Rensa Fjärsing? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rensa Fjärsing?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rensa Fjärsing?

Hej.

Jag har hört att fjärsing skall vara en bra matfisk, men jag hittar ingenstans hur man går tillväga för att rensa den.

Har den en giftblåsa eller vart kommer giftet ifrån?

Ja, hur går man tillväga när man rensar denna fisk?

Mvh

Tja, man filéar.
    Du kan väl klippa bort taggarna först om det känns säkrare eller så använder du handske/handskar.
    Giftet är värmekänsligt och förstörs vid tillagningen så det borde inte vara ngt problem om lite mot förmodan slinker med.

Kommentera

Fjärsing

Är precis som att fileá en abborre. Känner en som blev stucken av gadden och det ska tydligen inte vara så farligt. Feber frossa etc. Helt okej matfisk. Sen hurvida det är varme känsligt gift eller itne vet jag inte men kör så det ryker.

Kommentera

Ursprungligen postat av Azerbajan Visa inlägg
        Är precis som att fileá en abborre. Känner en som blev stucken av gadden och det ska tydligen inte vara så farligt. Feber frossa etc. Helt okej matfisk. Sen hurvida det är varme känsligt gift eller itne vet jag inte men kör så det ryker.
        När jag var ute med en tur båt sa dom att det var som ett huggormsbett eller getingstick. Dvs du kan klara dig lindrigt undan men kan lika gärna dö. Det handlar om hur tålig du är mot just detta gift.

Kommentera

Det är en tagg på vardera gällock och tre på första ryggfenan alldeles efter huvudet, dessa skall man akta sig för. Vissa klara giftet, andra är mer känsliga. Men det gör ont som f-n efter du stuckit dej även om du inte är så känslig för det. Det påverkar vävnaden så fingret är stelt nåt år och tjockare än de andra efter tio år iallafall Men det är värst första gången, sen blir det lindrigare för varje gång Skall man filéa den så gör man som vanligt men aktar sig för taggarna, finns ingen giftblåsa att oroa sig för. Och giftet förstörs vid 65 grader eller däromkring, sticker man sig så skall man stoppa fingrarna i hett vatten, det skall vara så varmt att det är outhärdligt, men det är bättre än den smärta som kommer av sticket om du inte gör det.
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Precis även om man inte dör så är det jävligt smärtsamt. Tror det är väldigt få som dör i dagens läge. Men det är dumt att chansa med att en som man hört talas om kusins pojkväns lillebrors kompis farfar osv inte kände av det. Bara för att man hört det. Här är nog läge att vara med en sån som du wreckbender och titta på hur man gör och vad man bör se upp med innan man provar själv för första gången.

Kommentera

Tack Fiskarn En handuk är ett bra tips, greppa med den runt fisken så minimerar man risken för stick.
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

stack mig på en fjärsing närjag var på korsika. Det gjorde som sagt ordentligt ont och mitt finger var svullet och stelt i ett par dagar. blödde även ganska ymnigt en stund.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                6 svar
                563 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg nephilim  
                Arbetar...
                X