Hemgjord fiskrom och kaviar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hemgjord fiskrom och kaviar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Då vill vi ha momors recept!

Hagdahls hade inget om hur man gör, bara hur man använder kaviar.

Men jag är litet nyfiken på den torkade skivade produkten som nämns hela tiden i gamla referenser.

Blev troligen obsolet när kylfrakten uppfanns.

Kommentera

Synd, jag hade fått upp mitt hopp till Hagdahls...

Kommentera

Håller med om att den torkade, pressade kaviaren låter intressant. Om den är "mycket smakliga" som det stog borde den ju överlevt kylfrakten ändå. Kanske finns den i ryssland o iran fortfarande?

Kommentera

Jag har inte gjort kaviar själv men vet att man sockersaltar Kalles och röker så jag tänkte mig en variant på gravning och lätt rökning, alternativt smaksättning med whisky eller rökt te i gravningen.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag tror inte du har fel alls BeBest!

Den litet mer rena rommen saltas kanske bara och sedan kan man ju ha litet kryddor, olja nämndes oxo. Men jag tror man skall vara försiktig med kryddningen så att man både har kolla på om det blir gammalt och så man inte döljer den fina smaken av kaviar.. Det fanns förr en rökt olja som passade i BQ såser, den borde ju kunna användas.

Att frysa rommen det tror jag inte alls på. Den går nog sönder då.

Kommentera

Rom går visst alldeles utmärkt att frysa! Morsan har typ ett kilo frusen löjrom i frysen, som vi tinar upp lite i taget till lite festligare tillfällen, och det smakar kanon varje gång, så frys rommen, så slipper ni eventuella parasiter i matspjälkningssystemet...

Kommentera

Rommen håller hur bra som helst för infrysning och upptining. Romkornens hinna är elastisk nog för det.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Fixa till rom/kaviar är enkelt.

Börja med att breda ut den på en plåt eller liknande och kör in den i frysen så att parasiter och liknande dör.

Ta sen ut och tina (det går fort).

Läg den sedan i en sil eller liknande och skölj ur den med vatten. Sen blandar du den bara med salt och valfri spritsort. Hemkört eller vodka duger bra och är det som används enligt tradition.

Sen kan du alltid exprimentera fritt med spritsort. Konjak är en höjdare.

Den vanligaste rommen att tillreda är rom från lax, öring, sik och löja (siklöja).

Kommentera

Fixa till rom/kaviar är enkelt.

Börja med att breda ut den på en plåt eller liknande och kör in den i frysen så att parasiter och liknande dör.

Ta sen ut och tina (det går fort).

Läg den sedan i en sil eller liknande och skölj ur den med vatten. Sen blandar du den bara med salt och valfri spritsort. Hemkört eller vodka duger bra och är det som används enligt tradition.

Sen kan du alltid exprimentera fritt med spritsort. Konjak är en höjdare.

Den vanligaste rommen att tillreda är rom från lax, öring, sik och löja (siklöja).

Kommentera

Skitbra!
                      Nu kommer bara den svåra biten, fånga fiskar med rom...

Jag antar att fiskarna ska fångas innan de leker, så det är väl försent med de flesta nu?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Frida Berg, 2026-02-09, 08:06
                      1 svar
                      216 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg HarpoonMan  
                      Arbetar...
                      X