Jag har käkat rökt brax vid ett tillfälle, det smakade helt OK.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Brax med ansjovis och timjan
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av P A Visa inläggMin mor kom från Skutskär från början. Där åts mycket olika fiskar under fattigtiden för 70-80 år sedan..
Hon lät mig prova lite olika fiskrätter när jag växte upp. Från kokt mört till rökt nejonöga och allt mellan himmel och jord.
Mört smakar inget speciellt, men går att äta i alla fall om någon undrar. Men det skall vara ismört.
Hennes recept på inkokt Braxen var grymt gott. Men det skall vara stor höstbraxen från skärgården. Ingen dysmak alls. Går inte att skilja från inkokt lax i smaken. Helt super, med andra ord.
Men försök inte med vilken dy-braxen som helst, utan stor (2-3 kg) höstbraxen från Skärgården. Bäst i typ November.
På UTÖ Värdshus serverar man alltid inkokt Braxen på hösten. Hittills har ingen gäst lyckats skilja på den och lax där heller.
En annan supergod fisk är Sutaren. Den kräver dock en tids förvaring i färkvatten så dysmaken lakas ur precis som Karp. Efter detta har man en fisk som smakar helt underbart. Lite likt ål i konsistensen, faktiskt. Och väldigt lite ben.
Se för er som automatiskt rynkar på näsan åt lite udda fiskarter som mat..Fy skäms på er snobbar.
Bra recept av gammal stil kan hittas i bl.a "Jägarens och Fiskarens Kokbok" (ICA Förlaget) med samlade recept från 1700-talet och framåt.
Här återfinns recept på det mesta från Gädda till Id och Asp på fisksidan. Och björn och hjort på jaktsidan.
Har sett en del gammla böcker med brax recept i. Jag har även provat att äta den, och det var Ok.
Någon som provat receptet?
Kommentera
-
Har käkat braxen en gång, tog en braxen variant mindre.
Läste att man skulle lägga fisken i fet mjölk i ett dygn och att mjölken på så vis skulle dra upp dysmaken. Smakade helt ok faktiskt, inte kanon men det gick att käkaPå jakt efter 15+
Kommentera
-
Jag är rätt övertygad att det där receptet är ett av Izaak Waltons legendariska recept. Dom är det banne mig inget fel på vill jag lova. Timjan är fantastisk på att dölja dysmak (färsk harr både luktar och smakar timjan och det är banne mig inte dumt alls) och ansjovis är ju ett måste i alla 1700-talsrecept. Italiensk ansjovis vill jag minnas att det ska vara.
Braxen lär väl smaka som sutare och glöm då inte att sutare fördes till sverige som matfisk så helt illa lär det nog inte vara. Fet fisk är inte alltid dumt.
Kommentera
-
" Löjan borde dock värderas högt även om det är sant att vi i vårt land saknar allamot-salt och inte äger italienarnas förmåga att anrätta den till ansjovis"Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inläggInte någon som har testat att käka små löjor? Faktiskt ganska gott med lite citron peppar och salt
Izaak Walton
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Frida Berg, 2026-02-09, 08:06
|
1 svar
199 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg