Bena ur gädda som skall bli färs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bena ur gädda som skall bli färs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mer gädda åt folket... Hela familjen älskar den fisken på matbordet och nu slipper man även allt gnafs om "mycket ben" tack vare era goda länkar! From nu räknar jag med att servera gädda hemma åtminstone 1 gång per månad istället för några gånger per år! Helt plötsligt fick man större skäl att plåga de stackarna oftare igen, något som blivit mindre och mindre efter att hjärtat tagit överhanden om mycket av C&R-fisket efter just gädda (speciellt vid jerkfiske med alla dessa feta wobblers och krokar)! De fåtal ggr jag är ute per år försöker jag ta hem en matfisk (för den "djurvänliga" sakens skull främst) och numera fiskas det gädda typ 3-5 ggr per år.

Superbra länkar som uppskattas mycket!

/MT
    Senast ändrad av Muskytracker; 2012-02-12, 20:00.

Kommentera

Det slutade med två olika laddningar med queneller och jag måste säga att jag knappt märkte någon skillnad på dem som var gjorda på absolut benfritt och de som var gjorda på färs där det var ben med i. Köttkvarnen har gjort sitt jobb mao. Det jag märkte var att den med lite mer ben kändes lite mer som köpefiskbullar. Lite smått klibbiga liksom... misstänker att det är benen som gör det.

Nåja, tror inte man behöver vara så himla skraj om man använder en köttkvarn för att göra färs. Quenellerna blev väldans goda också

Senast ändrad av Bergman; 2012-03-05, 20:21.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Såg riktigt grymt ut Bergman!

Jag testade att filea en gädda benfri förra veckan och jag måste säga att resultatet blev kanon! Mycket spill, men det berodde främst på att gäddan var lite liten, ca 3 kilo och dessutom sprängfylld med rom, vilket gjorde utskärningen av filéerna komplicerad. Hur som helst, fiskbitarna räckte gott åt hela familjen. Här följer mina tips för ett super-recept på gädda som är snabbt och enkelt:

Nyfångad Gädda, helt orensad - Vikt ca 3 kg (3-4 personer)
        Skär ut ryggfilén enligt videos ovan
        Skär sedan ut sidofiléerna utanför Y-benen enligt video.

Efter ovan kasserade jag resterande delar av fisken.

Skär bort benrester och översta ryggköttet från ryggfilén genom att snedskära ner till två fileer... Ja ni fattar.

Lägg de blodiga (det blir blodigt) filébitarna i en vattenskål i ca 15 minuter. Skölj därefter bitarna noggrant. Tryck ut vattnet och lägg bitarna därefter i en djup skål. Pressa över en halv citron och låt fisken grava i citronsaften ca 30 min (gör fiskköttet mört och smakrikt). Lägg sedan över fisken i vispat ägg innan panering. Krydda med endast salt och svartpeppar. Stek hårt på hög värme till brun yta, ca 10-15 min.

Så in i helsikes gott! Hela familjen ansåg att ovan krossade nyfångad panerad torskfilé!

Kommentera

Best step by step Instructions for a Pike Boneless Fillet. Here I am with Bill the Owner and Fishing Pro at Silvry Moon Lodge! A great Fishing camp in the Fr...

Inte bästa kvalitén på videon men man ser åtminstone vad killen gör. Lite noggrannare så slipper man slänga iväg onödiga kött bitar som han gör. Antar att han jobbar i någon slags fiskebod, dom brukar slänga rätt mycket rester.

Även dom andra videos som andra länkat är tips som funkar.

Kommentera

Men varför bena ur när du ska mala köttet??

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
            X