vad gör ni med laxen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vad gör ni med laxen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vad gör ni med laxen?

Min favorit är att ta en laxsida,
    salta in den ca 4 timmar med rikligt med grovsalt
    skrapa av saltet från köttet noga
    ta en chutney (vi har provat mango chutney och hemmagjord på rabarber och chilli) och stryk på ett tunnt lager över hela ovansidan på fisken
    lägg laxbiten i röken, ca 30 min

Till detta serverar vi potatis (denna årstid är ju färskpotatis en självklarhet) och
    en enkel kall creme fraise-sås som rörs ihop med creme fraise, chutneyn ni använt till fisken och krydda upp med lite salt och peppar.

Vi har inte hittat ett bättre sätt att tillaga laxen på men skulle vara kul vad ni andra gör med denna goa fisk...

Sushi på lax är inte helt fel... men jag får nog lära mig först för att göra den själv.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Sushi är aldrig helt fel, men ska man knåpa ihop dom själv så glöm inte att frysa fisken ett par dygn för att ta livet av ev otrevligheter.
      Det som är jobbigast med sushin är väl hur man stökar med riset.-...;P

Kommentera

Äter odlad lax på restaurang, aldrig fångat en lax men kan tänka mig att det smakar så mycket godare när man fångat den själv.

Kommentera

En odlad lax på resturang är inte samma som en egen fångad på trolling eller fluga/spinn! En lax kotlett på grillen med salt och lite peppar är underbart

Kommentera

Jag tolkar lax som laxfisk 0.5-3kg, större bitar än så får bli file
            1. helstek den i ugn på 200c med en tegelsten smör i magen, lite salt o peppar på det. givetvis blir den godare ju mer du öser den om man vill variera så släng in morot, dill eller vad du nu tycker om i magen. pressad potatis och holandaisesås
            2. hel, sida eller laxstycke; in i ugnen på låg temperatur, blanda ihop en vinigrett (olja, vinäger, vatten, salt, peppar, valfria kryddor o smaker) låt fisken koka i ugn så den är precis färdig, ta ut den, häll på vinigrett över hela, täck med folie och in i kylen i 4h. Serveras kall med kokt potatis och romsås
            3. Sushi tar tid att göra, men är kul om man är flera, jag äter bara laxsushi som jag gjort själv eller vet att fisken varit fryst, jag litar inte alls på köpt laxsushi.
            4. in i folie och lägg på grillen med en tegelsten smör i magen

Kommentera

Brukar göra laxinläggning på laxen(Ser ur som sill)

Så här:
              100 gram lax
              10 gram Salt
              10 gram Socker
              lite vitpeppar
              1 dl Vatten
              Kryddningen kan varieras i all oändlighet
              Skall stå svalt efter tillredning.
              Klar att ätas efter ca 3 dygn i kylskåp

Man kan även använda sik el annan fisk till detta,dock ej aborre

Lycka till

PS Om du har lax så varför inte använda den istället för sill i dina inläggningar

Massor av dill och gräslök(smaksak)

Kommentera

Jag är grillare. Har jag en juste lax/öring så filéar jag den, fuskgravar filéerna (mindre salt/socker än vid vanlig gravning eftersom fisken ju ska tillagas med värme) och halstar den sedan över en bädd av träkol. Dillkokt, mjölig (helst färsk) potatis. Sallad (om det nu ska vara nödvändigt) och en salsa verde som tillbehör. Och kall pilsner (vitt vin till damerna).

Kommentera

Jag brukar släppa tillbaka den, jaha du undrade hur jag brukar laga till den
                  Äter inte fisk alls ändå fiskar jag så mycket jag kan, man är bra knäpp

Kommentera

1 filé, ungnen på 220 grader.
                    In med den med skinnsidan upp.
                    INGA kryddor. Kolla den efter 15 min.
                    Är skinnet hårt och lätt att ta bort är firren klar.
                    Jävulskt gott.......God sås och kokt potatis till det och magen blir glad..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    6 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Arbetar...
                    X