hemma för att få sälja även de andra produkterna som det blir vinst på.

Så, med andra ord. Ja, absolut jag tycker man kan stödja svenska handlare. Även i högsta grad sin lokala handlare - det har man igen. Att priserna i Sverige kan anses höga på vissa varumärken beror nästan till större del på att de svenska grossisterna i sitt led ligger högt i pris.

Vidare så tror folk att man kan köpa grejor, använda dom och sedan lämna tillbaka. Detta är inget jag rekommenderar. Det är inte tillåtet att köpa - använda - lämna tillbaka. Det är tillåtet att köpa. känna på produkten hemma i kammarn, sedan returnera produkten. Alltså. Att köpa en revo toro, använda den på rügenresan och sen försöka returnera den är inte ok. Är det en minsta skråma på rullen har handlaren rätt att neka ett återköp.

Kan man ej handelsekonomi ska man inte försöka gissa. Köper en handlare en produkt för 50 kronor och säljer för 100 tjänar han ju inte 50 spänn utan med normal momssats 37.50. Alltså 37.5 marginal. Vidare i exemplet jag lånar från ovan; så om man då säljer 3 för 2, betyder att handlaren säljer med en vinst på 12.50 för 3 produkter, eller en försäljningsmarginal på 6.25% . Ja om man tycker det är för mycket pengar, då rekommenderar jag er att starta eget, för då blir ni rika
    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Vill absolut inte hänga ut svensk fiskehandel. Absolut inte.

Texten om "3 för 2" var bara ett sätt att beskriva hur en säljares marginal (påslag) kan inses vid dylika kampanjerbjudanden. Eller, hur mycket extra påslag just den produkt som har ett sådant erbjudande måste ha i sitt "normalpris". Dvs, man kan tolka ett sådant erbjudande som "oj, vad billigt, jag köper" eller t.ex. "oj, vad dyrt de försökt sälja den produkten som nu lockas med 3 för 2".

Det är en rent generell kommentar till konsumenter i största allmänhet. Oavsett bransch.

Jag anser inte att svensk fiskehandel har orimligt dyra eller höga priser. Tror att den svenska fiskebranschen är rätt hårt prispressad och säljer nog (?) för priser som är rätt mycket under vad "svensk marknad" i övrigt är villig att betala.
      Ta t.ex sportskor. Fram till iaf ett antal år sedan var dessa alltid klart dyrare i Sverige än i Tyskland o England t.ex. Det påstods att svenskarna helt enkelt var mer intresserade av motion/idrott och betalningsvilliga så det blev aldrig prispress. För just fiske tolkar jag det delvis annorlunda. Vi har ett stort och utbrett fiskeintresse bland befolkningen och det har iaf varit ganska "otrendigt" men ändå populärt. Dock har marknaden för "exklusiva" saker varit liten. Många köper faktiskt ganska enkla grejer. (Givetvis alla forummmedlemmar undantagna ... ;-) ) Men detta håller nog lite på att ändras. Jag tycker mig se ett "mer påkostat" fiske numer än för 10, 20, 30 år sedan.

Men, svensk fiskehandel är nog hyggligt prispressad. Tycker man hittar bra priser i Sverige. Och så länge handlarna är schyssta och följer spelregler gynnar jag givetvis dem. Inget annat.

Kommentera

@Morta,
        jag är inte ute efter att klaga på nån handlare. Tro inte det.
        Min kalkyl stämmer. Jag har bara utelämnat momsen. Men det gäller fortfarande att en handlare/säljare måste ha 100% påslag för att ett erbjudande "köp 3 betala för 2" ska vara lönsam *i sig*.
        Nu betyder det inte att handlaren har 100% påslag. Det kan vara helt andra orsaker till kampanjen. T.ex. att handlaren vet att i medel så är priset på den billigaste varan (som blir gratis) bara är 70% av de övriga två. T.ex. Det finns många andra varianter som kan göra detta kampanjerbjudande intressant även för handlaren/säljaren. Ofta är det nog att sälja ut lager som annars måste slängas.
        Men strikt ekonomiskt för just detta erbjudande och denna köpetransaktion tror jag min kalkyl stämmer.
        (Jag kan iofs ha räknat fel ...)

Angående moms. Helt rätt att säljarens marginal blir 37.5% med svensk momssats om en vara säljs för dubbla priset till konsument (inkl moms) än vad handlaren köper in den för (exkl moms).
        Exempel; Handlaren köper för 50kr, lägger på 30 kr (=60% påslag) och säljer således varan FÖRE moms för 80kr. Dock måste han lägga på moms om 25% som blir 20kr. Dvs konsumentens pris blir 80+20=100kr varav handlarens marginal är 30kr av 80kr vilket blir 30/80= 37,5%.
        (Du vet detta, vill bara beskriva för andra om de inte skulle känna till.)

Men med moms i åtanke så "inser" man hur påslagen kan te sig för konsument som ser priser INKL moms för kampanjer om "köp 3 för 2".
        Fortfarande gäller att handlaren måste ha 100% påslag (eller 50% marginal) för att kampanjerbjudandet i sig ska vara lönsamt. (Återigen kan handlaren se andra förtjänster och fördelar som motiverar kampanjen.) Men det innebär att en vara som köps in av företag UTAN moms för 50kr ska ha ett påslag om 50kr och sedan 25% moms adderat vilket blir 25kr.
        - Alltså ska en inköpt vara som kostat 50kr ha ett "normalpris" till KONSUMENT om 125kr för att vara lönsam som kandidat till kampanj "köp 3 betala för 2".

Detta är inget mot fiskebranschen. Det var mer en reflektion och kommentar mot kampanjer "köp 3 betala för 2" som i mina ögon (och hjärna) mycket tydligt säger "satan vilka påslag de har på sina påstådda 'normalpriser' ".
        I vissa branscher är 100% påslag (50% marginal) vanliga. I andra helt orimliga och otänkbara.

I min bransch är det stor variation. Men jag kan typiskt addera 20-30% på mina inköpta "varor". (som egentligen kanske är tjänster och inte säljs för små belopp)

Ovan kan tyckas som svammel och det kanske det är i sammanhanget ...

=>
        Jag tycker att svensk fiskehandel / fiskebransch har bra priser.
        Jag vet inte vad deras påslag eller marginaler är men jag tycker jag kan köpa bra saker till bra priser i Sverige.
        Jag köper i princip alltid i Sverige.
        Tycker att de flesta handlares överstrukna priser är ett "skämt". Betyder ingenting för mig. Det är troligen leverantörernas rekommenderade priser men det är helt ointressant för oss konsumenter, egentligen.
        Eller - helt ointressant är det ju inte. För om en handlare önskar prata i termer av "önskade säljpriser" så kan ju jag lika gärna prata i termer av "önskade köpepriser". Liksom lite inspirerad av handlarens manér sådär.

Jag har i många sammanhang talat om för en säljare vad jag är villig att betala, oftast då lägre än vad hen önskar att jag ska betala. (Merklisch....)
        Och ganska ofta funkar det. Oftare än vad man kan tro.
        Är man bara trovärdig i sitt "erbjudande" så går det många gånger hem. Dvs, man måste få säljaren att förstå att om priset inte blir i enlighet med mitt önskade köpepris så blir det inget köp. Samt att köpepriset är rimligt intressant för säljaren.
        Men är man inom de ramarna så ... tycker jag att man utan att tveka en sekund kan använda sådana "erbjudanden" till alla handlare som prismärker sina varor på ett sätt som bryter som svenska regelverk. De på nåt sätt uppmanar ju till "köpslående" med deras märkliga prisangivelser. Eller hur?

De har ju redan sagt "Det här är det rekommenderade/egentliga priset, men vi sänker det lite."
        Jag kan ju då svara med "Nja, men jag är bara villig att betala det här priset ... ni får sänka mer."

/Nu tog mitt inlägg en annan riktning märker jag. Hepp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
          Orkar inte läsa allt i denna tråden men vill som anställd i brancschen påpeka att många av er är ute å cyklar på många punkter.

För att nämna något exempel; Cirkapriser: Många i tråden vill påvisa att det är hittepå. Jag förstår tanken, men så är inte fallet många gånger. De flesta leverantörer vi i branschen jobbar mot har fortfarande rekommenderade priser. Från det brukar leverantören godkänna att butiken sätter ett pris på kanske 10-15% under. Bryter butiken mot detta har leverantören rätt att sluta sälja sina produkter till firman (för att undvika fortsatt prisdumpning av sitt varumärke). Leverantören har dock ingen rätt att säga till butiken vilket pris den skall sätta, då det gäller fri prissättning i Sverige. Så lite moment 22. Men i det stora hela kan man säga. Jo det finns många produkter som har cirkapriser - som även de tillämpas på en stor del av marknaden. Typ lokala butiker. Självklart så hänger de flesta stora nätbutiker med i prisdumpningar. Hellre sälja till låg marginal än ingen alls. Summa summarum. Cirkapriser finns; Vill man som näringsidkare påvisa att butikens pris är lägre än leverantörens angivna cirkapris bryter det ej mot någon av konsumentverkets riktlinjer. Oavsett vad ni tror och tycker där hemma.

