Notoriskt dålig prisinformation - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Notoriskt dålig prisinformation

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Notoriskt dålig prisinformation

Enligt konsumentverket:
    ”Ordinarie pris” är det pris som produkten har haft i affären under en
    längre tid. Ett överkorsat pris, pris inom parantes eller liknande förutsätts visa
    ordinarie pris om inget annat anges.
    En av min favoritsäljare anger i köpvilkoren att:

Priser
    Alla priser anges inklusive svensk moms. Eventuella erbjudanden gäller så långt lagret räcker om inte annat anges. Det överstrukna priset bredvid det nedsatta priset är ett av leverantören rekommenderat cirkapris och är inte alltid ett pris som gällt före erbjudandet.
    Så allt verkar vara ok då, nja nästan.
    Det är ju tvivelaktigt att kalla sina ordinarie priser för "nedsatta priset". (men vi hajar vad dom menar)

Fråga till er säljare är ju varför det skulle vara intressant att veta att abu har tagit ur luften att revot toro nacl ska kosta 2999 när ingen sålt en nacl för över 2000 kr på flera år.... ???

Om vi jämför med tex http://www.cyberphoto.se/ ser vi inte Nikon's hitta på priser där! (dock röd pris information, vilket jag tycker en seriös säljare endast ska används för rea (väsentligt nedsatt pris från handlers ordinarie pris) )

Marknads domstolen säger också:
    Enligt Marknadsdomstolen, MD, bör en rea pågå i några få veckor eller högst två månader.
    Alltså efter två månader är det ett ordinarie pris och får då inte ha några markeringar att det skulle vara ett nedsatt pris.

Jag tycker många säljare behöver skärpa sig!

+1 på detta! Blir krångligt att göra någon vettig prisjämförelse innan köp.

Kommentera

Ja, det är väldigt vanligt (till och med standard? tål att diskuteras) att handlare lockar med "rea" på vissa delar av sitt sortiment med någon procentsats titt som tätt, men då gäller det givetvis bara det "ordinarie priset", vilket i sin tur är ett pris som så gott som ALLTID är överstruket/inom parentes. Det normalt "nedsatta" priset är givetvis deras ordinarie pris egentligen, men på detta sätt så tjänar de ju mer pengar...

Kommentera

Ursprungligen postat av dr00l Visa inlägg
        Ja, det är väldigt vanligt (till och med standard? tål att diskuteras) att handlare lockar med "rea" på vissa delar av sitt sortiment med någon procentsats titt som tätt, men då gäller det givetvis bara det "ordinarie priset", vilket i sin tur är ett pris som så gott som ALLTID är överstruket/inom parentes. Det normalt "nedsatta" priset är givetvis deras ordinarie pris egentligen, men på detta sätt så tjänar de ju mer pengar...
        På kort sikt gör de kanske det men, åtminstone som jag ser det, försöker en handlare att lura en på ett sätt såbör man nog inte lita på honom i något annat avseende heller. Var man handlar väljer man själv.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          På kort sikt gör de kanske det men, åtminstone som jag ser det, försöker en handlare att lura en på ett sätt såbör man nog inte lita på honom i något annat avseende heller. Var man handlar väljer man själv.
          Absolut, mitt inlägg var på intet sätt menat för att försvara någon handlare om det verkade så. Jag vet faktiskt inte vad jag hoppades att åstadkomma med det jag skrev mer än att konstatera för mig själv i textform på ett forum hur det ofta ligger till.

Kommentera

Och inte är det bättre i butikerna. Väldigt ofta står det spön eller annat i reabackar helt utan prislappar. Varken med röd lapp eller oridinarie. Över huvud taget tog det mig rätt lång tid innan jag fattade hur det fungerar inom vårt gebit.

Värst tycker jag att Berras i Vårby är. Oerhört mycket i butiken i saknar vettig prisinformation
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Gissningsvis så skulle detta kunna vara anledningen.

Som butik när man köper in produkter från en leverantör så har man ett inköpspris och ett rekommenderat utpris (rek). Generellt så har dessa en fast procentuell skillnad. Så generellt under året så köper man in till ett pris men utöver detta så är det många leverantörer som erbjuder mängdrabatt, förordersrabatt, utförsäljnings-rea osv. Så ett par butiker nappar på detta och lägger stora ordar till bra pris och kan således sänka sitt utpris men fortfarande hålla fast vid vinstmarginalerna, detta i sin tur tvingar konkurrerande företag att sänka sina priser och whoops så ligger de flesta på under rekpris. Generellt så lider små butiker mer utav det då de inte kan lägga tillräckligt stora ordar eller förhandla fram lika bra priser och om de vill fortsätta att sälja så får de helt enkelt sänka priset på sina produkter och förlora vinst.

Skulle väl säga att normalt sett så är alla "röda" priser helt enkelt priser som är under rek (även om rek oftast inte följs).

Kommentera

Det här tycker jag är väldigt intressant vid de tillfällen när somliga butiker har rea. Då brukar det vara 30% som gäller MEN på ordinariepriset, som de aldrig någonsin har tagit betalt av en kund.

Ordinariepriset på låt oss säga en Buster Jerk brukar vara runt 175kr, men de tar 139kr normalt och jag höll på att få haksläpp när jag sist skulle betala ett gäng Bustrar som jag plockat på mig och räknade med att de 30% gällde på priset som jag i vanliga fall får betala. Men så var det inte. Det tycker jag i ärlighetens namn är en smula oförskämt.

Samma sak gällde en annan butik när jag köpte en Shimano Rarenium som har 2999 rekommenderat pris och som de tar 1999 för. Även där var det 30% på det rekommenderade priset, som de aldrig har tagit ut från någon kund.

Nä, det känns oseriöst.

Kommentera

Haha ja det är ju inte superschysst. Men om de har 139kr som utskrivet "vitt" pris och säger att det är 30% så bör det ju rimligtvis vara 30% på 139kr. Men jaa röda priser drar ögon till sig, så är det bara.

EDIT:
                  Sen med rullen det lät ju som en konstig historia.... 30% utav 3.000 är ju 2099 = dyrare än innan rean
                  Hade väl var en sak om de kört 40% så att priset iaf blivit lägre!

Kommentera

Rekordet slår ändå attitude som nyss lanserade nån ny jerksnidare...

Tror inte de har ett enda pris som inte är "extrapris".

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                    115 svar
                    23 710 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Reekie
                    av Reekie

Startad av engqvist, 2022-12-31, 11:17
                    23 svar
                    3 682 visningar