'Stödja' svenska handlare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

'Stödja' svenska handlare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 'Stödja' svenska handlare

Det är helt otroligt vad svenska handlare försöker luras. Samtidigt får vi som köper från Kina skit.

Även dom bästa i branchen kör ju fult.
    Om man har ett överstruket pris och ett annat pris ska det överstrukna priset vara ordinarie pris.
    Normalt sett kan en rea pågå 2 veckor efter det är det de priset som är ordinarie!

Jag hittade ett bra pris på JB HS, det priset har legat i flera månader.
    Alltså är det ordinarie pris.
    Nu var det procent rabatt på detta pris och jag beställde (1380 kr inkl frakt).

Direkt efter höjer handlaren priset med 200 kr och skriver fortfarande att priset är nedsatt.

Detta är ju bedrägerier och detta är ju inte en enskild händelse.

Det finns ingen webhandel som inte direkt är i gråzon, så det är ingen idé att peka någon enskild.

Sen vi som beställer kina får ofta höra att man ska stödja dessa....
    Har inget emot lite natiolism/patriotism men då får väl handlarna sköta sig!

Ja men du glömmer en viktig del. Säljarna får ju ett rekommenderat pris från företagen. Detta pris är oftast väldigt mycket högre än vad webbutiker säljer för oavsett så kallade rea priser mm.
    Är ju såklart där för att locka mm. Men luras är väl mer när man får ett högre pris efter att man beställt varan typ.
    Eller som resebolag gör sätter pris från. Vara för en biljett någongång i tiden kostat det. Detta är då mer lurendrejeri.

Kommentera

Det är vanligt förekommande inom alla branscher att man gör så här och det blir inte bättre av att konsumenternas uppmärksamhet inte är tillräcklig. Jag har jobbat inom e-handeln och där är det allmänt känt att man använder "rabatter" och "rea-skyltning" för att locka till köp. Konsumenterna överlag ser bara till hur stor rabatten är och inte det faktiska priset på produkten.

Ta till exempel ett exempel med mellandagsrea; I kvartal 3 och kvartal 4 höjer man successivt priset på en produkt varje månad fram tills mellandagsrean. När det sen är mellandagsrea så sänker man priset till det ordinariepris som var i början av kvartal 3. Konsumenten tror att man till exempel gör ett kap till -50% på rea men betalar egentligen ordinarie pris..

Ett annat exempel är en stor hemelektronik-sida som till en början inte hade fraktfritt, när konkurrenterna erbjöd det så beslöt man att man skulle erbjuda det också eftersom det är en selling-point och i många fall en deal breaker för konsumenterna. Den här sidan införde fraktfritt men lade fraktkostnaden på produktens pris istället, se nedanstående exempel:

Före fraktfritt:
      Produkt, 399:-
      Frakt 59:-
      Totalt: 458:-

Efter fraktfritt:
      Produkt, 459:-
      Frakt, 0:-
      Totalt: 459:-

Innan det här blir långrandigt vill jag uppmärksamma alla till att använda prisjämförelse-sajter, ex prisjakt.se som har en prisutvecklingsfunktion där man kan hur priset har förändrats över tid.

Kommentera

Ursprungligen postat av team färgen Visa inlägg
        Ja men du glömmer en viktig del. Säljarna får ju ett rekommenderat pris från företagen. Detta pris är oftast väldigt mycket högre än vad webbutiker säljer för oavsett så kallade rea priser mm.
        Är ju såklart där för att locka mm. Men luras är väl mer när man får ett högre pris efter att man beställt varan typ.
        Eller som resebolag gör sätter pris från. Vara för en biljett någongång i tiden kostat det. Detta är då mer lurendrejeri.
        och detta finns för att leverantörerna och tillverkarna inte vill veta av att någon prisdumpar. Om något gör det kan dom bli av med återförsäljaravtalet och detta skyddar aktörerna från att behöva sälja till minus-marginal / låg marginal. Detta är dock bra för det förhindrar att stora aktörer som har bättre möjligheter att sälja till lägre marginal totalt tar kontroll över marknaden. Nackdelen är att rek. priser ibland ligger för högt sett till produktens egenskaper och funktioner.