Vidare så anser jag att det verkar finnas en skev uppfattning av vad vissa tror att handlare har för marginaler. Att t ex anse att 33.3% är en dålig rabatt - då är man ute å cyklar. I fiskebranschen idag så ligger marginalen på merparten av varorna (förutsatt att man hänger med i prissättning) nånstans mellan 32-37% på större delen av varor som finns. Priskrigade, lite dyrare produkter, såsom rullar och spön av högre kvalitet ligger inte ovanligt på en 20% marginal för handlaren. Tänk även på att näringsidkaren även skall ha råd med löner, hyra och mat på bordet. Ännu mer extrema produkter finns, tex elektronik som ekolod och elmotorer. Där tjänar handlaren nästan inga pengar alls. Men måste ju förstås ha det hemma för att få sälja även de andra produkterna som det blir vinst på.

Så, med andra ord. Ja, absolut jag tycker man kan stödja svenska handlare. Även i högsta grad sin lokala handlare - det har man igen. Att priserna i Sverige kan anses höga på vissa varumärken beror nästan till större del på att de svenska grossisterna i sitt led ligger högt i pris.

Vidare så tror folk att man kan köpa grejor, använda dom och sedan lämna tillbaka. Detta är inget jag rekommenderar. Det är inte tillåtet att köpa - använda - lämna tillbaka. Det är tillåtet att köpa. känna på produkten hemma i kammarn, sedan returnera produkten. Alltså. Att köpa en revo toro, använda den på rügenresan och sen försöka returnera den är inte ok. Är det en minsta skråma på rullen har handlaren rätt att neka ett återköp.

Kan man ej handelsekonomi ska man inte försöka gissa. Köper en handlare en produkt för 50 kronor och säljer för 100 tjänar han ju inte 50 spänn utan med normal momssats 37.50. Alltså 37.5 marginal. Vidare i exemplet jag lånar från ovan; så om man då säljer 3 för 2, betyder att handlaren säljer med en vinst på 12.50 för 3 produkter, eller en försäljningsmarginal på 6.25% . Ja om man tycker det är för mycket pengar, då rekommenderar jag er att starta eget, för då blir ni rika
          Kunde inte skrivit det mycket bättre själv.

Kommentera

Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
            Vill absolut inte hänga ut svensk fiskehandel. Absolut inte.

Texten om "3 för 2" var bara ett sätt att beskriva hur en säljares marginal (påslag) kan inses vid dylika kampanjerbjudanden. Eller, hur mycket extra påslag just den produkt som har ett sådant erbjudande måste ha i sitt "normalpris". Dvs, man kan tolka ett sådant erbjudande som "oj, vad billigt, jag köper" eller t.ex. "oj, vad dyrt de försökt sälja den produkten som nu lockas med 3 för 2".

Det är en rent generell kommentar till konsumenter i största allmänhet. Oavsett bransch.

Jag anser inte att svensk fiskehandel har orimligt dyra eller höga priser. Tror att den svenska fiskebranschen är rätt hårt prispressad och säljer nog (?) för priser som är rätt mycket under vad "svensk marknad" i övrigt är villig att betala.
            Ta t.ex sportskor. Fram till iaf ett antal år sedan var dessa alltid klart dyrare i Sverige än i Tyskland o England t.ex. Det påstods att svenskarna helt enkelt var mer intresserade av motion/idrott och betalningsvilliga så det blev aldrig prispress. För just fiske tolkar jag det delvis annorlunda. Vi har ett stort och utbrett fiskeintresse bland befolkningen och det har iaf varit ganska "otrendigt" men ändå populärt. Dock har marknaden för "exklusiva" saker varit liten. Många köper faktiskt ganska enkla grejer. (Givetvis alla forummmedlemmar undantagna ... ;-) ) Men detta håller nog lite på att ändras. Jag tycker mig se ett "mer påkostat" fiske numer än för 10, 20, 30 år sedan.

