Röding - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Röding

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Röding

Fick mina tre st, första rödingar i helgen, uppe i Landosjön.
    Kul och fått dom på pimpel.
    Nu ska jag bjuda en kompis på en av rödingarna. ca 8hg. Största väger lite över 1kg.
    Vad har ni för favoritrecept när det gäller röding?
    Vad dricker ni till öl eller vin?
    Äntligen fredag imorgon.

Skall ni dela på en röding eller skall du annrätta två?
    Har kanske inte någon betydelse men jag hade nog stekt rödingarna hela i stor stekpanna, alternativt helstekt dom i ugn.

Hade bara kört nypotatis, nej tusan det finns ingen än, då hade jag valt bättre potatis av rådande kvalitet (inte söta)

Till detta hadde jag bara kört med gräddfil som kallsås. Möjligen med lite hackad dill, citron, salt och peppar inrört.

Kallt vitt vin av svagare alk.styka.

Gurksallad kan oxå passa till rödingen:
    Blanda några matsk, till max 1/2 dl ättika med 2-3 matsk socker och 1-2 dl vatten. slå sen i ca 1-2 matsk med finhackad persilja. Provsmaka (får inte vara allt för surt)
    Skiva gurka med osthyveln (ca en halv gurka), blir tunna fina skivor och lägg skivorna i ättiksblandningen. Låt dra i ca 1/2 tim. Serveras ungefär som sallad

Röding är en sån delikat fisk och smakar otroligt bra.

Hade du haft lite mer tid så kunde du ha varmrökt dom men det får du göra nästa gång, hehe
    Grovsalt + en tesked socker i 24 tim. Sen skölja noga och torka fisken helt torr.
    Låta ligga i en halv-till en timme för ytterligare torkning och sen varmröka i 45min-1 tim. beroende på rökens konstruktion
    Ätes med det samma som här ovan.

BTW, förresten, grattis med dina fina rödingar. Kalasfisk verkligen
    Senast ändrad av Flodström; 2010-03-26, 00:55.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Röding

Hej jag fiskar själv på landön varje vecka och jag äter den som andra äter fiskpinnar,det godaste du kan göra med rödingen är att filea den och salta och stek den men när du vänder den ska den inte steka färdigt sen har du på massor av dill och häll på grädde så det täcker fisken och låt det sjuda tills såsen blir tjock serveras med potatis gott du kan även ha i lite gräslök med dillen. Ha en god middag.

Kommentera

Tack Flodström och Myska. Jag har redan tagit ur dom. Men jag hörde att om jag ska filéa dom, så ska man inte tina upp den helt, om den redan är urtagen.
        Någon rök har vi inte. Min granne har. Men nu ska jag bjuda rödingarna, till mina föräldrar.
        Myska. måste säga att jag är väldigt imponerad över servicen där uppe och att vi kommer komma igen nästa år, fast då i april, istället. Får se om det blir nåt av era recept.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse69 Visa inlägg
          Fick mina tre st, första rödingar i helgen, uppe i Landosjön.
          Kul och fått dom på pimpel.
          Nu ska jag bjuda en kompis på en av rödingarna. ca 8hg. Största väger lite över 1kg.
          Vad har ni för favoritrecept när det gäller röding?
          Vad dricker ni till öl eller vin?
          Äntligen fredag imorgon.
          Röding i form med smör salt och citronpeppar i ugnen på 150 grader i ca 30 min

salta runt fisken och i sedan tar du klickar med smör och peppra med citronpeppar.

Dillkokt potatis innebär att du kokar potatisen i färk dill med lite salt.

Sås

creme fräs med abbas stenbitsrom och nypa salt peppar och dill efter smak typ 1-2 mska fryst dill och gör den dagen innan du äter den, de smaka bättre då.

en valfri sallad och en flaska Kall Primator "Öl"

Smaklig måltid.

Kommentera

smörstekt Röding med currygronsaker

1: Stek hel röding eller öring ( 3-5hg ) i het stekpanna i rikligt med smör 1 minut på varje sida, ta bort pannan från värmekällan ( spis, eld etc. ) och låt rödingen ligga kvar o gotta till sej en par minuter, salta o peppra ( vitpeppar ). 2: : lägg upp fisken på tallrik o lägg folie på fisken o varmhåll. 3: Gör sedan grönsakswoken : Torka ur stekpannan.. Tillsätt smör el matolja i samma panna som fisken, låt fräsa ordentligt, tillsätt sedan 1-2 msk curry o låt det fräsa ihop ( tillsätt alltid curry från början för att få fram den härliga smaken) tillsätt sedan stavar av morötter. purjolök, paprika ( röd o grön ), broccoli el blomkål o chili som ni förberett hemma, Lägg i paprikan o chilin mot slutet av tillagningen ( var försiktig med chilin) , rör ihop allting o stek i ca 5 min. 4: när woken är al dente( tuggmotstånd) o har fått en härlig gul färg är den klar. smaka av med lite salt, peppar o ev en tsk socker, Lägg sedan upp på tallrik tillsammans med den härligt smörstekta rödingen/öring. Garnera med citronklyfta o dillkvist ( garanterat ögongodis!!! ) Tips: tillsätt räkor i woken på slutet av tillagningen.. servera med en kall öl eller vitt vin. bon apetit. Den här rätten passar perfekt ute i de fria

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
            6 svar
            563 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg nephilim  
            Arbetar...
            X