Danskodlad röding smakar illa, fler som stött på detta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Danskodlad röding smakar illa, fler som stött på detta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Danskodlad röding smakar illa, fler som stött på detta?

Detta ligger ju under recept men det är ju knappast fiskerelaterat så jag visste inte riktigt var den skulle ligga.

Är det bara jag som haft otur när jag handlat röding i fiskdisken och den smakat dy? Jag är rätt säker på att den vi har i Skåne kommer från danska odlingar men inte kan dom väl gå runt på att sälja fisk som smakar apa?
    Är det blåål eller vralåk?

Odlad röding ifrån Danmark, det låter märkligt, är det ifrån Grönland måhända?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av andreas9 Visa inlägg
      Detta ligger ju under recept men det är ju knappast fiskerelaterat så jag visste inte riktigt var den skulle ligga.

Är det bara jag som haft otur när jag handlat röding i fiskdisken och den smakat dy? Jag är rätt säker på att den vi har i Skåne kommer från danska odlingar men inte kan dom väl gå runt på att sälja fisk som smakar apa?
      Tkr all odlad lax som säljs på ICA också smakar dy, har inte ätit skiten på flera år.
      sigpic

Kommentera

Laxen har jag inte haft några problem med. All lax man kan få tag i är väl odlad nuförtiden.
        Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

All odlad fisk smakar skit såvida dom inte blev utsläpta i "riktigt" vatten vid en tidig ålder.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
            Knappast från Grönland skulle inte tro de har dy där i permafrosten så den är nog danskproducerad i för varmt vatten...........
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Din röding är en...

Havslaxöringsrödingsforell aka regbågslax aka regnbåge....

/Storfiskaren
              The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
              Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
              Klickbara länkar följer nedan
              Nattplockad mask
              Gädda äter Sissy
              Abborre vs mask
              Abborre vs mört
              Måånga gäddor samlade vid betet
              Gädda äter gädda
              Spännande fiskemetod efter gädda
              FS SPARADE TRÅD
              Laxhugg!

Kommentera

Enligt min erfarenhet har det mycket stor betydelse för smaken var fisken växt upp. Provsmaka tex kokt gös utan några som helst kryddor från en näringrik sjö, ofta tydlig dysmak...vilken är lätt att trolla bort iofs..Gäller många fiskar men varierar med årstiden..prova även de stora vanliga asienräkorna inte helt ok kokta utan kryddor...lite unken smak..Även tex havsöring (blänkare) från sthlms ström är inte helt aptitlig om man är petig..På kontinenten enligt vad bla österrikare berättat för mig låter de alltid eller helst karpen sumpas i rent vatten någon vecka före tillagning. Däremot har jag goda erfarenheter från fjällvatten vad det gäller bra naturlig smak på fisk..

Kommentera

Dansk dammodlad portionsregnbåge skulle jag inte ens fundera på att äta..

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                    Det finns en stor rödingodling här i Skåne, tror att den är till salu nu, ligger utanför Sjöbo. Tror knappast att det är fisk från denna odling som smakar dy, för de använder friskt källvatten.
                    Tumlaren
                    trolling är livet

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av axeleriksson, 2006-02-20, 13:05
                    10 svar
                    6 223 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cobrak
                    av Cobrak

Arbetar...