Ungsbakad Gös, HUR? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ungsbakad Gös, HUR?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ungsbakad Gös, HUR?

ja, tänkte ugnsbaka lite gös ikväll för första gången, hittar massa olikavis men blir osäker på bästa metoden!
    Kan jag göra som när jag ungsbakar lax? fileerna i folie, smörpensla och på med kryddor? Och isf hur länge på vilken värme?

Snabba svar hade vatt schysst!
    Vila i frid Ozzy, vila i frid...

Ursprungligen postat av Axor Visa inlägg
    ja, tänkte ugnsbaka lite gös ikväll för första gången, hittar massa olikavis men blir osäker på bästa metoden!
    Kan jag göra som när jag ungsbakar lax? fileerna i folie, smörpensla och på med kryddor? Och isf hur länge på vilken värme?

Många tillagar fisk som kyckling 17 timmar i ugnen bara för dom tror dom blir magsjuka .

Ta ut fisken i god tid så den inte är kall . Teoretikst sett ska man väll fjällat den före men känns som överjobb då man ändå inte äter skinnet.
    Salta fisken invändigt blanda vetemjöl å ströbröd å salt å vänd fisken i de.

Långpannan(skåningar läs braspanna) har du förvärmt du har 200 grader plåten ska va varm sen lägger du i rikligt med smör (ej margarin).När smöret smält med lite färg lägg fisken på sidan . Stek fisken 1,5 kg fisk tar väll max 30 min kolla efter 20 min å ös fisken . Fisken är ju klar när köttet lossnar . Har du större fisk lägre värme å längre tid . Det är inte fel å vända fisken efter halva tiden men ja gör det bara om fisken är stor, den går så lätt sönder.

Till det skulle jag köra Saffrans ris å chil aioli .

Alt filear jag gösen å steker i smör behöver bara vända i mjöl saffrans ris å vinhandlar sås till.
    Såsen är väldigt omständig men riktigt god . Sauce marchand de vin .
    Konstigt att inte Lallerstedt har släppt den .
    Efter 2 veckor på edsbacka krog lärde ja mig allafall skala en potatis

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av Axor Visa inlägg

Jerklimpan har många bra tips i sitt svar. Jag är uppväxt i ett fiskhandlar hem och har fått min beskärda del av havets och sjöarnas invånare.
      Min morfar gjorde så här när han ungstekte gädda eller gös såväl som saltfisk.
      Rensa fisken och fjälla fisken. Salta den ordentligt eller lägg den i isad saltlag( kallas att drösa här på västkusten) om du har tid. Det tar allt från ett par timmar till över natten beroende hur stor fisken är.
      Sen har du gjort det mesta av jobbet och tar fram en långpanna som du smörar ordentligt. Sen vitpeppar med kvarnen och lite ströbröd över ryggen på fisken och stora klickar med smör samt in i en 175 graders ugn. Vill du ha kontroll på stekförloppet så använd termometer men annars beräkna tiden mot storleken på fisken och testa försiktigt om köttet släpper från ryggbenet.
      Vill du lyxa till det så är ett tips, speciellt med gädda och gös, att skära några fickor längs ryggen på fisken och fylla dem med ansjovis filéer. Det ger en riktig fyllig sälta och smak åt både fisk och sås.
      Resultatet är en knaprig yta med ett saftigt och fast fiskskött. Och en fond i botten på långpannan som du kan göra en ljuvlig sås på.
      Lycka till!
      sigpic

Kommentera

baka i plast? salta och peppra och rulla i in vanlig plastfolie. rulla hårt så du får en korvliknande form. och förslut ändarna. baka i ugn på 60 grader i två, två och en halv timme.
        lovar att du inte får saftigare fisk på annat sätt.

Kommentera

Såg nån tv-kock som hade som tips att kolla när fisken var färdig genom att köra in en kniv i mitten på tjockaste delen. När han då tog ut kniven några sekunder senare skulle spetsen vara varm och då var firren färdig. Har för mig det var hälleflundra han lagade.

Hur ställer sig de som är mer vana vid att ugnssteka fisk till det?

Peter

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
          X