Ska till norrland på tisdag och skulle behöva lite sköna enkla recept på fiskrätter man kan göra ute i det vilda. Jag tänker främst på öring,röding och harr.
Foliepaket på elden enkelt bara salta och några smör klickar och så lite enbär och enris i fisken och ett foliepaket med potatis smör och salt. Lägg på potatisen före när den nästan är klar så lägg på fisk paketet
1. Gör en stor brasa och kasta in en massa stenar som är ca 15-20 cm i diameter. Tänk på att dom ska vara lätta att plocka ur elden.
2. Under tiden stenarna värms gör du en grop (gärna i sand eller jord) som är ca 60 cm djup och 40-50 cm i diameter.
3. När du anar att stenarna är riktigt varma så försöker du klä in botten och väggarna med dem i gropen.
4. Krydda din fisk med vad du gillar men mina vänner föredrar att dränka fisken i salt (själv äter jag inte fisk).
5. Fisken viras in i blötlagd näver, blött tidningspapper eller aluminiumfolie och täcks med mossa eller jord.
6. Låt koka i en timme per kilo mat. Och se hela tiden till att det inte ryker från gropen, då får du täta med mer jord/sand eller vad du nu grävt upp.
Detta är lite tålamodsprövande men väl värt det! Samt att det är ett lite roligare och udda sätt att tillaga maten på. Lycka till!
Kommentera