Nån som gott recept på gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nån som gott recept på gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag säger bara "gäddbullar"!
    samma som köttbullar men man byter ut köttfärsen mot grovmalen gädda. och mycket dill, förstås!
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Kommentera

o ketchup o makaroner eller?
      //Me

Kommentera

man filear gäddan och skär den i lagom stora bitar sen marinerar man den i santa marias grillolja och hackar över lite cirtronmelliss
        sen lägger man den på grillen

Kommentera

bra med lite tips har aldrig riktigt vetat hur jag ska tillga mina gäddor. när jag lagat dom blir de oftast smaklösa och vattniga! =(

Kommentera

Prova Lyxgädda!
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Quenelles de brochet

Fick en gång gäddfärsbullar på spenatbädd med romsås -- mums! Heter visst quenelles på franska och tillhör haute cuisine, dvs riktigt fint franskt käk!

Har inte stor aning om hur man tillagar detta, men recept finns på nätet. Bara att söka.

En gång blev jag för övrigt vittne till ett misslyckat fiskfärsbullekok. Istället för bullar blev det pannkaka. Har visst att göra med att det är väldigt lätt att förstöra proteinet i fiskköttet och utan det koagulerar inte köttet och därmed blir det inga bullar.

Kommentera

rensa gäddan invändigt och utvändigt asså ta bort inälvor o fjälla fisken!
                sen lägger jag den i en form.
                Tar en skål å blandar olja persilja gräslök ev lite lök salt vitpeppar .Gnider in fisken i den gröna geggan å lägger ut lite smörklickar i formen.
                för att den inte ska se så ensam ut så kan man lägga dit lite frysta grönsaker.
                serveras med nykokt potatis som kokats i citron .
                Mums...

Kommentera

Soppa

Gädda är mycket god i de flesta sorters fisksoppor.
                  Min favorit är en fiskgryta typ fransk med grönsaker, tomat, vin, appelsinskal, fänkål,
                  o hemgjord ajoli (vitlöksmajonäs) . Av gäddbuljong med gäddfileer.

Smaklig måltid
                  Senast ändrad av ngedda; 2005-01-09, 01:00. Anledning: off topic

Kommentera

Ansjovisspäckad ugnstekt gädda brukar vinna recepttävlingar. Jag har inte receptet och har inte själv provat.

Kommentera

Säger bara Tore Wretmans vitlöksgädda! Det exakta receptet har jag någonstans, men ös i ett gäng hela vitlöksklyftor, smör och lite pepparrot i en hel, urttagen gädda och ugnsstek i 200 grader i 20-25 minuter. Ta vara på skyn och gör en sås med lite grädde i. Servera med kokt potatis...Mmmmmmm.....
                      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av axeleriksson, 2006-02-20, 13:05
                      10 svar
                      6 578 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cobrak
                      av Cobrak

Arbetar...
                      X