GPS från USA.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

GPS från USA..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• GPS från USA..

Har försökt söka på min fråga - men inte hittat svar här i forumet så jag ställer den istället..

Om man skulle köpa en GPS från USA - typ denna http://www.jandhproducts.com/_e/Garm...0_00431_01.htm

Skulle det gå att köra den i svenska farvatten utan problem - eller är det en "amerikansk" variant som inte går att använda här.??
    Någon som köpt GPS från USA och kan bidra med tips/råd (bortsett från det här med frakt/tull/moms då)

OBS, om jag lagt frågan i fel forumdel ber jag om ursäkt och överseende.

När jag har frågor av den här typen brukar jag logga in mig på Cabelas.com och chatta med deras kundsupport. De är mkt hjälpsamma och kunniga. Nu skall du ju inte handla av dem den här gången men det behöver du ju inte berätta...

Vill du inte chatta så kan man mejla också men det tycker jag tar för lång tid.

Kommentera

Jo, finns det ingen här som vet så får jag göra så..
      Tänkte mest ifall det var någon som köpt från USA (framför allt Garmin då) och hade egna erfarenheter..

Rimligtvis borde det ju gå att ladda ner uppdateringar från "svenska" Garmin och på så sätt göra GPS:en "svensk" - men inte vet jag..

Är ju inte så kul om avstånd etc. visas i feet istället för meter och detta inte går att ställa om..

Kommentera

Jag har köpt gps från USA en Eagle, var lite trassel med den, gick inte o laga på simrad, den ligger i källaren på väntan till soptunnan.

Kommentera

En jobbarkompis har nyss beställt ett Lowrence ekolod från USA och dom har samma som säljs här.
          Håller själv på att letar Garmin plotter och ekolod och får det till att det är samma med Garmin då jag laddade ner instruktionsboken till ekolodet på en av shopparna jag kollade på.
          Hummingbird och även Eagle finns dock i USA modell med bara fot.

Den billigaste butiken jag hittat hittils är gpsdiscount.com men då har jag fortfarande inte jämfört fraktkostnaderna.

Men några kronor över 6000kr för ett 172C plotter och 250C ekolod är billigare än vad bara en av dom kostar här.
          Ekolodet är lite lurigt att jämföra då vissa shoppar inte har givaren med i priset.

Kommentera

På en GPS kan man välja vilket kartsystem man vill använda. I Sverige används det s.k. "Rikets nät" för de flesta tillämpningar på land, ex inom skogsbruket. Vill man använda latitud/longitud istället så är det bara att byta då även de billigaste apparaterna normalt har möjlighet att ställa in detta efter önskemål.

Samma gäller för vilka måttenheter man önskar, normalt bara att byta till önskad variant!
            Senast ändrad av Wachtel; 2005-04-09, 01:02.

Kommentera

Du behöver inte fundera. Allt går att ändra så det passar i Sverige. jag har pratat med Garmins kundsupport tidigare då gällande en GPSmap 60CS. enda skillnaden på den var att den var laddad med en Amerikansk grundkarta som inte gick att byta. (Om man inte får tag på en Europeisk modell...) Detta gör inte så mycket eftersom minnet är stort och jag kan få in de kartor jag behöver. Garantierna är Worldwide så det är heller inget problem. De är även klara för EGNOS.
              Lycka till med ditt GPS köp
              Roger Johansson

Kommentera

Jag är okså ute efter ett lod/plotter. Är sugen på ett Lowrance LMS-337C DF Fishfinder.
                Styx! Om du är sugen så kan ev. samfrakta.
                Senast ändrad av Tcob; 2005-04-10, 13:27.

Kommentera

Du behöver inte vara orolig alla GPS fungerar worldwide, inga problem alls, dock kan vara skillnader med olika fabrikats built in background maps, i de flesta fall är dessa värdelösa här i Sverige i alla fall pga noll och intet i upplösning, dvs du kan inte zomma in till önskad nivå blir bara skit, se till att grunkan kan laddas med antingen C-MAP NT+ eller Navionics minneskort av senare typ som naturligtvis är svin,svindyra här, har du råd med dessa så funkar det garanterat.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag tackar ödmjukast för alla svar..
                    Blir till att importera även GPS då (som så mycket annat)

=> Tcob
                    Jag har inte tänkt beställa riktigt ännu, bäst vore ju om man kunde köpa grejorna på plats i USA och ta med sig hem - minst strul med tull = MOMS då.!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                    115 svar
                    23 775 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Reekie
                    av Reekie

Startad av kenwald, 2023-06-29, 10:00
                    13 svar
                    983 visningar