Fiskar ni provat att äta (som man inte äter så ofta) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskar ni provat att äta (som man inte äter så ofta)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Jag provade fugu sashimi för några år sedan och överlevde.
    Det är skinnet och gallan som innehåller dödliga mängder av nervgift.
    köttet i sig är inte giftigt trixet var tydligen att lämna kvar lagom mycket gift så att det känns i munnen men att inte andningen ska påverkas, det var kul att prova men tror jag skulle välja någon annan fisk nästa gång.

    stekt hornsimpe svans är helt okej rommen är kanska grov kornig och grön eller brun men rörd med lite salt smakar den rätt ba., jag provade någon gång i tonåren då jag ledsnat på att det inte kom någon sik.

    Kommentera


    • #32
      När jag var på Thailänsk fest så bjöds jag bla på mört från Finjasjön .
      "HalvDan var här"

      Kommentera


      • #33
        Barracuda har man käkat åtskilliga middagar i Karibien, ena kvällen vit-peppar och nästa dag svartpeppar.. Sen var de ungefär varannan kväll per peppar

        Kommentera


        • #34
          Har ett midsommar-experiment på g, där jag tänkt mig att lägga in Näbbgädda på samma sätt som man lägger in sill/strömming. Någon som testat? Annars återkommer jag efter midsommar med resultat!
          (Var ett helsicke att filea den lilla rackaren!)

          Kommentera


          • #35
            Jag har dragit upp mycket underliga fiskar genom åren och provat äta dom också, hade en Asiatisk fru tidigare så hon käkade det mesta

            Finns dock en sak jag har lyckats kroka några gånger mellan september och november i Malmö kanal som jag inte hittat något bra sätt att tillaga så om ni hittar ett bra sätt att tillaga glasfiberkanot med tillhörande skrikande roddare skulle jag tacksamt ta emot receptet.

            (finns massor av dom och lätta att fånga)
            (ger en riktigt bra match vid drillning om någon vill försöka )

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av fiskesebbe Visa inlägg
              Finsk Laksoppa riktigt gött .
              Det är den bästa soppa man kan äta.

              OT: Käkat diverse fiskar och anser dom flesta vara rätt vanligt enligt mig eftersom jag älskar fisk. Men det konstigaste jag ätit som jag tror att inte många här har testat är tillagad Blåsfisk. Även fisken som friteras levande i Kina, minns inte vad det var för art.
              Senast ändrad av Octopus; 2012-07-27, 13:56.

              Kommentera


              • #37
                Blåsfisk: käkat på sushi för länge sen men kommer inte ihåg smaken
                Multe: gott, konsistens som en laxfisk men vitt ganska neutralt köt.
                Sillhaj: ganska gott
                Ruda: Inte överdrivet äckligt men fullt av ben.
                Götaälvsmört: Skitäckligt
                Rökt braxen från vallgraven: helt ok men pulvrig konsistens
                Björkna: helt okej
                Id: smakar gräs, skitäckligt
                Stensnultra: brukade grilla dom när jag var liten smakar ganska bra men är fulla av ben
                Havsbrax: gott
                Havsabborre: skitgott

                Kommentera


                • #38
                  Är just på G att göra en laddning "Surmört" enligt gammalt recept. En pervers ide' jag har grunnat på länge, men nu är det dags att genomföra den..
                  Thailändare är ett konstigt folkslag, och det gillar jag.. Så jag har ätit diverse olika fiskar som: Löja, Stäm, Id osv... Med Thaikryddning, vissa i form av fiskbiffar, andra som torkade, och jag kan säga att ingen av dom var dålig.. tvärtom.. smakade alldeles förträffligt..

                  Kommentera


                  • #39
                    Panerad mört som har legat i sötsursår och krosad vitlök i ett par timmar . är riktigt god fisk men svår att felea dock

                    Kommentera


                    • #40
                      rökt brax som är ganska hårt saltad, trixet är att braxen måste vara modell dasslock inte dessa små för att lyckas.

                      En tradition som morfar hade varje sommar man kom upp var att röka 2-3 braxar och ställa ölen på kylning, innan sommargästerna kom. Riktigt gött med lagom salt rökt brax och en kall bira till det. Har testat och röka nån brax då o då när man vart ute och justra på hösten när man haft tråkigt.

                      Jaaa nu vill jag inte höra en massa om att det är förbjudet och inte sportfiske blablabla osv. Gör detta för att det är kul samt att det är enda sättet jag kan välja ut vilken av braxarna jag ska ta o röka, ingen C&R där utan CATCH & EAT

                      har provat diverse vitfisk men tokmycke ben i dessa så de låter jag bli (kanske därför de kallas för skräpfisk) men saltar man rejält så smälter de minsta benen nått för den nyfikne som gillar dessa benfiskar
                      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

                      Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                      7 svar
                      500 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                      0 svar
                      165 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Arbetar...
                      X