Kommentera

Japp. Kan bara hålla med kolla priset och skit i rabatten.
          Köpte en hemknapp till min sons iPhone nu. Fick ett mail om fraktfritt. Delen kostar 29:- och frakten ska vara 59:-.
          Ren förlust för företaget. Men om dom skickat varan i vanligt kuvert som post 7-13:- frakt. Då har dom ju ljugit för mig om frakt. Men kanske dom skulle kunna få någon krona i förkänst. Men jag har tidigare köpt samma del för samma pris med samma frakt. Så delen kommer idag så får vi se om man känner sig små lurad eller får lite dåligt samvete för man köper delar för ren förlust till företaget:-s

Kommentera

Om man som handlare skickar en produkt för 29:- med "vanlig frankering" som inte är försäkrat eller spårbart och produkten försvinner på vägen så kan företaget skicka en ny produkt utan att förlora några jättebelopp. I synnerhet om fraktkostnaden bara är 1-2 frimärken. Därför tycker jag det är väldigt märkligt att en produkt som varken är skrymmande eller dyr skickas med frakt för 59:- (som för övrigt är standard-tariff för vanligt postpaket med försäkring och spårning).

Kommentera

Därför att de ofta har standardiserade fraktavtal som underlättar deras hantering. Det är inte alla handlare som har tid/ork att packa i småbrev.

För övrigt tycker jag att det är tveksamt att det är lurendrejeri. Är man nöjd med priset man betalar är det en god affär (värdesubjektivitet) och det står ju alla fritt fram att titta på fler webbshoppar för att bilda sig en uppfattning. Däremot blir det lite tråkigt att hålla på att skumma igenom reor som inte är särskilt fördelaktiga!

Kommentera

Jag stödjer gärna fysiska butiker och orsaken är enkel. Det är oerhört skönt att kunna ta sig dit och göra inköp där man får tag på varan direkt istället för att invänta paket som skickas via post-/fraktbolag. I vissa fall, som ex. med Metebolaget eller Dogger så får man varan väldigt snabbt men frakten är lite tråkig att betala om ordern består av ett paket krokar exempelvis. Med andra företag, som Ribatex så kan det ta väldigt varierad tid innan paket anländer.
                http://enamatorfiskare.blogspot.se
                Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Sen kan man ju prata om huruvida de där vanliga reavarorna som finns på sidorna fungerar.
                  Vi har rea på sakerna under 6månaders tid.

Sen kommer tex Black Friday och då skickar man ut en massa mail om superblackfridayrean och folk köper en massa skit, till vad de tror är en superduperrea men i själva verket är samma pris som det har haft under en lång tid.

såg mycket av det vid black friday då jag brukar hålla koll på de olika sidorna om det dyker upp något billigt och bra
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Att hävda att det är REA och ange en viss procent i rabatt är väl enligt svenskt regelverk inte tillåtet annat än "temporärt" (3 veckor?) och ska relateras till det pris som varan normalt säljs för. Ungefär så.

Att kringgå detta och ha ett pris i exvis grått som är överstruket och ett annat, lägre, pris i rött som man säljer en vara för under en längre tid är nog inget regelbrott. Vad jag vet. Så länge man inte hävdar att det är REA på den varan.

Dvs, att visa höga överstrukna priser (kanske av leverantör rekommenderade) är inte otillåtet.
                    Man bör nog vara medveten om detta som konsument.

Kan ju själv tycka att fiskebranschen (i Sverige) är väl "glad i" att skylta med "låga" priser som egentligen är just "normala" priser.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                    115 svar
                    23 695 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Reekie
                    av Reekie

Startad av engqvist, 2022-12-31, 11:17
                    23 svar
                    3 678 visningar