Rengbåge från fyrväpplingen smakar illa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengbåge från fyrväpplingen smakar illa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rengbåge från fyrväpplingen smakar illa?

Tjenna fiskde i sommras i fyrväpling regnbåge, fisken är inplanterad jag fick ett par stycken alla ligger på 1-2,6kilo men de finns ett problem jag har provat att grava och köra dem e ungnen me lite kryddor osv men den smakar ändå typ lite dyaktigt fiskråk hur kommer det sig? vissa säger att om man röker fisken så försvinner den där dåliga smaken ska man köra på det? jusste nu har dem ju legat i frysen ett tag i plastpåsar men tog å gjorde i ordningen en samma dag som jag fick den men den var ändå inte god...

Mvh Lukas

All put and take regnbåge jag har ätit har smakat illa, en fadd dyig smak har det varit på dom. Rökning bör hjälpa även om jag inte provat det själv.

Även köpe regnbåge och röding som jag ätit har smakat illa, när jag frågade i affären en gång så sage expediten nåt i stil med "all insjöfisk kan smaka dy" men det tror jag var skitsnack för jag tror snarare det är så att all landodlad fisk som levt eller större delen av sitt liv i fångenskap smakar mer eller mindre illa. Jag har aldrig varit med om att abborre exv varit äcklig så länge den inte legat för länge i solen eller så...
    Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

btw, jag brukar göra en förrättsröra på böckling och gräddfil, gjorde den nyligen på rökt lax och jag märkte ingen större skillnad. Nu kan ni väl klaga över att mina smaklökar är underutvecklade men vad jag vill få fram är att röksmaken tar över rätt rejält.
      Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

De regnbågar som fångas under den varma delen av året brukar inte vara speciellt goda så de kan man lika gärna låta simma vidare..
        När vatten tempen närmat sig deras trivsel temp. ca: 7-9 grader brukar de smaka bättre.

Ett tips är åxå att frysa firren innan den ska ätas..
        Skitfiske!!

Kommentera

okej, tror jag prövar å röka nån men måste bara köpa en rök först. Nej tror att dem ger rengbågarna nån slags pellets som föda kanske därför dem smakar illa eller nått . jaja funkar inte rökning så får räven sig ett skrovmål = )

Kommentera

Har den dessutom varit fryst ganska länge är det första felet...

Kommentera

men fet fisk ska väll iaf kunna ligga 6månader i frysen den här e från aug tror jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av lukaskarlsson Visa inlägg
                men fet fisk ska väll iaf kunna ligga 6månader i frysen den här e från aug tror jag.
                6 månader är i mesta laget, jag brukar max låta dem ligga 3 månader.
                KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Håller med Lex!

Tumregel vid frysning.

Fet fisk max 3 mån, mager fisk max 6 mån.

Kommentera

Har man dessutom inte blodat av den omgående är det som bäddat för dålig smak.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    6 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Arbetar...
                    X