Rökt Abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rökt Abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rökt Abborre

Tjena !

Har läst runt lite och sett många som dyrkar rökt abborre, någon som förklara lite närmare hur man gör och vad som behövs ?

// Mvh A

ta 1 dl salt till varje lit vatten koka upp det och låt det svalna sen kan man krydda med lök o lite div andra kryddor . ska ligga i saltlake i 24 tim torka av dom krydda gärna med lite vitlöks krydda på dom före du lägger dom i röken . ät dom nästan nyrökta då smakar dom bäst .

MVH NIMO

Kommentera

Först o främst, minst en färsk abborre. Ta ur den. Huvudet kan tas bort om man vill. Behöver inte fjällas men skölj den ordentligt. Salt inni och utanpå. Finns massor av kryddvarianter att prova, men enbart salt duger.

Det vanligaste är att man varmröker abborre vilket i princip är ungsbakad med röksmak. Detta sker enklast i en liten hobbyrök eller i en vanlig grill med lock (klotgrill). Följ intruktionen på hobbyröken. Komplettera gärna med lite färskt enris blandat med rökspånen.
      Klotgrillen tänds med ganska lite kol/briketter på ena kanten. När glöden är OK placeras en folieform med rökspån direkt på glöden. Lägg fisken på gallret o stäng locket.

Abborre innehåller massor av ben så jag brukar "gaffeläta" den. Sätt dig med en gaffel och pilla loss benfria bitar.

Prova en annan variant av abborre vid strandbrasan. De enda som krävs är salt o en dagstidning. När brasan blivit glöd så packa in den urtagna o saltade (kryddade) abborren i tidningen. Doppa paketet i sjön och lägg den på glöden. Efter 10-15 minuter är den klar. Det är klart att man inte får vara rädd för lite sot i maten om man testar detta. I sommar ska jag testa denna med en näve enris tillsammans med fisken.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Ett hett tips för borre att slippa benen är att filéa/rensa den exakt som du filéar/rensar torsk för helt benfritt utförande... Så simpelt, så smart! Bevara dock skinnet kvar vid rökning med skinnsidan ner. Rök inte längre än 6-8 min i aburök om du har filéad borre.

Kommentera

Går alldeles utmärkt att röka helt färdigfiléade borrar, dvs utan skin! Man får bara vara lite försiktig då man plockar ur dem ur röken! Glöm inte "byxa" borren!

Jag brukar lägga ett tiotal filér över natt i kylen tillsammans med salt och peppar, dagen efter saltar jag lite till och röker dem i cirka 6-10 minuter. På sommaren serveras dessa som tilltugg då man tar en kall öl vid grillen! Rökt abborrefilé är världens godaste och nyttigast snacks du kan tänka dig!

Lycka till!
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Det står ovan hur du gör i ordning fisken och så, det går inte jag in på nu. Antingen lägger jag den/de i en skål med salt över natten, eller så saltar jag den snabbt och lägger in den i röken i ca 15-20 min. Tillsammans med rökspånet i botten på röken har jag ganska mycket enris. Det blir otroligt gött!!

Kommentera

tack för tipsen !

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
              6 svar
              551 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg nephilim  
              Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
              0 svar
              194 visningar
              1 gilla