'Stödja' svenska handlare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

'Stödja' svenska handlare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av daikai1
    Vet en fiskebutik som gör detta.
    De har skrivit ut REK-pris och strukit över det sedan skrivit deras pris med röd färg.

Lite halvkasst, men sjukt när rek.pris är 20-30% högre än vad de säljer det för
    De flesta butiker gör väl det?
    De som säljer det för rek.pris får väl inget sålt? Jag skulle inte köpa något för rek.pris iaf.
    Köper man det för det så vet man att det är ett överpris.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

På flesta sidor står det inte rekommenderat pris, då ska det tolkas som ordinarie pris!
      "Ett överkorsat pris, pris inom parantes eller liknande förutsätts visa ordinarie pris om inget annat anges."

Eftersom i stort sätt alla bryter mot detta vägrar jag stödja svenska handlare och kommer fortsätta beställa mängder utifrån.

Dessutom:
      "En jämförelse med ett rekommenderat cirkapris är endast tillåtet om cirkapriset faktiskt tillämpas på marknaden."

Så eftersom ingen har sålt en Revo Toro beast för 4999kr som är rekommenderat pris får man INTE ens ha med det!

Kommentera

Idag fick jag inte min homeknapp utan ett mail att dom skickat varan som varubrev vilket motsvarar vanlig post.
        Men går jag ut nu och kollar om jag skulle få varubrevs frakt så nej. Då kostar det 59:- i frakt. Som jag en annan gång fick betala. Ja jag förstår företaget. Men tycker det är lite fel att dom inte meddelar detta till kund och att man som kund får betala 50:- extra i frakt bara för dom är lata.

Kommentera

Ursprungligen postat av ribbones Visa inlägg
          På flesta sidor står det inte rekommenderat pris, då ska det tolkas som ordinarie pris!
          "Ett överkorsat pris, pris inom parantes eller liknande förutsätts visa ordinarie pris om inget annat anges."

Eftersom i stort sätt alla bryter mot detta vägrar jag stödja svenska handlare och kommer fortsätta beställa mängder utifrån.

Dessutom:
          "En jämförelse med ett rekommenderat cirkapris är endast tillåtet om cirkapriset faktiskt tillämpas på marknaden."

Så eftersom ingen har sålt en Revo Toro beast för 4999kr som är rekommenderat pris får man INTE ens ha med det!
          Är det så som du säger i dina "citat"? Konsumentverket eller vem?
          Om du har rätt - det var som fanken. Då har jag lärt mig nått idag. :-)
          Trodde det var "tydlighetskrav" på att man hävdar "REA" - men så kanske det inte är alltså.

Men vad innebär egentligen det?
          Att de inte får ha deras lägre pris längre än "en kort tid" om de samtidigt vill skylta med det dyrare överkorsade priset.
          Dvs, vi kan hoppas på att de tar bort det överkorsade dyrare priset.
          Men de kanske istället tar bort det lägre priset ... *urk*

Nä, mera konkurrens. Det är bra.
          Men jag upplever fiskeprylar som relativt billigt i Sverige vs övriga Europa, iaf.
          I många andra "materialsporter" och "hobbys" tycker jag att man kan köpa klart billigare i England, Tyskand, Frankrike, etc. Inte lika tydligt så inom fisket. Och det är bra. För oss konsumenter.

Kommentera

Ja, konsumentverket: http://www.konsumentverket.se/global...mentverket.pdf

Kommentera

Ursprungligen postat av ribbones Visa inlägg
              Grejt. Man kan därmed lugnt konstatera att hela svenska fiskehandeln bryter mot regler i kapitel 2.2 "Prisinformation i marknadsföring". Hepp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Plums Visa inlägg
                Innan det här blir långrandigt vill jag uppmärksamma alla till att använda prisjämförelse-sajter, ex prisjakt.se som har en prisutvecklingsfunktion där man kan hur priset har förändrats över tid.
                Hur funkar egentligen prisjämförelsesajterna? Jag tycker ofta att jag hittar bättre priser än vad de gör. Alla firmor verkar ju inte finnas med. Jag gillar skojiga haspelrullar och hittade t.ex. Twinpower 4000pg för 1709SEK och Stella 2500fi för 3720SEK. Det fanns ju inga priser i närheten av dessa på prisjämförelsesajterna. Däremot hittade jag på jämförelsesajterna otroligt bra bris på bakbromsade biomaster 4000 på Dogger.

Spön brukar jag oftast inte köpa över nätet eftersom jag vill känna på dem. Det är väldigt svårt att läsa sig till hur de känns att fiska med. När det gäller shimano haspelrullar har jag noterat att många sajter jobbar väldigt aktivt med till synes helt omotiverade prisändringar. Ofta svänger pris och %-rabatt i motfas. Ibland råkar de trilla ur denna synk så att pris och rabatt tillfälligt samverkar istf att motverka varandra. Ofta inte på hela sortimentet utan på enstaka varor. Om detta är medvetet eller om man helt enkelt glömt höja priset så man får %-rabatt på ett reapris utan att det var handlarens avsikt vet jag inte, men det är vid dessa tillfällen jag har hittat bäst priser.

Egentligen handlar man då kanske inte nödvändigtvis en rulle på nätet som man annars skulle ha köpt hos den lokala handlaren. För mig blir det mer en rulle man gärna vill ha och som man aldrig skulle ha köpt hos lokala handlare. Typ en super GT i fysik butik eller en frambromsad TP på nätet.

Detta är dock ingen regel. Ibland är lokala handlarens priser bättre än alla priser jag hittat på nätet.

Kommentera

... men jag använder också jämförelsesajterna. Oftast som en jämförelse så jag inte missat ett bra pris innan jag beställer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
                    Hur funkar egentligen prisjämförelsesajterna? Jag tycker ofta att jag hittar bättre priser än vad de gör. Alla firmor verkar ju inte finnas med.
                    Helt riktigt, långt ifrån alla finns med och det kan bero på olika faktorer. För att nämna några så kan det bero på att webbutiken inte tillhandahåller någon XML-feed som prisjämförelsesajten ligger och uppdaterar mot. Det kan också bero på att webbutiken helt saknar avtal med prisjämförelse-sajten ifråga, mer finns att läsa i ex. prisjakts villkor: https://www.prisjakt.nu/info.php?t=d..._conditions_v1

Som en parantes till detta så använder butikerna/tillverkarna olika knep för att deras produkter skall listas enskilt eller på annat sätt fördelaktigt. Dom stora hemelektronik-kedjorna är förvånansvärt duktiga på att döpa om modellbeteckningen på bl.a. TV-apparater så exempelvis butik X är ensam återförsäljare av en specifik modell (som för övrigt kan vara identisk hårdvara och utseende som en annan "modell". Enda skillnaden är vad den heter på pappret.

Detta är dock ingen regel. Ibland är lokala handlarens priser bättre än alla priser jag hittat på nätet.
                    Produkter som inte är listade på en webbutik brukar heller inte synas på prisjämförelse-sajterna av naturliga skäl. Det finns en viktig poäng i att handla i butik, om man går till rätt butik så får man en helt annan service än att sitta och bläddra på internet. Tyvärr glömmer man lätt att det är servicen och möjligheten att känna på produkten man ibland betalar extra för på produktens pris när man handlar i fysisk butik.

Kommentera

... men jag använder också jämförelsesajterna. Oftast som en jämförelse så jag inte missat ett bra pris innan jag beställer.
                      Det tycker jag att man ska göra eftersom alla handlare är inte helt uppriktiga i sin marknadsföring. Det här mer rek.priser och rabatt på rek.priser är ett bra exempel på det. Det rekommenderade priset är egentligen helt oväsentligt då det inte säger något mer än vad tillverkaren/leverantören vill att produkten ska säljas för. Rabatt eller kampanjpris på marknadspriset (det pris som produkten i snitt säljs för på marknaden) är det som räknas i slutändan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                      115 svar
                      23 845 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Reekie
                      av Reekie

Startad av kenwald, 2023-06-29, 10:00
                      13 svar
                      1 008 visningar