Företagsrekonstruktion - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Företagsrekonstruktion

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Företagsrekonstruktion

Jaha, då var det dags igen då..........för vilken gång i ordningen vet jag inte riktigt. Rekonstruktion brukar innebära att staten tar över löneutbetalningarna och normalt får alla som har fodringar hos företaget kanske 30% av den totala skulden återbetald på lång tid. Vet ej exakt hur det blir i detta fall men går man back med 32 miljoner finns väl inte mycket att betala skulder med.... Att de/han inte lär sig kan man tycka.

Men återigen ska leverantörerna stå för ett affärskoncept som det massor av gånger visat sig inte hålla i Sverige. Och hur kan leverantörerna gå med på detta gång efter annan? I mina ögon blir det enorm osund konkurrens mot alla företagare som faktiskt gör rätt för sig och inte bygger upp några luftslott.

Lite ironiskt att när jag skriver detta så blinkar deras banner mot mig på kanten här..... :-)

Gäller vilket företag? Fattar noll

Kommentera

Vilket företag gäller det?

Kommentera

Företagande blir nog lätt så när det är för långa led mellan tillverkare och affär.
        Alla dessa grossister som har monopol förstör nog mer än de hjälper företagande i dagens klimat, och för att inte tala om att det pressar upp priserna på produkterna...

Kommentera

Kommentera

Kan så vara men det finns ju olika sidor att se det från. Om man bortser från att grejerna blir något dyrare så har du ju den service med garantier idag som det aldrig är några problem med svenska grossister - hur skulle det funka istället? Dyra transporter till något europeiskt land och hur lång tid skulle det ta att få en garantigrej åtgärdad? Typ 200 butiker bara från Sverige som skulle skicka sina grejer till europeiska centrallagret.... Vet att svenska grossister är vädigt generösa med att godkänna garantier där tex kunden inte har kvitton kvar etc, detta kommer att ändras helt. En annan aspekt av det hela är ju att grossisterna genererar skatteintäkter och arbetstillfällen och bara det är ju en samhällsförtjänst.

Sedan kan du idag gå in i en mindre butik och hitta den relativt välfylld med grejer, går även smidigt för butiksägaren att komplettera under säsong på varor som tagit slut. Småbutiker har kanske inte möjligheten att köpa stora volymer och även om du kan det så är det svårt att "pricka rätt" på vad du ska ha hemma. Europeiska grossister skickar inte gärna småordrar och tex frakterna från Italien är inte att leka med - det ger i sin tur butiker där det blir tomt på peggarna om det inte fungerar smidigt med kompletteringar. Och jag tror heller inte att en stor tysk eller italiensk grossist skulle bli överlyckliga över att få typ 200 nya kunder att skicka till/ha kontakt med istället för en återförsäljare i det aktuella landet.

Jag tror att om det går åt det hållet så kommer många mindre butiker försvinna och då kommer du inte ha någon lokal butik att besöka om du bara ska ha det som du saknar inför en fisketur. Självklart lite beroende på vart du bor någonstans, I större städer kommer du inte ha några problem, men Sverige är större än så :-) Jag tanker på branchen som helhet.

Men visst, om priset på varan är det enda du tanker på så.......

Kommentera

Och poängen med tråden är?
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Och poängen med tråden är?
                Om länken till Alla Bolag stämmer, så är det väl inte första gången detta sker...med de inblandade..typ! Vilket bör vara poängen.

Kommentera

Varför antyda istället för att i klartext skriva ut företagets namn om man har invändningar.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av rowi Visa inlägg

Men visst, om priset på varan är det enda du tanker på så.......
                    Jag måste nog säga att ja, priset är det jag tänker på när jag köper en vara. Förmodligen är jag inte ensam, så populärt som t.ex Prisjakt är.
                    Självklart finns det riktigt fina fördelar med att handla i lokala butiken och det försöker jag göra så mycket jag kan.

Däremot har jag det svårt ställt ekonomiskt (det är inte av snålhet som jag är 'snål' så att säga) vilket gör att jag måste tänka ekonomiskt när jag handlar och om det skiljer ett par hundralappar på t.ex en rulle som i en onlinebutik kostar 600 kr men kostar 800 kr i lokala affären så väljer jag och de flesta andra onlinebutiken.

Sedan kan man undra hur det någonsin kan skilja så otroligt mycket att handla på en 'butik' på exempelvis ebay där vissa varor som kostar en femtiolapp där kan kosta 500 kr i en svensk butik. Något har gått galet och jag tror inte det är köparnas fel.

Jag önskar att jag hade en högre fast inkomst, då hade jag handlat i lokala affären alltid och även handlat mer vilket skulle gynnat oss alla i slutändan. En normal- eller höginkomsttagare däremot kan köpa oftare, mer och dyrare. Vad de har för anledning att handla utomlands så att inga skatte- och momspengar kommer tillbaka till Sverige och våra egna företag vet jag inte. Kanske är de trötta på att betala mer för en produkt i Sverige än i grannlandet.
                    Hur det ska lösas? Jag vet inte. Men inte kan man beskylla köparna för att de skulle vara illojala mot svenska företag. Någonstans har det gått snett helt enkelt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                    115 svar
                    23 695 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Reekie
                    av Reekie

Startad av engqvist, 2022-12-31, 11:17
                    23 svar
                    3 678 visningar