Men, svensk fiskehandel är nog hyggligt prispressad. Tycker man hittar bra priser i Sverige. Och så länge handlarna är schyssta och följer spelregler gynnar jag givetvis dem. Inget annat.
            Ursprungligen postat av Plums Visa inlägg
            .. och eftersom morgonkaffet börjar ge effekt så kommer ett par rader om andra marknadsföringsknep:

Köp 3 betala för 2
            Om alla produkter kostar lika mycket och man får den billigaste på köpet så innebär det en total rabatt på 33% på köpet (inte super fantastisk rabatt om man frågar mig).

Handla för X kronor och få presentkort på Y kronor
            Man har ingen rabatt på första köpet, presentkortet måste användas på nästa köp. Den totala rabatten är presentkortet / totala kostnaden för båda köpen.

Rabatt på rabatt
            Om en produkt säljs med 25% rabatt och butiken ger ytterligare 25% på reapriset så är den totala rabatten cirka 44% på ursprungspriset.
            Det kanske inte är ditt syfte men det du skrev får det väldigt mycket att låta som att du anser att 50% av värdet på en produkt är vinst, vilket ju inte är fallet.
            Du skriver även att rabatten (33%) inte var särskilt märkvärdigt, vilket det ju är.

Min generella kommentar ang. tråden här är att konsumenter idag, inte bara inom fiskebranchen utan generellt själva skapat denna sits som nu förekommer. Dvs man tycker som konsument att det alltid är för dyrt, oavsett prissättning. Det "KAN ju bli billigare, någon gång".
            De gånger som det dessutom är billigare, typ Black Friday, Mellandagarna m.m. är det varje år samma visa att folk går bananas i medier om att de känner sig blåsta och att företag lurar skiten ur dom. (hur det nu fungerar eftersom en kund tydligt ser vilken vara de handlar och vad de betalar för den?)
            Detta för att företagen möter behovet av varusänkning, som i sin tur kunden söker.

Det blir en "ond cirkel" om man nu kan benämna det så.

I slutändan blir det så att på en del produkter går det tillslut inte tjäna några pengar alls för att de kostar så lite att de inte ger vinst. Eller som i vissa andra branscher, så säljer man A-varor med förlust i hopp om att generera vinst på en annan produkt alternativt krossa en konkurrent som inte har samma ekonomiska muskler.

Undertiden detta sker sitter konsumenter hemma och tycker handlare är dyra.

Jag håller med om att Reor m.m. många gånger överanvänds men man bör också fundera lite på varför det är så och varför butiker fungerar på det viset. Det är nämligen konsumptionen som driver det åt det hållet.

Satt själv för ett par veckor sedan och skulle köpa en växtlampa till min chiliodling hemma. Till slut insåg jag att jag suttit 2 kvällar efter jobbet för att kolla priser och tillgänglighet istället för att bara beställa en lämplig till ett kanske lite högre pris. Det kostar liksom mig mer att spendera tid på sånt när jag är ledig än att bara köpa en som ser bra ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Det kanske inte är ditt syfte men det du skrev får det väldigt mycket att låta som att du anser att 50% av värdet på en produkt är vinst, vilket ju inte är fallet.
              Du skriver även att rabatten (33%) inte var särskilt märkvärdigt, vilket det ju är.

Min generella kommentar ang. tråden här är att konsumenter idag, inte bara inom fiskebranchen utan generellt själva skapat denna sits som nu förekommer. Dvs man tycker som konsument att det alltid är för dyrt, oavsett prissättning. Det "KAN ju bli billigare, någon gång".
              De gånger som det dessutom är billigare, typ Black Friday, Mellandagarna m.m. är det varje år samma visa att folk går bananas i medier om att de känner sig blåsta och att företag lurar skiten ur dom. (hur det nu fungerar eftersom en kund tydligt ser vilken vara de handlar och vad de betalar för den?)
              Detta för att företagen möter behovet av varusänkning, som i sin tur kunden söker.

Det blir en "ond cirkel" om man nu kan benämna det så.

I slutändan blir det så att på en del produkter går det tillslut inte tjäna några pengar alls för att de kostar så lite att de inte ger vinst. Eller som i vissa andra branscher, så säljer man A-varor med förlust i hopp om att generera vinst på en annan produkt alternativt krossa en konkurrent som inte har samma ekonomiska muskler.

