fjällsuishi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fjällsuishi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fjällsuishi

testa sushi på röding eller öring när du är ute på isen, de är faktist inte så dumt som man kan tro.

indegrienser: en pinfärsk röding, soya, wasabi.

blanda soya och wasabi sen doppar man rödingen som du har fileat på isen, försök att inte få med snö flingor etc, de ilar och knastrar i tänderna då

lycka till
    fiska? Javist

tänk på parasitrisken dock! Måsmasken etc...

Kommentera

Precis, normalt ska man väll frysa fisken innan man käkar den som sushi? eller har jag fel?
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Helt riktigt. Jag brukar frysa den 2 dygn ungefär. Men e man man så kan man nog dra en färsking då och då

Kommentera

mm finns ganska stor risk för binekimask om man inte fryser fisken eller steker

Kommentera

..

alla som har sett fiskedrag har ju sett att dom äter fisken så!!! Är det där du har fått idén ifrån ? , Ja tror inte det är bra egentligen med tanke på sjukdomsrisk m.m.

Kommentera

All sushi på fisk skall frysas innan den äts. minst 24 timmar i frysen, helst vakumförpackad.

Tonfisk tex som är en av dom finare sushi fiskarna behandlas genom att dom kolmonoxidröks sen fryses ner och tinas upp samma dag som dom serveras därav den röda färgen. Lax fryses, bläckfisk brukar marineras och saltas och på så sätt döda parasiter, krabba, räkor osv tillagas. Äter man sushi på en finare sushi krog så ser man att dom tar fram fryst fisk och skär den innan den ens hunnit tina upp då den är lättare att skära upp.

Förövrigt En bra kommentar om sushi och mask...

''So far we have not found any anisakis,'' said Dr. Edith Newman, medical director of the Jetti-Katz Clinical Laboratory, the leading facility in New York City specializing in testing for gastrointestinal parasites. ''But then we have never specifically looked for it.''

Sen ska man veta att sushi har ätits av människor i flera hundra år och det är inte många som blivit sjuka av sushi i sig utan oftas nån sås till sushin..

en annan tanke Greenpeace har gått ut med en varning att världskraven efter tonfisk till sushi håller på och dränerar ut tonfisk bestånden. bara en tanke.

"Äter själv gärna tonfisk sm sushi"

Kommentera

Okej, jag blev så irriterad när jag läser denna tråd. Så som äkta viktigpetter kommer lite fakta:

Sushi är rundkornigt, vinägerkryddat ris som man äter tillsammans med wasabi, soya och ingefära.

Gott till sushin kan vara grönsaker, kött, skaldjur eller japanarens favorit; rå fisk - sashimi.

Alltså: rå fisk heter sashimi - sushi är ris för bövelen. Och jag tror inte man behöver frysa in ris innan man äter det.

F. ö så fryser japanerna inte ner den finaste tonfisken. Den bästa sashimin är bukköttet på en blåfenad tonfisk som är fet och färskfångad.
                http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                X