Fiskar ni provat att äta (som man inte äter så ofta) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskar ni provat att äta (som man inte äter så ofta)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Innan man äter typ ruda, sutare el karp från "smutsiga" vatten så kan man sumpa dem i rent vatten i badkaret ett dygn. För att slippa ev dysmak.
    Har för mig att det är så man t.ex gör i Tjeckien när man skall äta sin julkarp.

    Kommentera


    • #42
      Har käkat små exemplar av mört, braxen, björkna osv..Fríterade i olja av en thailändare, ganska gott, småbenen typ smälter i fritösen, bara att käka på. De var mycket populära hos hans thailändska arbetskamrater..

      Men tycker att stekt nors är godare, mycket lättrensade på tallriken och vitt, fint fast kött..Klart förtroendegivande..

      Även testat fisksoppa på mört lagad av vän från grand canaria men han hade inte fått bort alla småbenen, ingen höjdare..
      Senast ändrad av Hemi; 2013-01-10, 16:51.

      Kommentera


      • #43
        Sv: Fiskar ni provat att äta (som man inte äter så ofta)

        Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Jag har dragit upp mycket underliga fiskar genom åren och provat äta dom också, hade en Asiatisk fru tidigare så hon käkade det mesta

        Finns dock en sak jag har lyckats kroka några gånger mellan september och november i Malmö kanal som jag inte hittat något bra sätt att tillaga så om ni hittar ett bra sätt att tillaga glasfiberkanot med tillhörande skrikande roddare skulle jag tacksamt ta emot receptet.

        (finns massor av dom och lätta att fånga)
        (ger en riktigt bra match vid drillning om någon vill försöka )
        Men är det en fisk? Trodde man räknade de mer som skaldjur. Koka de snabbt. Knäcka bort kanoten och skinna, rensa och filea. Sen läggs de lämligen på grillen. Mycket kryddor.

        Kommentera


        • #44
          TIll jul åt jag spegelkarp. Det var faktiskt ok.

          Kommentera


          • #45
            Abborre är ju inte ovanligt att äta, men det är väldigt gott att göra sushi av den, så har ni inte provat så kan jag rekommdera det!

            Kommentera


            • #46
              Idag på lunchen fick jag äran att provsmaka en bit inkokt braxen. Det var faktiskt helt ok vilket var lite skoj. Kul att testa nya saker Tack Bengt
              C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

              Bli medlem i Sportfiskarna Här!
              Svar på vanliga frågor hittar ni Här
              Fiskesnacks regler hittar ni Här
              Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

              Kommentera


              • #47
                Under alldeles för många år har jag spelat golf istället för att fiska. Nu tänker jag hinna med både och. Golfandet har medfört många resor till sydligare nejder under det kalla halvåret och när jag är i, till exempel, Portugal så äter jag heller fisk än kött. En entrecote är ju en entrecote oavsett var kossan har betat men utomlands finns många fiskarter man inte träffar på här hemma. Svärdfisk, sea bass (min favorit) och en masssa fiskar som jag inte ens kommer ihåg vad de kalaldes på menyn har det blivit genom åren. Här hemma har jag ätit allt jag kunnat fånga, från lake till näbbgädda.

                Husmanskost är ju inne men det handlar mest om de mer lättköpta rätterna. Jag skulle gärna gå på en krog som serverar gotländska idbullar (med fläsk inmalt i färsen). Då snackar vi kokkonst.

                Kommentera


                • #48
                  Rökt tånglake var riktigt gott. Praktisk att äta då den liksom näbbgäddan har gröna ben! Dock har dom blivit fåtaligare som fångst här hemma på Gotland så dom brukar få gå tillbaka.
                  Rökt torsk tror jag inte nån har nämnt, ingen ovanlig fisk förvisso men inte vanligaste tillagningen...

                  Kommentera


                  • #49
                    Gärs helt ok stekt med chilli persiljesmör och salt ,
                    Braxen smakar som den luktar.
                    Mört en god matfisk om man står ut med benen.

                    Kommentera


                    • #50
                      Inte för att jag äter gädda speciellt ofta men jag har varit sugen på att testa att varmröka en i mindre storlek och nu ikväll gjorde jag slag i saken.

                      Igår fjällade jag den och la den i en saltlake på ca 90 gram salt per liter vatten och idag varmröktes den på 99 grader under ca 3 timmar. Jag gjorde en bit som "flatrökt" och sedan två vanliga bitar. Just nu ligger den och vilar lite men skall provsmaka senare ikväll. Återkommer om resultatet.

                      P.s. det var riktigt nära att jag skulle testa rökt Id men glömde bort fiskarna i stressen igår


                      Click image for larger version

Name:	IMAG0833.jpg
Views:	1
Size:	669,7 KB
ID:	1766858
                      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                      Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                      Fiskesnacks regler hittar ni Här
                      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                      7 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                      0 svar
                      184 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Arbetar...
                      X