fiskfilé i hummersås - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiskfilé i hummersås

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

FISKSOPPA! 2st

700g torskfile

½ purjolök

½ lök/vitlök

1½ tsk tomatpuré

1½ tsk salt

1 tsk timjan

1 tsk basilika

2½ dl vitt vin

1½ fiskebuljongtärning

2 dl vatten

1 dl creme fraiche

2½ dl grädde

1 paket saffran

300g räkor

1 burk musslor

kan även pröva detta! det är bara att blanda ihop allt och sen koka det! lite snabbare variant på fisksoppa!

Click image for larger version

Name:	fisksoppasaffran.jpg
Views:	2
Size:	30,6 KB
ID:	1761894

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
      Nu är jag ute på hal is, och du är säkert kock ! Men jag har lärt mig att fett höjer ingen smak oavsett mängd, Men fett är bärare av smak.

Men rätta mig om jag har fel

Kan ge ett eget recept:

Whiskyabborre i gräddig panna.

Filead abborre.
      Vänd fileerna i mjöl med salt och lite vitpeppar
      Stek i panna och smör, (alltid gjutjärn)
      Ta ur den färdiga abborren ur pannan
      Häll i 5 dl grädde (Mer om man önskar) och rör runt så det löser alla stekrester i pannan, (vill man banta å ha magrare köp matlagningsgrädde)
      Smaka av med salt och vitpeppar
      Häll i en nubbe whisky, Typ stil lagring mm efter vad man vill ha fram, en rökig sherrylagrad ger mycket smak med tjärtoner typ Laghavuollin, Talisker har en lite pepprig ton, Laphroaig rökig bourbon men ingen tjärsmak. en orökig bourbonlagrad spayside ger en snäll behaglig smak. Glenfarclas som är orökig sherrylagrad spayside är riktigt trevlig, med söta torra sherrytoner. Mildast är en standard blended whisky.
      Runda av med en ordentlig klick smör (för den goda smakens skull)
      Lägg i fileerna i såsen
      Hacka i rikligt med dill låt puttra några minuter

Serveras helst till en smakrik kokt potatis.
      Kokta gröna ärtor eller morötter eller en klick rårörd lingonsylt, kan även funka
      Ok, jag menar att fett lyfter, framhäver eller förstärker aromer och smaker som är nästan omöjliga att få fram uten grädde eller smör. Sen om vi ska kalla fettet smakbärare eller smakförstärkere som jag tycker passar bättre är ju upp till var och en. Min egen erfarenhet efter någre år i resturangkök och brinnande intresse för matlagning säger att det hjälper inte hur mycket fett du tillsätter om du inte har en bra fond eller buljong som grund. Med en bra fond som finns att köpa om man inte orkar koka av lite skaldjur och fiskben (som jag oftast gjör) spetsat med lite vitt vin och kryddat eftet behag behöver bara bättras på med grädde och gärna en liten smörklick på slutet för att få en blank fin yta.

Kommentera

Tackar Classe !

Min avsikt va inte att ordnörda mig, ser nu när du beskriver det så kan det kvitta vad man kallar det. Jag hade lite annat tankesätt (höjd kontra bredd) men är överens med dig, även map. mängden.

Vad jag menar att många gör är att man tar det fett man vill ha, sen har man i vatten eller dylikt för att öka mängden sås= dubbla mängden till halva koncentrationen. Naturligtvis så måste du ha en bra fond eller grund som grädden ska lyfta fram, men det tycker jag färsk fisk ger i sig själv, behöver oftast inte tillsätta något (Enligt mig). Men som du säger så kan man ju koka ur benen och framför allt fiskhuvet av det man rensat för att spetsa med den fonden.

Naturligtvis har du rätt.

Min mor kokade alltid fisk med huvudet, jag fick lära mig som barn att aldrig slänga fiskens huvud. Tydligen sitter det mesta av fisken smak i just huvudet. Är det något du kan bekräfta eller hur står det till med den saken ?

Team Tråva: den var nice.
        Va länge sen men gjort en gång med saffran, hade glömt hur gott det kan bli

Den soppan ser fantastisk god ut, mycket härliga smaker, Den sticker verkligen ut som en fyllig och mångfaldig map smak och uttryck. Mina recept är ju simpla, tillagade så naturell som möjligt, väldigt lite tillsatt som ni kan, menar inte att det är bättre utan bara en annan väg att gå.
        Senast ändrad av Exxet; 2012-02-10, 22:59.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
          Nu är jag ute på hal is, och du är säkert kock ! Men jag har lärt mig att fett höjer ingen smak oavsett mängd, Men fett är bärare av smak.

Men rätta mig om jag har fel

Kan ge ett eget recept:

Whiskyabborre i gräddig panna.

Filead abborre.
          Vänd fileerna i mjöl med salt och lite vitpeppar
          Stek i panna och smör, (alltid gjutjärn)
          Ta ur den färdiga abborren ur pannan
          Häll i 5 dl grädde (Mer om man önskar) och rör runt så det löser alla stekrester i pannan, (vill man banta å ha magrare köp matlagningsgrädde)
          Smaka av med salt och vitpeppar
          Häll i en nubbe whisky, Typ stil lagring mm efter vad man vill ha fram, en rökig sherrylagrad ger mycket smak med tjärtoner typ Laghavuollin, Talisker har en lite pepprig ton, Laphroaig rökig bourbon men ingen tjärsmak. en orökig bourbonlagrad spayside ger en snäll behaglig smak. Glenfarclas som är orökig sherrylagrad spayside är riktigt trevlig, med söta torra sherrytoner. Mildast är en standard blended whisky.
          Runda av med en ordentlig klick smör (för den goda smakens skull)
          Lägg i fileerna i såsen
          Hacka i rikligt med dill låt puttra några minuter

Serveras helst till en smakrik kokt potatis.
          Kokta gröna ärtor eller morötter eller en klick rårörd lingonsylt, kan även funka

på jobbet har jag hört om att våra kockar lägger whisky i en ren sprayflaska och sprayar fisken (eller köttet) med whisky efter
          stekning . kann vara värt att pröva

edit : http://www.bokus.com/bok/9789185329878/whisky-mat/
          Senast ändrad av fadexer; 2012-02-11, 07:41.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
          6 svar
          563 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg nephilim  
          Arbetar...
          X