Recept Harr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Recept Harr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Recept Harr

Jag ska upp till Mora och fiska Harr om nån vecka men har inget bra recept, skulle vara tacksam om nån kom med förslag.
    http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

Ursprungligen postat av fiskarlinus Visa inlägg
    Jag ska upp till Mora och fiska Harr om nån vecka men har inget bra recept, skulle vara tacksam om nån kom med förslag.
    Rensad, saltad, på en pinne över elden, allt annat är att förstöra en underbar matfisk som helst ska tillagas så fort som möjligt efter fångst, som jag ser det stor skillnad på en harr som legat 1h och 3-4h på land, harr blir verkligen mycket sämre i köttet väldigt fort.
    Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Jag tror det är mycket snack vad gäller om harren måste tillagas direkt eller inte. Fiskade väldigt mycket harr tidigare och har ätit den sprattlande färsk och dygns-gammal utan att märka någon större skilnad. Jag tycker den blir allra bäst om man låter den ligga ordentligt med grovsalt över natten, som man sedan sköljer av innan man kör den i ABU-röken Men det är ju jag det.

Gravad harr är oxå jättegott men jag vet inte riktigt om det är tillrådligt då det är svårt att frysa den i fält

Annars är kokt harr oxå riktigt mumsigt, ba kokaren i saltvatten och så mandel-pären till det.
      När drar vi?

Kommentera

Några tips från Mr Harr Rolf Smedman, salig i åminnelse!

Se till att fisken inte kommer i kontakt med jordigt eller murket trä. (Butulosrisk!)

Fjälla och rensa harren noga.

Dela fisken längs ryggraden eller ännu hellre skär bort den helt.

Grava harren i en blandning av 1/3 salt och 2/3 socker. (Rolfs specialblandning för just harr.)
        Till gravblandningen för harr kan man sätta till lnågot kryddoigt typ timjan, dill, krossade enbär, något whisky eller en nypa rökt te.
        Lägg gravblandningen i en stor ren plastpåse, som rymmer fisken väl.

Lägg sidhalvorna omlott. (Underhalva mot överhalva.) Se till att gravblandningen kommer åt över allt på fisken innan den läggs ihop i plastpåsen.
        Sänk ner plastpåsen i vatten, så luften pressas ut men inget vatten kommer in. Knyt ihop.
        Lägg svalt ett dygn.
        Klart.

Rensa bort benen och skär i tunna skivor till smörgåspålägg.

Fiskbitarna kan även halstras snabbt i het smörad stekpanna. Lite citronpeppar på, samt hollandaissås, hårt bröd och kokt potatis till är inte så dumt. Och varför inte ett friskt portugisiskt grönt vin i glaset?

Ytterligare Tips från Rolf Smedman.
        Lägg friskt björkris mellan harrarna i fiskekorgen.
        Det går inte bra att frysa rå harr men väl stekt. Stek fisken när den fått torka ut ett dygn på ett svalt ställe.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

tack för det
          http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
          X