smaksätt ca 600g spättafilér med salt, peppar och 1 msk basilika. Rulla ihop och lägg i en smord form. Blanda samman 2 msk hummerfond med 2 dl vatten och 2 dl grädde. Häll såsen över fisken och tillaga den i ungnen 200 grader ca 15 min. Serveras med ris, prässad potatis och grönsaker! Mvh // Team Tråva!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
fiskfilé i hummersås
Collapse
X
-
Tackar
Ska provas lät gott, Åt faktisk spätta idag, klassisk stekt i mycket smör. åts naturell utan sås.
Men 2 dl vatten varför det ? låter som nått bantarpåfund, tror jag provar med 4 dl grädde i stället.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
-
Kul med recept! Är väldigt intresserad av matlagning så det vore kanonkul om denna kategori kommer igång lite merC&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
-
Ursprungligen postat av Classe71 Visa inläggLite fett behövs för att höja smaken, men för den skull behöver fisken inte simma i fett. En skvätt grädde eller ett par matskedar smör i såsen räcker om du har en bra fond.
Men rätta mig om jag har fel
Kan ge ett eget recept:
Whiskyabborre i gräddig panna.
Filead abborre.
Vänd fileerna i mjöl med salt och lite vitpeppar
Stek i panna och smör, (alltid gjutjärn)
Ta ur den färdiga abborren ur pannan
Häll i 5 dl grädde (Mer om man önskar) och rör runt så det löser alla stekrester i pannan, (vill man banta å ha magrare köp matlagningsgrädde)
Smaka av med salt och vitpeppar
Häll i en nubbe whisky, Typ stil lagring mm efter vad man vill ha fram, en rökig sherrylagrad ger mycket smak med tjärtoner typ Laghavuollin, Talisker har en lite pepprig ton, Laphroaig rökig bourbon men ingen tjärsmak. en orökig bourbonlagrad spayside ger en snäll behaglig smak. Glenfarclas som är orökig sherrylagrad spayside är riktigt trevlig, med söta torra sherrytoner. Mildast är en standard blended whisky.
Runda av med en ordentlig klick smör (för den goda smakens skull)
Lägg i fileerna i såsen
Hacka i rikligt med dill låt puttra några minuter
Serveras helst till en smakrik kokt potatis.
Kokta gröna ärtor eller morötter eller en klick rårörd lingonsylt, kan även funkaSenast ändrad av Exxet; 2012-02-10, 11:36.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
När vi ändå håller på så tar vi en klassiker som antagligen faller Totte i smaken
Stekt strömming på stampad potatis med lingonsylt
Stek strömming, helst urbenad så man kan mosa på när man äter. Rejält stekt
Panerad eller naturell är en smaksak
Kokad stampad potatis (absolut inte mixermosad eller pulvermos) eftersom man har smör till som sås så kan man med fördel strunta att smöra moset.
Rårörd lingonsylt ( i brist på funkar vanlig köpt)
Rikligt med smält smör
Lägg en mosbädd på tallriken
Lägg på ett antal stömmingar
häll över rikligt med smält smör (Bantare och fetthatare välj en kokt kykling med ris i stället)
Och toppa med en ordentlig klick lingonsylt (va inte blyg med sylten)
Till denna rätt intages med fördel en kall nubbe av krydda och styrka som tilltalar, ej för kryddig bara, helst ren vodka. Öl men även vitt vin kan funkaSenast ändrad av Exxet; 2012-02-10, 11:41.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Kommentera
-
Det var kul att ni gillade detta! jag tyckte att jag lyckades ganska bra med att laga ihop allt! och dom 2 dl vatten som ska vara i det gör ju så det inte blir lika fett som sagt men det går jättebra att hälla i grädde och smör eller vad man nu vill ha i jag gjorde ju med vatten och det blev inte så blaskigt som jag trott först det höll ihop bra tyckte jag! men det är bara till att prova sig fram vad man vill ha i istället för vattnet! Det blir kanoners hur ni än gör! ha det gött och tack för att ni gillade det! // AlexSenast ändrad av Team Tråva; 2012-02-10, 16:06.
Kommentera
Kommentera