Gäddkotletter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddkotletter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddkotletter?

Någon som brukar tillaga gädda i kotlettform? Nygra synpunker recept eller dylikt? Grillad gäddkotlett kanske???
    Mvh
    Mattias Hedlund
    Finspång

Ursprungligen postat av Mattias_Hedlund Visa inlägg
    Någon som brukar tillaga gädda i kotlettform? Nygra synpunker recept eller dylikt? Grillad gäddkotlett kanske???
    Mvh
    Mattias Hedlund
    Finspång
    Lite OT kanske.
    Nä har inte provat men tidigare gjorde min brorsa ibland" gäddhamburgare" typ kokade gädda tills köttet precis släppte från benen och sedan mosade köttet och blandade det med lök, kryddor (och ägg?) Sedan formade han det till biffar som han stekte.Oftast gjorde han det ute i det fria i skärgården, ganska gott faktiskt...

Kommentera

Mvh
      Mattias Hedlund
      Finspång
      Har gjort det flera ggr grillad på vanlig utegrill med lock och det är riktigt smarrigt.

Eftersom gäddan är en väldigt mager fisk krävs rätt mycket olja, och sem brukar jag krydda med en god portion salt och vanlig vitpeppar. Lite chilipulver är inte fel det heller. Men, var beredd på fruktansvärda mängder ben om du bara skär upp den i "limpskivor". Det blir betydligt bättre om du filéar fisken men lämnar skinnet kvar, olja och kryddar från köttsdan och sedan grillar den med skinnet mot glödbädden. Då är benen hela och rätt enkla att hantera.
      www.utreel.com

Kommentera

Såg gädda i en fiskdisk en gång, frågade om jag kunde få ett par kotletter, kvinnan fnös åt mig och sade att de bara sålde dom hela eller halva. Jag har grillat gäddbitar, alltså bara skurit upp fisken efter rensning och grillat, det smakade ingenting, men köttet var fast även om det antagligen berodde på det stora antalet ben i den. Dessutom var den grymt svår att äta.

Sök på pike och fillet på youtube så visar som hur man får bort det mesta av benen. Men gädda kommer nog aldrig bli nån vidare matfisk, förutom i färsform då...
        Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Ursprungligen postat av andreas9 Visa inlägg
          Men gädda kommer nog aldrig bli nån vidare matfisk, förutom i färsform då...
          Jag tycker att gädda av rimlig storlek är en ypperlig matfisk, tillalgar den oftast hel i ugn eller filead är dock sugen på att bredda dess användning.
          Mvh
          Mattias Hedlund

Kommentera

Jag tycker att gädda av rimlig storlek är en ypperlig matfisk, tillalgar den oftast hel i ugn eller filead är dock sugen på att bredda dess användning.
            Mvh
            Mattias Hedlund
            Tror han menade att den är besvärlig att ordna till

Men jag kan ha fel :P

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
            X