Hantering av nyfångad fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hantering av nyfångad fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ugga-fisk, läser du inte inläggen här? (post # 5 ). Sorry, måste bara påtala det. Det var precis det jag skrev om. Men du kanske menade nått annat, konservering nämnde du. Är det nått annat än det jag skrev om?

mvh
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
      Ugga-fisk, läser du inte inläggen här? (post # 5 ). Sorry, måste bara påtala det. Det var precis det jag skrev om. Men du kanske menade nått annat, konservering nämnde du. Är det nått annat än det jag skrev om?

mvh
      Nope, sry. Läste inte hela ditt inlägg innan. Skummade igenom tråden.
      Dubbel info kan inte skada.

Gott Nytt

Kommentera

Fan jag hittade inte det där braiga häftet. Synd faktiskt för det tog upp många olika sortersfiskar, vissa skulle avblodas och vissa absolut inte o.s.v.

Hoppas jag dyker på det nån gång ialla fall
        Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

En väldigt viktig sak ni inte tar upp är att fisken absolut inte får läggas på marken egentligen. Jag har brutit mot alla dessa regler 1000 ggr minst och alltid klarat mig, men egentligen. En vanlig bakterie som finns på marken är boutl..nånting och den finns även på fisken ibland direkt från vattnet. Det är den man gör botox av, och den går inte att få bort med tillagning om man har otur att den växer till sig, då det är dess avföring som är giftig. Själva bakterien är helt ofarlig och kan käkas, men vid t.ex. bristande förvaring och tillagning, kan det speciellt vid inläggning och gravning bli problem. Det är t.ex. därför man inte skall få för sig att göra en "Light gravning" med mindre socker och salt.

Öppna fisk är inte alls bra om man inte har tillgång till kyla och ren miljö direkt, för när man öppnar buken ger man bakterierna tillgång till just det som man själv skall äta sedan.

Det bästa med tidningspappret vad jag vet är att det dels håller tempen nere, men framförallt också avfuktar fiskens hud, och bakterier gillar fukt.

Ang det där mer jord är det inte bara den bakterien som är rikserna, utan där finns otroliga mängder maskar och andra små saker som kan vara riktigt otrevliga att själv få i sig...

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
            En väldigt viktig sak ni inte tar upp är att fisken absolut inte får läggas på marken egentligen. Jag har brutit mot alla dessa regler 1000 ggr minst och alltid klarat mig, men egentligen. En vanlig bakterie som finns på marken är boutl..nånting och den finns även på fisken ibland direkt från vattnet. Det är den man gör botox av, och den går inte att få bort med tillagning om man har otur att den växer till sig, då det är dess avföring som är giftig. Själva bakterien är helt ofarlig och kan käkas, men vid t.ex. bristande förvaring och tillagning, kan det speciellt vid inläggning och gravning bli problem. Det är t.ex. därför man inte skall få för sig att göra en "Light gravning" med mindre socker och salt.

Öppna fisk är inte alls bra om man inte har tillgång till kyla och ren miljö direkt, för när man öppnar buken ger man bakterierna tillgång till just det som man själv skall äta sedan.

Det bästa med tidningspappret vad jag vet är att det dels håller tempen nere, men framförallt också avfuktar fiskens hud, och bakterier gillar fukt.

Ang det där mer jord är det inte bara den bakterien som är rikserna, utan där finns otroliga mängder maskar och andra små saker som kan vara riktigt otrevliga att själv få i sig...

Hähä, mmm. Det man inte vet, det tar man ingen skada av

Kommentera

Ang Flötets svar så kan jag bara säga att precis så är det för dom som kolat av Botulism som Mink snackade om.

Bra Mink, just det påtalandet var viktigt och det glömdes ut i den här tråden. Nu är det rättat på och då har vi fått med oss mycket.

Läste på en USA online butik att dom sålde specialväskor att förvara fisk i . Från "laxstrorlek" och upp till "Tuna/Sailfishstorlek". Väskan fyldes med is innan man kastade loss och sen då fisken fångats, blodats ur så placerade man fisken i väskan och isen spreds runt fisken. En avtappning för smältvatten finns i väskorna så det inte samlas runt fisken. Låter ideellt. Problemet är dock isen. Var får man tag på sötvattensis?

mvh
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                Ang Flötets svar så kan jag bara säga att precis så är det för dom som kolat av Botulism som Mink snackade om.

Bra Mink, just det påtalandet var viktigt och det glömdes ut i den här tråden. Nu är det rättat på och då har vi fått med oss mycket.

Läste på en USA online butik att dom sålde specialväskor att förvara fisk i . Från "laxstrorlek" och upp till "Tuna/Sailfishstorlek". Väskan fyldes med is innan man kastade loss och sen då fisken fångats, blodats ur så placerade man fisken i väskan och isen spreds runt fisken. En avtappning för smältvatten finns i väskorna så det inte samlas runt fisken. Låter ideellt. Problemet är dock isen. Var får man tag på sötvattensis?

mvh
                Finns artickeln publicerad på webben?

Kommentera

alla som har en kolsyre släckare i båten kan kyla fisken väldigt fort hehe

Kommentera

Ursprungligen postat av Flötet Visa inlägg
                    Finns artickeln publicerad på webben?
                    Hej Flötet. Kylväskorna finns här:

http://www.alltackle.com/fish_bags.htm

mvh
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

hur funkar dom där coleman backarna som olssonsfiske säljer ofh är asyra?? är det bara en back med lite kylklampar i kan man ju likagärna köpa 2 stra kylboxar på överskottsbolaget...

vad är det som är så bra med dessa? http://www.olssonsfiske.se/ShowProduct.aspx?prodid=196
                      Pissar hästen när han vill?

I'm the

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                      6 svar
                      551 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                      0 svar
                      194 visningar
                      1 gilla