Undertiden detta sker sitter konsumenter hemma och tycker handlare är dyra.

Jag håller med om att Reor m.m. många gånger överanvänds men man bör också fundera lite på varför det är så och varför butiker fungerar på det viset. Det är nämligen konsumptionen som driver det åt det hållet.

Satt själv för ett par veckor sedan och skulle köpa en växtlampa till min chiliodling hemma. Till slut insåg jag att jag suttit 2 kvällar efter jobbet för att kolla priser och tillgänglighet istället för att bara beställa en lämplig till ett kanske lite högre pris. Det kostar liksom mig mer att spendera tid på sånt när jag är ledig än att bara köpa en som ser bra ut.
              Fast bästa sätt att få en bra lampa är att fråga på Facebook @chiliklubben eller hobbyodling av chilipeppar
              Var smått galen i chili och odlat en del, tyvärr började magen strejka för två år sen, kan knappt äta något som innehåller chili tyvärr

Kommentera

Det är min högst subjektiva åsikt och jag har inte tagit hänsyn till marginal i mina inlägg

Min generella kommentar ang. tråden här är att konsumenter idag, inte bara inom fiskebranchen utan generellt själva skapat denna sits som nu förekommer. Dvs man tycker som konsument att det alltid är för dyrt, oavsett prissättning. Det "KAN ju bli billigare, någon gång"...
                Instämmer, jag ser priskrig i den här banala omfattningen som ett resultat av e-handelns starka frammarsch.

Kommentera

Att handel tycker dom inte gör fel haha.

Kolla annonserna i forumet, finns flera som endast har överstruket pris och ett annat lägre bredvid.

Om handeln skulle bemöda sig med att läsa tex prisinformation i marknadsföring från konsumentverket.

Hint: priset som överstruket måste vara ordinarie pris.

Sedan har vi inte ens talat om "i lager" fusket.

Om nu den varan jag beställde inte finns i lager, varför ändrar ni inte på hemsidan...

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                    Fast bästa sätt att få en bra lampa är att fråga på Facebook @chiliklubben eller hobbyodling av chilipeppar
                    Var smått galen i chili och odlat en del, tyvärr började magen strejka för två år sen, kan knappt äta något som innehåller chili tyvärr
                    Jo tack jag är medlem där Bra grupp.

Ursprungligen postat av ribbones Visa inlägg
                    Att handel tycker dom inte gör fel haha.

Kolla annonserna i forumet, finns flera som endast har överstruket pris och ett annat lägre bredvid.

Om handeln skulle bemöda sig med att läsa tex prisinformation i marknadsföring från konsumentverket.

Hint: priset som överstruket måste vara ordinarie pris.

Sedan har vi inte ens talat om "i lager" fusket.

Om nu den varan jag beställde inte finns i lager, varför ändrar ni inte på hemsidan...
                    Det finns poäng i det du skriver samtidigt som dagens handelsklimat förmodligen har gjort lagstiftningen lite föråldrad. Förr hade du mer eller mindre samma pris hela tiden och sålde bort under en rea eller liknande någon gång om året.

Idag är prissättning mycket mer dynamiskt/levande och en vara kan i samma butik ha flera olika priser under ett år. Vad är då det ordinarie priset?

Själv tycker jag att ordinarie pris är helt oväsentligt. Det som betyder något är vad man betalar och inte vad man inte betalar. Det är därför jag har svårt att se mig som lurad baserad på vad en vara har för prishistorik.

Bilden här visar prishistorik hos en(!) butik på en vara.
                    Click image for larger version

Name:	ordpris.jpg
Views:	1
Size:	162,4 KB
ID:	1783524
                    Vad är den butikens ordpris på Playstation 4 Pro undrar jag då ?

Kommentera

Tex happyangler sköter ju detta snyggt om priset är överstruket har dom faktiskt sålt varan för det priset.
                      Och varor som har ordinarie pris finns inget överstruket pris alls!

Dock så bryter dom mot hur länge en rea får pågå innan det räknas som ordinarie pris... Ingen är väl perfekt

Poängen är tror någon att happyangler förlorar på att inte ha massa överstrukna rek. priser?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                      115 svar
                      23 696 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Reekie
                      av Reekie

Startad av engqvist, 2022-12-31, 11:17
                      23 svar
                      3 678 visningar