Fantastisk kantarellsås! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fantastisk kantarellsås!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fantastisk kantarellsås!

Igår gjorde jag en fantastisk kantarellsås som jag känner att jag vill dela med mig av.

Jag måste börja med att säga att jag hade stekt älgskivor i samma panna innan, så det fanns en viss skybas i innan som stärker smaken. Jag använde också torkade kantareller.

alltså:

1. Blötlägg kantarellerna väl, ca-15-20 minuter.

2. Häll av vattnet från svampen, men spara ca ett glas för att ha i såsen. Krama ur svampen väl ett par gånger så att den är torr och fin.

3. Smör i den använda pannan (det göttaste sitter i botten av pannan), smält det och lägg i svampen.

4. stek svampen tills den är gyllengul och mjuk, salta och peppra (svartpeppar endast).

5. Häll i ca ett kvarts glas svampspad och reducera.

6. Tillsätt en rågad tesked med mango chutney (jag använde bengal spice mango chutney som gav en lätt chilibränna i såsen) och låt det lösas upp.

7. Tillsätt vispgrädde i mindre mängder och låt det koka upp och tjockna allt eftersom. När du har tillräckligt med grädde; smaka av om det behövs mer salt och peppar.

Om du använder riktig vispgrädde så behöver du ingen redning, den tjocknar av sig själv.

Såsen serveras med fördel till vilt, men även ett gott nötkött!

Tack för mig.

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X