Nu kommer sommar/grill varianten på sillgratängen (detta är igentligen Lenas orginal variant)
perfekt bjud-paket om ni blir ett gäng å inte vill diska ..
eller ute vid sjön .... :-)
Tvätta å skiva småpotatis (gärna färsk) behöver inte skalas,
skär saltsill filèerna i småbitar, spara saltlagen,
hacka lök å dill,
Häll potatisskivor sillbitar lök å dill i en stor bunke, peppra med svartpeppar, slå över all saltlag som sillen låg i och blanda runt,
denna blandning kan gärna stå många timmar (svalt) minst 30min
Obs: inget salt behövs.
Bred ut grillfolie, stora ark dubbelt på bordet/marken, smöra (på insidan).
Sila/häll av lagen/spadet, och lägg på lagom mycket på varje ark folie, ( en port) klicka på en stor smörklick.
vik ihop paketen nogrant, och lägg paketen på grillen eller på glöden, vänd paketen ibland. på grillen minst 30min.
Serveras genom att bara dela ut, å öppna paketen, (en gaffel e bra å ha) ätes direkt ur foliepaketen..
Dryck: Mycket gärna Öl.......... :-)
För dom som inte gillar saltsill, så funkar det kanonbra med Harr eller Regnbåge i paketen, men då måste ni salta på bra..
ÄT Å MÅ GOTT
Mvh: Minken..2..
perfekt bjud-paket om ni blir ett gäng å inte vill diska ..
eller ute vid sjön .... :-)
Tvätta å skiva småpotatis (gärna färsk) behöver inte skalas,
skär saltsill filèerna i småbitar, spara saltlagen,
hacka lök å dill,
Häll potatisskivor sillbitar lök å dill i en stor bunke, peppra med svartpeppar, slå över all saltlag som sillen låg i och blanda runt,
denna blandning kan gärna stå många timmar (svalt) minst 30min
Obs: inget salt behövs.
Bred ut grillfolie, stora ark dubbelt på bordet/marken, smöra (på insidan).
Sila/häll av lagen/spadet, och lägg på lagom mycket på varje ark folie, ( en port) klicka på en stor smörklick.
vik ihop paketen nogrant, och lägg paketen på grillen eller på glöden, vänd paketen ibland. på grillen minst 30min.
Serveras genom att bara dela ut, å öppna paketen, (en gaffel e bra å ha) ätes direkt ur foliepaketen..
Dryck: Mycket gärna Öl.......... :-)
För dom som inte gillar saltsill, så funkar det kanonbra med Harr eller Regnbåge i paketen, men då måste ni salta på bra..
ÄT Å MÅ GOTT
Mvh: Minken..2..
Kommentera