Fiskar ni provat att äta (som man inte äter så ofta) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskar ni provat att äta (som man inte äter så ofta)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskar ni provat att äta (som man inte äter så ofta)

Jag:
    Sutare: njae, en lite tråkig, jordig fisksmak (kokt med vitt vin, ingefära och vinäger + kryddor)
    Braxen: ok, men det var nog morsans räksås som gjorde susen (braxenaladåb)
    Ruda: blä! Dysmak (från dyig tjärn). kokade till hunden och provsmakade lite
    Id: inte särskilt gott, min farbror rökte en. Oljigt. Nödårsmat.
    Nors: hemskt (rå, orensad - vi var fulla tonåringar ... )
    Nors: jovars! rökt

Ska prova lite annat också för skojs skull.

Jag har ätit braxen i ugn och braxen gjord på fisksoppa.
    Braxen är faktiskt ingen äcklig fisk att äta.
    Jag har testat äta en av mörtarna som min mormor stekte till hunden, inte pjåkigt det heller, som stekt strömming.
    Jag har ätit en bit rå björknafena för att äckla mina kompisar men det sjukaste jag ätit måste vara ett av aborrögonen jag använde till mete.

Kommentera

Blågylta käkade vi när vi var i Langesund i somras. De är ju ofta halvdöda av trycksjuka när de kommer upp från bara 15 meter, så de blir fort måsmat om man kör C&R.

Vi panerade filén med ströbröd, salt och peppar och stekte i smör på stormköket. Skitgott!
      Fyra Gulp och en Rom & Cola
      Besök min fiskeblogg

Kommentera

provade käka en levande abborre när jag var runt 15års åldern, har för mig att det inte smakade så mycket =)

Kommentera

prova att röka sutaren i stället...rökt sutare ansågs förr som en delikatess...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Braxenaladåb, såväl stekt som rökt sutare, stekt mört har jag ätit men nu är jag stor och kan försvara mig!
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

rökt braxen är förresten ganska gott...

Konstigt egentligen att dessa fiskar klassas som skräpfiskar och gädda,abborre,gös,lax m.fl som matfiskar då dessa alla är predatorer...det vore ungefär att jag som jägare bara åt räv,grävlig,mård,varg och lo...tål att tänka på kanske,ju högre upp
              i näringskedjan desto mer skit finns i "bytet"...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Berggylta

Jag har prövat att äta berggylta, grillad. Vi fick ganska stora, ca 1,5 kg. Saken var lite sötakrig, ingen favorit.

Kommentera

Även abborre och gädda från liten sjö där det är troligt att dem dumpar svinbajs, min kompis hund blev sjuk när den skvalpade i sig lite vatten därifrån och fisken smakade inte gott.
                  Samma natt vaknade jag av att det kändes som mina njurar skulle sprängas och jag kräktes hela dagen.
                  Abborre och gädda är iofs inte konstigt att äta men jag vill bara varna folk, ÄT INTE ÖVERSJÖNS ÄCKLIGA FISK....

Kommentera

Rökt sutare åt man som barn,, ganska gott vill jag minnas. men lukten gjorde mkt åt smaken.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    6 svar
                    549 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                    0 svar
                    194 visningar
                    1 gilla