Lite karamellfärg på gäddan så blir det norsk fjordlax. Och jo Rasmus du har nog ganska rätt antar jag. För surströmmingen trycker jag med glädje i mig =)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad ska man göra med gäddfileer?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Fishcraft Visa inläggEn fisk som äter allt kan ju inte vara människoföda. Gäddor äter sorkar, ormar , kadaver , maskar en riktig giftbomb med andra ord.....Inte är det gott om man nu måste blanda med ansjovis/ krabb pinnar och annat tjafs för att ta bort smaken så är det ju inte gäddan som är god...... Gäddor ska vara i sjön för att rensa rent på mört/braxar/strömming m.m så vinte får övergödning och syrebrist i våra vatten.....
Har heller aldrig tyckt om gädda men det måste ju finnas någon anledning till att mina mor- far- och svärföräldrar tjatar på mig hela tiden att jag skall komma hem till dom med gädda. Så jag har sparat en gädda till mitt eget hushåll nu och tänkte jag kunde få nåt bra recept i den här tråden.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av WilhelmT Visa inläggHur skall man tillaga gäddfileer?
Mal ner filén och gör en gäddfärs, servera med sherrysås och kokt potatis!
Mycket gott och billigt eftersom du fångat den själv!!
MMats Söderholm
0702300493 eller mats@umeafishing.se
umeafishing.se
PB: Gädda 16580g (jerk) 16100g (ismete) Abborre 1380g
Kommentera
-
Grymt bra film som visar hur man tar bort benen, ska testas vid tillfälle.
Smaken på Gäddan varierar nog med årstiden samt vart den är fångad. En skärgårdsgädda smakar nog bättre än en fågeldammsgädda om man ska generalisera.
Morsan gillar ugnsbakad pepparrotsgädda så hon brukar få en eller ett par smågäddor om året.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fishcraft Visa inläggEn fisk som äter allt kan ju inte vara människoföda. Gäddor äter sorkar, ormar , kadaver , maskar en riktig giftbomb med andra ord.....Inte är det gott om man nu måste blanda med ansjovis/ krabb pinnar och annat tjafs för att ta bort smaken så är det ju inte gäddan som är god...... Gäddor ska vara i sjön för att rensa rent på mört/braxar/strömming m.m så vinte får övergödning och syrebrist i våra vatten.....
se inte dethär som ett påhopp men tcr bara att när du skrev att gäddan är en giftbomb så kunde man inte låta bli att skratta.
gädda är min favvomatfisk efter aborre och makrill
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera